Uppdateringsfrekvens i spel??
Uppdateringsfrekvens i spel??
Hej allihopa!
Jag har en fråga.
Som lyder...
Hur påverkas uppdateringsfrekvensen i spel om man höjer upplösningen genom speloptionerna? Kommer man fram till samma resultat när man höjer upplösningen i windows?
Exempel: Min skärm pallar 100hz i 800x600. ( )
Om jag då skulle starta t.ex. Doom 3 och öka upplösningen till 1280x1024... skulle uppdateringsfrekvensen påverkas då?
Tacksam för svar. M.V.H. Joel
Jag har en fråga.
Som lyder...
Hur påverkas uppdateringsfrekvensen i spel om man höjer upplösningen genom speloptionerna? Kommer man fram till samma resultat när man höjer upplösningen i windows?
Exempel: Min skärm pallar 100hz i 800x600. ( )
Om jag då skulle starta t.ex. Doom 3 och öka upplösningen till 1280x1024... skulle uppdateringsfrekvensen påverkas då?
Tacksam för svar. M.V.H. Joel
meh
Windows identifierar skärmar automatiskt och tillämpar en färgprofil som ska passa skärmen i fråga. Om man går in på avancerat inställningen på bildskärm så ser man den aktuella uppdateringsfrekvensen, där finns en ruta som heter "visa endast frekvenser som stöds av bildskärmen". Om den är ikryssad så kommer det som max att finnas en hastighet som är GARANTERAD att fungera på den aktuella bildskärmen. Men oftast så kan bildskärmen komma upp i mycket högre frekvenser. Det är bara att testa så högt det går tills skärmen säger "out of sync" eller liknande.
Så de inställningarna för uppdateringsfrekvens som finns i Windows är alltså "säkerhetsinställningar".
Och uppdateringsfrekvenser i spel styrs av den uppdateringsfrekvens som man har i windows. Om det i spelet finns en "override" så är det den som gäller istället. Om man inte använder Nvidias "HZ låsare" som automatiskt tillämpar en vald frekvens för olika upplösningar.
Som svar på ditt exempel:
Ifall du skulle ha 800x600 som upplösning i windows o köra på 100Hz, startar doom3 och ändrar upplösningen till 1280x1024 så kommer uppdateringsfrekvensen automatiskt att synkroniseras med windows optimala läga för just den upplösningen, DVS. det enligt windows högsta värdet för din bildskärm, eller så synkas det med din valda nVidia-profil ifall du har en sådan.
Hoppas det gav dig svaret.
Så de inställningarna för uppdateringsfrekvens som finns i Windows är alltså "säkerhetsinställningar".
Och uppdateringsfrekvenser i spel styrs av den uppdateringsfrekvens som man har i windows. Om det i spelet finns en "override" så är det den som gäller istället. Om man inte använder Nvidias "HZ låsare" som automatiskt tillämpar en vald frekvens för olika upplösningar.
Som svar på ditt exempel:
Ifall du skulle ha 800x600 som upplösning i windows o köra på 100Hz, startar doom3 och ändrar upplösningen till 1280x1024 så kommer uppdateringsfrekvensen automatiskt att synkroniseras med windows optimala läga för just den upplösningen, DVS. det enligt windows högsta värdet för din bildskärm, eller så synkas det med din valda nVidia-profil ifall du har en sådan.
Hoppas det gav dig svaret.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Det som händer isf är att bilden flimmrar och Ja den kan ta skada om man har otur. Men kolla nu upp vad din skärm skall klara för frekvens i den upplösningen så löser det sigJoel wrote:Det gav mig ett bra svar, men jag vill bara veta snabbt om min skärm kmr ta skada av att jag försöker köra 1024 i 100hz ( som är standard för 800 )
Vem f.n fann upp fanér?
Joel wrote:Det gav mig ett bra svar, men jag vill bara veta snabbt om min skärm kmr ta skada av att jag försöker köra 1024 i 100hz ( som är standard för 800 )
Nyare skärmar kommer inte ta skada, då de vägrar att köra i upplösningar de inte klarar av. Då kommer det komma fram en liten ruta på skärmen som säger "frequency out of sync"
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
Ifall det inte luktar kraftigt brännt från skärmen och så länge den faktiskt kör i 85Hz så är det ingen fara. För som sagt, ifall den inte klarar av grejerna så strejkar den. så 85:a vidare i 1600x1200 duJoel wrote: jag är bara orolig för att skärmen kmr ta skada om jag kör i icke rekommenderade intällningar...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
- Cappuccino
- Posts: 674
- Joined: 2004-01-25 2:20:00
- Location: Göteborg
Windows installerar automatiskt en "plug and play"-skärm. Maxupplösningen och uppdateringsfrekvensen som anges av denna stämmer ofta inte överens med verkligheten. Problemet om man gör som XitArS sa (att avbocka rutan "visa endast frekvenser som stöds av bildskärmen") är att man då ofta får möjlighet att ställa in upp till 200 Hertz, vilket inte är speciellt önskvärt om skärmen inte stöder det.
Jag har faktiskt lyckats "krascha en skärm" genom att ställa in för hög uppdateringsfrekvens. Sedan gick OS:et inte att starta i något läge. (Det tog mig över en månad att kopiera saker till diskett från DOS innan jag kunde formatera disken och installera Win95 igen.)
För att vara helt säker bör man i stället söka reda på .inf-filen för sin skärm (finns ofta att ladda ner) och "installera" skärmen på nytt. Då slipper man avbocka, och ha sig, och Nvidias kort utgår från .inf-filen.
Men, har jag läst på otaliga drivrutinssidor, så har t.ex. XP oftare bättre drivrutiner till skärmen än gamla .inf-filer, så att helt enkelt känna till maxinställningarna och sedan utgå från dessa vore då bäst.
Jag har faktiskt lyckats "krascha en skärm" genom att ställa in för hög uppdateringsfrekvens. Sedan gick OS:et inte att starta i något läge. (Det tog mig över en månad att kopiera saker till diskett från DOS innan jag kunde formatera disken och installera Win95 igen.)
För att vara helt säker bör man i stället söka reda på .inf-filen för sin skärm (finns ofta att ladda ner) och "installera" skärmen på nytt. Då slipper man avbocka, och ha sig, och Nvidias kort utgår från .inf-filen.
Men, har jag läst på otaliga drivrutinssidor, så har t.ex. XP oftare bättre drivrutiner till skärmen än gamla .inf-filer, så att helt enkelt känna till maxinställningarna och sedan utgå från dessa vore då bäst.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -