Half-Life 2 @ 64bits

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Half-Life 2 @ 64bits

Post by Jonas Lundh »

Half-Life 2 har funnits på marknaden ett tag nu och även vi på 64bits har testat spelet som skulle bli årets höjdpunkt för många gamers. Det var ju så det var tänkt men hur föll det ut? Ett FPS-spel med utmärkt fysik och imponerande grafik borgade för en enorm spelkänsla och till viss del levererar spelet men vägs alla faktorer in är resultatet mer osäkert. Hur blev det med Valves storsatsning egentligen?

Läs testet här: Half-Life 2
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

har önskat mig spelet i julklapp ska bli spännande att lira få se om grafiken är så underbar som alla säger man har ju ett 6800Gt.

En bra recension tummen upp :D
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
Guest

Post by Guest »

Att det skulle vara enformigt och ha en svag story håller jag absolut inte med om!!!
User avatar
Sardaukar
Posts: 40
Joined: 2002-08-21 2:01:23

Post by Sardaukar »

Anonymous wrote:Att det skulle vara enformigt och ha en svag story håller jag absolut inte med om!!!
Det var jag som skrev det...var visst inte inloggad.
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Jag håller heller inte med om att det är särskilt svag story eller enformigt.
Tycker det är varierande och framförallt utmanande om man spelar på Hard...

Sedan att det är lite kort måste jag erkänna, tog inte länge att klara ut det första gången.
Sen att man köpt collectors edition gör inte saken sämre med Half-Life:Source, där märker man verkligen vad den nya motorn kan göra med äldre spel, har ni inte testat så gör det.

Half-Life 2 är utan motstånd årets spel enligt mig.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag tycker Half-Life 2 har en av den mest varierande och engangerande handlingar jag någonsin stött på i ett spel.
Life's a joke, yuk it up.
Guest

Post by Guest »

Jag har haft spelet i ca 3 veckor och jag har inte klarat ut det än. Jag är bara där man bekämpar striders första gången. Spelar man inte hutlöst dag ut och dag in så håller de flesta spel rätt länge.

"Den som spar den har" :)
User avatar
Sardaukar
Posts: 40
Joined: 2002-08-21 2:01:23

Post by Sardaukar »

Anonymous wrote:Jag har haft spelet i ca 3 veckor och jag har inte klarat ut det än. Jag är bara där man bekämpar striders första gången. Spelar man inte hutlöst dag ut och dag in så håller de flesta spel rätt länge.

"Den som spar den har" :)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Jag uppfattade det som något enformigt speciellt eftersom det blev så mycket av samma sak under långa perioder. Variationen finns där men spelet skulle mått bra av att blanda ihop de olika avsnitten lite mer.

Att storyn är svag var inte det jag menade, det jag menade var helt enkelt att under själva spelandet är det inte storyn som har prioriterats utan snarare actioninslaget. Det är framförallt i mellansekvenserna storyn lever upp, men som sagt jag saknade den under spelandet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Guest

Post by Guest »

Spelet är det bästa på länge,finns inget spel på marknaden i nuläget som ens kan jämnföra sig med HL2.
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Storyn tycker jag är väldigt bra, den skapar nyfikenhet och man vill veta mer och mer...

Hade gärna läst 'Half-life: The book' :)
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

det enda spelet som kan gämföra sig med hl2 är väl Doom III
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
Sardaukar
Posts: 40
Joined: 2002-08-21 2:01:23

Post by Sardaukar »

Datorintresset wrote:det enda spelet som kan gämföra sig med hl2 är väl Doom III
Beror på vem du frågar...om du frågar mig så gör det inte det. Drygare spel än D3 får man leta efter. Tycker t.o.m. FarCry är är roligare.
Takamura

Hoho

Post by Takamura »

Storyn är ingen nyhet, bara ett upplägg som håller för denna sortens spel fram till slutet. Nyheten med detta är grafiken och fysiken. Vill man ha handling kan man lira "deus ex". Sen så spellängden är hur man gör det, tog 13 timmar att lira igenom för egen räkning, en dag på min ära värd att komma ihåg. Ett bra spel? yes.
Och 1 sak till, doom 3, linjärt och handlingsfattigt. Inte värt att nämna i detta sammanhanget.
Takamura

Post by Takamura »

Haha lessen för det dubbla, gick inte så bra att gå tillbacka och lägga till 1 extra mening eller att ta bort :)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Takamura wrote:Haha lessen för det dubbla, gick inte så bra att gå tillbacka och lägga till 1 extra mening eller att ta bort :)
Ingen fara, tog bort ditt första inlägg. Vill du kunna redigera dina egna inlägg måste du vara registrerad och inloggad. :)
hej.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Ni som säger att ni klarat det fär länge sedan osv. kör ni på svåraste svårighetsgraden?

Köper man ett spel och om man anser att singpleplayerdelen är bra så tycker jag att det är klart man kör på svårast möjliga svårighetsgrad (som man klarar av, fasst man får tåla att man fastnar ibland).

Att springa igenom spelet är inte kul och i bästa fall så förkortar man bara spelets livslängd.
Guest

Post by Guest »

tjoff wrote:Ni som säger att ni klarat det fär länge sedan osv. kör ni på svåraste svårighetsgraden?

Köper man ett spel och om man anser att singpleplayerdelen är bra så tycker jag att det är klart man kör på svårast möjliga svårighetsgrad (som man klarar av, fasst man får tåla att man fastnar ibland).

Att springa igenom spelet är inte kul och i bästa fall så förkortar man bara spelets livslängd.
Håller med...och det hoppas jag de flesta gör. För mig var det självklart att köra på svåraste eftersom jag körde första spelet på svåraste.
User avatar
Sardaukar
Posts: 40
Joined: 2002-08-21 2:01:23

Post by Sardaukar »

Anonymous wrote:
tjoff wrote:Ni som säger att ni klarat det fär länge sedan osv. kör ni på svåraste svårighetsgraden?

Köper man ett spel och om man anser att singpleplayerdelen är bra så tycker jag att det är klart man kör på svårast möjliga svårighetsgrad (som man klarar av, fasst man får tåla att man fastnar ibland).

Att springa igenom spelet är inte kul och i bästa fall så förkortar man bara spelets livslängd.
Håller med...och det hoppas jag de flesta gör. För mig var det självklart att köra på svåraste eftersom jag körde första spelet på svåraste.
Men 64bits varför har ni inte ett krav på att man måste vara reggad? Glömmer alltid logga in när jag skriver från olika datorer.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Sardaukar wrote:Men 64bits varför har ni inte ett krav på att man måste vara reggad? Glömmer alltid logga in när jag skriver från olika datorer.
Vi tycker det är viktigt att låta även de som inte är registrerade i forumet uttrycka sin åsikt om nyheterna. I de övriga forumen måste man fortfarande vara registrerad.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Gästen AE

Post by Gästen AE »

Håller med om att Action-biten tar över storyn, det varvas aldrig ner tillbaka till storyn efter ett actoninslag så man "glömmer storyn halft" efter häftiga strider.

Tänk dig själv vara Gordon..... =) .....om du som soldat/krigare/frihetskämpe inte har något syfte överhuvudtaget och går runt och massakerar fiender så får du ingen motivation! I detta fall så fanns det ett syfte i hl2, det gick an att "massakera i rätvisans namn" =)

Men tyvärr för ett "superspel" så måste motivationen arbetas in länge, d.v.s. syftet till det du gör som person i spelet och din mening i spelets värld och universum. Bästa spelet någonsin grafikmässigt som har lyckats med syftet är Final Fantasy X. Medans du spelar så får du starkare och starkare syfte för var timme! Spelade själv 150timmar+ och "+" menas för alla de gånger man dör och laddar om, spelar bossen, dör, laddar om o.s.v. =)

Har ni inget syfte i livet själva? Skaffa ett, det blir som att sitta fastklistrat i ett spel, fast i era liv och livet ut =) Det bästa storyn man kan spela är sitt egna liv, men som spel, iget bra syfte och story så blir det samma med livet, tråkigt och man vill inte spela om spelet... leva om sitt liv. =)

Ett bra tecken på ett superspel är att man, som jag när jag spelade Final Fanstasy X,

"Jag sov, åt och sket final fantasy X, allt var FFX, när jag inte spelade så dagdrömde jag om spelet. När jag sov så drömde jag FFX...! när jag åt så tänkte jag på deras måltider, ville jag ha en godnattsaga så tänkte jag på FFX till sömns..."

Tänk så fast om era liv istället för spel så blir det jättekul =)

bara en rolig liknelse mellan ett "superspel" och ett "superliv" =)
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

hehe helt rätt gästen AE.
Det var iofs ett tag sen man kände sig så engagerad. Var väl med Final fantasy VII sist.

Men Hl2 börjar bli bättre och bättre i mina ögon. Är precis på den delen där dom jättesnabba monstren galoperar mot en och man ska skjuta dem i huvudet med hagelbössan, dom e riktigt läskiga ;D

ha en bra juldag! :)
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
Gäst

Post by Gäst »

Kan verkligen hålla med om det där med Steam. Klart jobbigt.
Installerade om datorn efter vissa jobbiga fel. Installerade spelet igen.
Dags att spela. Nehe, då ska det uppdateras med bla. HL2 Deathmatch. Tog väl sådär en 15 minuter.

Men annars är spelet riktigt roligt att spela och snyggt är det också. Har dock inte kommit så långt ännu.
Locked