Statisk elektrisitet?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Locked
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Statisk elektrisitet?

Post by GangZtra »

Hur kan man göra så att det inte blir statisk elektrisitet ? Kan man koppla någon tråd som man har hemma runt handen och sätta det till ett element eller något?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Statisk elektrisitet?

Post by IcePic »

Gangster wrote:Hur kan man göra så att det inte blir statisk elektrisitet ? Kan man koppla någon tråd som man har hemma runt handen och sätta det till ett element eller något?
Om det är när du sätter i kort i datorn t.ex så ska du jorda dig mot datorns chassi, inte mot
elementet.
Sen ser du till att ditt band (givetvis ett riktigt ESD-band) är på redan innan du tar ut komponenten
ur sin antistat-påse så att du och den kan jämna ut eventuella potential-skillnader innan du låter
kortet röra vid datorn. Eftersom antistatpåsen är halvledande kommer eventuella skillnader jämnas
ut i en "lagom" takt och inte som en enda urladdning.
Det som är avgörande är alltså skillnaden mellan kortet och datorn (och dig), inte att delarna och
elementet har samma potential.
Såvida inte datorn är elektriskt kopplat till elementet kan du glömma bort elementet helt.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

jag har aldrig råkat ut för nå statisk elektricitet när jag har fixat saker i datorn...använder inget antistatband....bara för mesar ;D

om man ska sätta i/ta ur kort så tar man ju ändå i kanterna på kortet och plast är ju inte ledande
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Grim wrote:jag har aldrig råkat ut för nå statisk elektricitet när jag har fixat saker i datorn...använder inget antistatband....bara för mesar ;D

om man ska sätta i/ta ur kort så tar man ju ändå i kanterna på kortet och plast är ju inte ledande
Även om ESD-skador ibland är överdrivna så ska man inte sätta likhetstecken mellan att
det går sönder och att det kommer en stark synlig blixt som gör ont.
Känsliga delar går sönder vid långt mindre nivåer än din känsel nödvändigtvis uppfattar.

Men visst, många kör helt utan (jag med ibland) och klarar sig ändå.
Att inte ha band är likaså ingen garanti för att det går åt pipan.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Re: Statisk elektrisitet?

Post by Parmardil »

IcePic wrote:Om det är när du sätter i kort i datorn t.ex så ska du jorda dig mot datorns chassi, inte mot
elementet.
Sen ser du till att ditt band (givetvis ett riktigt ESD-band) är på redan innan du tar ut komponenten
ur sin antistat-påse så att du och den kan jämna ut eventuella potential-skillnader innan du låter
kortet röra vid datorn. Eftersom antistatpåsen är halvledande kommer eventuella skillnader jämnas
ut i en "lagom" takt och inte som en enda urladdning.
Det som är avgörande är alltså skillnaden mellan kortet och datorn (och dig), inte att delarna och
elementet har samma potential.
Såvida inte datorn är elektriskt kopplat till elementet kan du glömma bort elementet helt.
Då måste väl kontakten vara i eller? Annars är ju inte chassit jordat...
IcePic wrote:Även om ESD-skador ibland är överdrivna så ska man inte sätta likhetstecken mellan att
det går sönder och att det kommer en stark synlig blixt som gör ont.
Känsliga delar går sönder vid långt mindre nivåer än din känsel nödvändigtvis uppfattar.

Men visst, många kör helt utan (jag med ibland) och klarar sig ändå.
Att inte ha band är likaså ingen garanti för att det går åt pipan.
Vill bara tillägga att även om inget märkbart händer efter det att du har t ex. installerat ett kort så kan det mycket väl få kortare livslängd och rätt som det är bara total paja...

Det är ju därför som företag som Ericsson har ett mycket omfattande ESD skydd. Tänk om deras produkter bara går sönder rätt var det är utan någon som helst anledning? Det skulle göra att dom fick väldigt dåligt ryckte. Så förkasta int ESD skydd bara för att du märker att det inte händer nått!
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Re: Statisk elektrisitet?

Post by Lindfors »

IcePic wrote: Om det är när du sätter i kort i datorn t.ex så ska du jorda dig mot datorns chassi, inte mot elementet.
detta förutsätter ju att killen kör med jordat uttag
Ljudingenjör - Örebro Universitet
G|nu
Posts: 1139
Joined: 2002-03-07 23:19:37

Post by G|nu »

i like to live dangerous, min servfer ger mig stötar när jag tar i chassit :) kan inte va bra alls....
live beyond, expand.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Har aldrig använt ESD-band och har aldrig haft några problem.
Plockade till och med isär min athlon classic utan att det hände något. Eller något hände ju men de det var inte en ESD-skada...
Har jag haft tur eller är ESD-skador överdrivna?
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Re: Statisk elektrisitet?

Post by Grim »

Parmardil wrote: Vill bara tillägga att även om inget märkbart händer efter det att du har t ex. installerat ett kort så kan det mycket väl få kortare livslängd och rätt som det är bara total paja...

Det är ju därför som företag som Ericsson har ett mycket omfattande ESD skydd. Tänk om deras produkter bara går sönder rätt var det är utan någon som helst anledning? Det skulle göra att dom fick väldigt dåligt ryckte. Så förkasta int ESD skydd bara för att du märker att det inte händer nått!
intressant information det där, men som sagt; man tar ju i plastkanterna på grejerna man ska fixa med...och plast är inte ledande
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Statisk elektrisitet?

Post by Jonas Axman »

Parmardil wrote:
Då måste väl kontakten vara i eller? Annars är ju inte chassit jordat...
Tja, det är väl inte direkt jorden som är det viktiga. Utan att du, chassit och komponenten du skall hantera har samma laddning.

eller?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Re: Statisk elektrisitet?

Post by peak »

Axman wrote:
Parmardil wrote:
Då måste väl kontakten vara i eller? Annars är ju inte chassit jordat...
Tja, det är väl inte direkt jorden som är det viktiga. Utan att du, chassit och komponenten du skall hantera har samma laddning.

eller?
Exakt! Då sker ingen överladdning...
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Re: Statisk elektrisitet?

Post by CJ »

Grim wrote:
Parmardil wrote: Vill bara tillägga att även om inget märkbart händer efter det att du har t ex. installerat ett kort så kan det mycket väl få kortare livslängd och rätt som det är bara total paja...

Det är ju därför som företag som Ericsson har ett mycket omfattande ESD skydd. Tänk om deras produkter bara går sönder rätt var det är utan någon som helst anledning? Det skulle göra att dom fick väldigt dåligt ryckte. Så förkasta int ESD skydd bara för att du märker att det inte händer nått!
intressant information det där, men som sagt; man tar ju i plastkanterna på grejerna man ska fixa med...och plast är inte ledande
Moderna kretskort är uppbyggda av flera lager, alltså kan det vara ledningsbanor vid kanten på korten även fast det inte syns på utsidan.
Har man fel sorts kläder i en miljö med låg luftfuktighet kan det handla om tusentals volt, alltså måste det inte vara fysisk kontakt mellan fingrar och komponent/kretskort för att det ska slå över...
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Re: Statisk elektrisitet?

Post by Grim »

Deadalus wrote: Moderna kretskort är uppbyggda av flera lager, alltså kan det vara ledningsbanor vid kanten på korten även fast det inte syns på utsidan.
Har man fel sorts kläder i en miljö med låg luftfuktighet kan det handla om tusentals volt, alltså måste det inte vara fysisk kontakt mellan fingrar och komponent/kretskort för att det ska slå över...
well isåfall suger utvecklingen
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det är bara en naturlig del i utvecklingen. Vore alla komponenter fortfarande byggda för att gå på 12V så skulle problemet vara mindre på grund av lägre känslighet. Men nu är det tur att det går åt rätt håll, neråt. ;)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Re: Statisk elektrisitet?

Post by tkh »

Grim wrote:
Deadalus wrote: Moderna kretskort är uppbyggda av flera lager, alltså kan det vara ledningsbanor vid kanten på korten även fast det inte syns på utsidan.
Har man fel sorts kläder i en miljö med låg luftfuktighet kan det handla om tusentals volt, alltså måste det inte vara fysisk kontakt mellan fingrar och komponent/kretskort för att det ska slå över...
well isåfall suger utvecklingen
klaga inte på utvecklingen... det är användarna som vill ha snabbare produkter..

man kan få laddningar upp till 20-30.000 V vid "bra" förhållanden, även om det inte är så mycket ström i det här så räcker det gott och väl för att slå ut, eller skada, en komponent/ledning.

i somras slog blixten ned i någon ledning, och hittade fram till min kusins dator, nätagget pajjade och vi öppnadet det för att se om det bara var säkringen som gick. tyvärr var säkringen hel, medan någon ic-krets längre fram hade exploderat.
här handlar det alltså inte om hög ström, utan hög spänning enbart.

jag var på erisoft i höstas, ericssons dotterbolag som fifflar med antenner för 3G till exempel.. där var det även krav på speciella tofflor.. och det fanns mätutrustning för att kolla om man var laddad.. lite mer seriöst än hemma-verkstan ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Re: Statisk elektrisitet?

Post by CJ »

tkh wrote: jag var på erisoft i höstas, ericssons dotterbolag som fifflar med antenner för 3G till exempel.. där var det även krav på speciella tofflor.. och det fanns mätutrustning för att kolla om man var laddad.. lite mer seriöst än hemma-verkstan ;)
På ett sånt ställe jobbar jag, dock på ett betydligt mindre företag.
Det är inte jättetrevligt att gå omkring i skor med kopparplattor i hela dagarna, det blir LITE varmt om fötterna ;D

Jag har också sätt konsekvensera av ESD b.l.a. i form av en processor på ett två år gammalt kort, som hel enkelt hade fungerat i två år, för att plötsligt kasta om alla utgångar till höger och vänster, så ESD-skador behöver inte märkas direkt...
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Post by R3c »

jorda dig mot dator chassit
men jag tror att sladen behöver va i om chassit skall vara jordat TROR alltså
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

R3c wrote:jorda dig mot dator chassit
men jag tror att sladen behöver va i om chassit skall vara jordat TROR alltså
Tja, det är väl inte direkt jorden som är det viktiga. Utan att du, chassit och komponenten du skall hantera har samma laddning. - Axman
我思う、ゆえに我あり
Mikkel Öhrman
Posts: 78
Joined: 2005-03-29 19:44:41
Location: Svergie, Nacka
Contact:

Post by Mikkel Öhrman »

Exakt, "Jord" är relativt, du ska sätta ditt ESD-armband i ditt chassi, på det sättet ger de samma "jord" eller samma "laddning".
Mikkel Öhrman

amo.hopto.org - Ordet är fritt
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Fint att du lyckades hitta en tråd som endast är 5 år och 10 månader gammal...

Vänligen kika igenom forumsreglerna en gång (till).

*låser pga bump*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Locked