En mänsklig rättighet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

En mänsklig rättighet

Post by snigel »

http://www.a-human-right.com

Kom in på den här sidan av misstag, först trodde jag det var ett skämt, men efter en stund insåg jag att det var allvar. Ganska roande bilder och läsning.

"more guns, less crimes" Känns som det är väldigt smart propaganda :D
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag blir mörkrädd när jag läser det där... och mina fördomar om amerikaner blir inte direkt färre, tyvärr :/
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Måste säga att tyvärr växer fördomarna, jag håller med dig fisk.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tittade lite snabbt på deras lilla frågeformulär. Ledande frågor och svart-vit världsbild var ju bara förnamnet...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

hehehe. "free from fear". Ja det märks.

http://www.a-human-right.com/RKBA/fearfree.jpg

mitt nya skrivbordsunderlägg. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cappuccino wrote:hehehe. "free from fear". Ja det märks.

http://www.a-human-right.com/RKBA/fearfree.jpg

mitt nya skrivbordsunderlägg. 8)
Hennes pistol ser ut som en makarov, rysk tillverkare ... hmm ;D
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Why would anyone need military-style weapons?

A synonym for "military-style" is "reliable"
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Tror att jag skulle tycka det var så kul att skjuta med ett vapen att jag lungt kan se förbi hela döds-aspekten...

But hey, thats just me!
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Hipshot wrote:Tror att jag skulle tycka det var så kul att skjuta med ett vapen att jag lungt kan se förbi hela döds-aspekten...

But hey, thats just me!
Jo det är tok roligt, gör lumpen då. Där får du panga av dig lite, eller gå med i en skytteförening.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

eruku wrote:
Hipshot wrote:Tror att jag skulle tycka det var så kul att skjuta med ett vapen att jag lungt kan se förbi hela döds-aspekten...

But hey, thats just me!
Jo det är tok roligt, gör lumpen då. Där får du panga av dig lite, eller gå med i en skytteförening.
Fick inte göra lumpen, hade jag fått skulle det bli fottan, hatar armen. Vill inte gå med i en skytteklubb för jag är inte vapenfixerad, jag vill bara testa att skjuta med pistol, krypskyttegevär och AK. Är ganska säkert på att det mittersta och senare skulle vara för svårt för mig, jag tror inte jag klarar rekylen. Väger ju inte direkt nått.
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

Given a choice, I would prefer to defend myself with...

1. My bare hands

2. An ineffective weapon, such as pepper spray

3. An effective weapon, such as a firearm.
Haha, skönaste citatet på länge.
Jo de där nissarna verkar ju vara lite vrickade måste jag säga, men jag kan ju fortfarande förstå deras resonemang..
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag kommer inte in på sidan, för det finns inget vettigt att klicka på i början.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har inga problem att förstå många utav resonemangen från vapenförespråkare. Med det menar jag inte att de har rätt, men jag tycker nog att många här hade haft en del att vinna på en lite ödmjukare och öppnare attityd gentemot sådana här grupper.

De är i allmänhet inte dumma.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Men nem, det är ju såna som förespråkar ett mindre intelligent samhälle, eller har jag helt fel?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

lither wrote:Men nem, det är ju såna som förespråkar ett mindre intelligent samhälle, eller har jag helt fel?
Jag förstår inte vad du menar.

Mindre intelligent samhälle? De brukar väl bygga mycket på teorin om terrorbalans, att du inte vågar bete dig illa mot någon om du vet att de har en pistol. Det är en princip som faktiskt haft flera intellektuella anhängare, för att nämna en som visserligen ändrade sig; Albert Einstein.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

nem wrote:
lither wrote:Men nem, det är ju såna som förespråkar ett mindre intelligent samhälle, eller har jag helt fel?
Jag förstår inte vad du menar.

Mindre intelligent samhälle? De brukar väl bygga mycket på teorin om terrorbalans, att du inte vågar bete dig illa mot någon om du vet att de har en pistol. Det är en princip som faktiskt haft flera intellektuella anhängare, för att nämna en som visserligen ändrade sig; Albert Einstein.
Det är möjligt att man kan se vapen som ett nödvändigt skydd för sin familj (svårt att jämföra med vårt samhälle), men som vi alla vet tar barn efter av vuxnas beteenden och handlingar.
Jag kan sträcka mig så långt som att se det som god tanke, men med för lite tankeverksamhet bakom det hela.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Synd att MAD-konceptet inte funkar så bra med vanliga sjutvapen. Handgranater är nog bättre.
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

På något sätt lockas jag till tanken att alla ska ha tillgång vapen och "ha rätten att försvara sig" ::)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tror inte drivkraften bakom ett civilt kaosgarde är skydd mot terror, jag tror att drivkraften är rädsla. Rädsla har aldrig varit någon vidare bra drivmotor för intelligenta beslut, således tycker jag inte att ett vapenbärande samhälle är grundat på något intelligent grundvärde. Polisen i USA har inte ett lätt arbete jämfört med polisen i Sverige, där vet de med största säkerhet att om de skall arrestera någon så bär denna person ett skjutvapen, skall de in i en lägenhet så kan ägaren väl ha ett hagelgevär, eller numer ett automatvapen, fullt lagligt dessutom. Vapenrättigheter kanske skulle fungera i teorin, om man kunde förutsätta att genomsnittsägaren visste när han/hon skulle bära och bruka vapnet. En människa som får panik av att det kraschar nere på undervåningen i sitt hus kommer INTE att fatta några rationella beslut - att hantera ett vapen förutsätter ett lugn, en hjärna som kan tänka klart, och så vidare... jag vill inte bo granne med någon galenpanna som får skjutpanik för att en trädgren slår sönder ett fönster klockan 3 på natten, särskilt inte om jag bodde i papphus som amerikaner bor i :P

Jag sover mycket tryggare i min säng om min granne får panik med ett slagträ eller en kökskniv.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

fisk wrote: Jag sover mycket tryggare i min säng om min granne får panik med ett slagträ eller en kökskniv.
WORD! ;D
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

En granat under huvudkudden är ju alltid en bra idé.
iDon't care about your problems.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag blir bara så jävla trött på de där jävla idioterna och deras idiotretorik.

Brottslingar kommer alltid att ha vapen, och de kommer alltid att vilja ha "bäst" vapen. Men det är inte brottslingar med vapen jag är rädd för. Det är idioter med vapen jag är rädd för. Det är idioter man måste hindra från att äga vapen, de som behöver vara räddast för brottslingar med vapen är poliser och andra brottslingar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Given a choice, I would prefer to defend myself with...


my bare hands

an ineffective weapon, such as pepper spray

an effective weapon, such as a firearm

For most gun owners, personal liberty is as much an ethos as Christianity or Judaism, and people who'd confiscate and burn their Bibles/rifles/Torahs elicit a strong emotional response.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Man får väl helt enkelt inse att det handlar om en kulturell skillnad. Vill amerikaner ha skjutvapen och ha ihjäl varandra med så låt dem, det är inte så att jag gråter när någon 13000 mil bort har ihjäl någon annan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är bara så synd (och en smula provocerande) när deras oförmåga att koppla skjutvapen med dödsskjutningar innebär protestaktioner och eventuellt förbud mot datorspel. Eller när folk med någon form av talang (som Dimebag Darrell) stryker med i meningslösa massakrer som beror på att folk som inte är brottslingar lyckats få tag på ett vapen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply