S-ATA+IDE=Vägrar boota in i windows

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
EventHorizon
Posts: 99
Joined: 2002-07-19 15:20:27

S-ATA+IDE=Vägrar boota in i windows

Post by EventHorizon »

Hej!

Jag har precis satt två stycken WD raptor i en RAID 0-array, problemet är att datorn vägrar boota in i windows när jag stoppar in en IDE-hårddisk. Det är grymt irriterande, jag möts bara av att den försöker leta på CD-romenheterna istället och verkar hoppa över S-ATA-diskarna. Däremot fungerar det hur bra som helst när jag bootar utan några IDE-diskar instoppade.

Jag kanske bör nämna att jag nyss installerat windows XP och installationen genomfördes som så att jag endast hade S-ATA-diskarna i. Om jag försökte installera XP med några andra hårddiskar i så hävdade windows att den inte kunde installera XP på mina S-ATA-DISKAR av den anledningen att en annan partition på mina IDE-diskar inte var "windowskompatibel" och därmed förhindrade en installation. Hysteriskt!

Bägge S-ATA diskar är ansluta som master-enheter och bägge av mina WD-diskar är anslutna som slave till LG samt NEC-enheten

FUNGERA! FUNGERA!

Jag börjar utveckla ett ENORMT hat gentemot denna jävla standard, alltid skall det krångla! Är det inte för att den vägrar ladda några @££@£ drivrutiner från diskett så är det något av den här arten, man blir GALEN GALEN!

Personer drabbade av PSU-sjukan undanbedes svara, min PSU fungerar utmärkt.

Spec:
Abit AV8-3rd Eye
Athlon 64 3200+Winchester (@ 2,5ghz)
LG DVD 16X
NEC 3520 16X
1024 MiB Kingmax pc 4000
Point of view geforce 6800GT
WD raptor 34GBx2
WD 250GiBx2
Seasonic Silencer 460W (25a@12v)
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

Har du användt den IDE-disken som boot innan?


Kan vara att det det ligger en gammal MBR på den som BIOS försöker ladda in. trots att du inte hade den i under installationen.


koppla ur dina SATA och ha enbart IDE-disken och en cd i.

sen bootar du XP-skivan och väljer R (Repair) i första menyvalet. då får du upp en CMD-console, i den skriver du fixmbr fixboot (kommer inte ihåg exakt ,? eller help finns och visar alla komando).

Återmontera och prova


/erik
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

Du får sätta "Boot other devices" som enable i bios.
User avatar
Rose Brass
Posts: 462
Joined: 2004-06-07 22:37:16

Post by Rose Brass »

Jag har samma problem, sata diskarna kommer automatiskt upp som third och fourth primary master. Hur jag än byglar ata disken så hamnar den högre upp på listan :(
EventHorizon
Posts: 99
Joined: 2002-07-19 15:20:27

Post by EventHorizon »

Jag har satt på boot other devices jämte "S-ATA RAID" som finns att välja på i menyn ovanför. Mitt problem är att så fort jag stoppar in IDE-diskar oavsett min BIOS-konfiguration tycks de få högre prioritet. Jag skall formatera bägge diskar och försöka igen. Varken fixmbr eller fixboot löste nämligen mina problem. Fruktansvärt irriterande att man på mitt moderkort inte har möjlighet att sätta S-ATA som primär bootdisk utan att några jävla IDE-enheter skall behöva interfera.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Skall du använda pata-diskarna som lagerutrymme eller måste du ha ett OS installerat på?

Jag hade ett liknande problem tidigare där jag bootade enbart från min Sata-disk (inställt i bios) men sedan ändå kunde formatera pata-disken jag har (från windows), efter detta kunde jag ställa bios att boota "all sata- and patadevices" utan några problem. Nu står sata-disken som boot priority No.1.
Slumpen?

Enligt Maxtor, som jag har, så skall man ställa in pata-diskar på Cable Select i stället för Slave när man har en sata-disk, något som inte fungerade, så nu kör jag pata-disken i Slave precis som du. Det är fantastiskt egentligen att det skall vara så j***a svårt för företagen att göra det enkelt för användaren.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Post Reply