Telefonuttag: Parallell -> Seriell

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Telefonuttag: Parallell -> Seriell

Post by Pich »

Tjena, för att få min ADSL-uppkoppling från Glocalnet att funka som jag vill så måste jag byta från parallellkopplade telefonuttag till seriella. Är det någon som vet hur man gör detta eller vet någon guide på internet? Har hört att det inte ska vara speciellt svårt att göra själv.
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Kolla på www.kjell.com under Kjellfakta i kategorin Telefoni. Där finns bilder bl.a. på serie- och parallellkoppling.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ett tips... Fixa bara så första uttaget sitter i serie och sedan resterande parallellkopplade. Jag har själv gjort så och har inga problem alls. Iofs sitter första uttaget i garderoben vid modemet så seriekopplingen där har inte "roligt" med några telefoner.
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

Mitt problem är att jag har det parallellt och att internet bryts när det ringer. Här kommer kanske en dum fråga, men jag skulle gärna vilja att svaret var JA på den.

Kommer det funka för mig (även om jag har det parallellt) om jag sätter splittern först och sedan telefon i samma jack?
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Om du har en bärbar telefon så kan den störa ditt modem. Själv har jag splittern i första jacket sedan är min bärbara telefon intryckt i splittern och det funkar kanon. Alla mina jack är parallellkopplade.
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

Det är precis som du har det som jag hade tänkt ha det:

VÄGG <- TELFONJACK <- SPLITTER <- BÄRBAR TELEFON
User avatar
dunder
Posts: 128
Joined: 2004-11-04 16:45:38

Post by dunder »

Har du testat med att dra ut telefonerna och se vad det är som är felet, och sedan sätta i dem en och en?
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

Jag är inte hemma nu och kan testa. Men felet eller snarare problemet verkar vara att mina telefoner är parallellkopplade.

Jag har 4 uttag och jag är inte hundra på vilket som är mitt första uttag. När jag testade runt och stoppade splittern i 3 uttav dem så fick jag ändå kopplingston i de andra uttagen. Ringer det in eller jag ringer ut så fungerar både internet och samtalet, men det brusar en del i telefonen.

När jag satte den i det fjärde så fick jag inte kopplingston i de övriga, men när jag ringer ut eller det ringer in så bryts internetuppkopplingen i ca 10-20 sekunder för att sedan koppla upp igen. De brusar dock inte nämnvärt i telefonen.

På Glocalnet sa det att jag måste byta till seriellkopplat och att det då ska funka. Som jag förstår det har jag två alternativ...

- Byta till seriekopplat

- Sätta splittern och sedan telefonerna på samma jack, med splittern först


Någon som varit i en liknande situation?
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

jag har också ett ganska märkligt problem med teleledningarna i mitt hus. Efter en 3 veckor så tappar modemet synk med min telestation och jag får en hastighet runt typ 400kbit/s, (har 10Mbit i vanliga fall). Genom att koppla in modemet i ett jack på andra våningen (som inte är förstajack) - köra ett tag och sedan koppla tillbaka så synkar den tillbaka igen och jag får runt 10Mbit/s. På bredbandsbolaget är dom stumma.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

Verkar fungera bra med både internet och telefoni att koppla allt i samma jack (det som jag antar är första) så länge alla telefoner har kvar "picken" i sina kontaktar. Annars fungerar de inte.
User avatar
Roiene
Posts: 125
Joined: 2003-01-12 1:53:27
Contact:

Första fasta jacket

Post by Roiene »

Hej
Första fasta jacket (typ det som brukar sitta i hallen som Kjell co säger)
är inte vänster övre/undre resp höger övre/undre honstift bryggkopplade ?
Det är de hos mig i alla fall.
Så skall man dra ett jack längre in i bostaden så spelar det väl ingen roll om man kopplar det på övre eller undre honstiften.
Bara man kopplar dem på de undre stiften i det nya jacket, om man bara skall ha ett nytt.Skall man sen ha ett till så kopplar man från de övre till de undre i jack två.

Jag menar om jag skall kunna få adsl och telefon att fungera optimalt .

Jag har själv väldiga problem med brus .
Men har tagit lärdom om vad som skrivits här, skall prova det i morgon.
Hade nämligen Flextronics här för en vecka sen, han klipte av två kablar (av fyra) bruset försvann men nummmervisningen försvann också för det skall de ha 741 :-. Jag har nu kopplat dit dessa två kablar igen,och då fungerar nummervisningen igen. men bruset har kommit åter.
Han klippte kablarna i min övergångspropp i stället för i det fasta väggjacket.Då kunde de säga att det var fel i min utrustning ?
Har kontaktat Tele2,(som jag felanmälde hos) att den fakturan betalar inte jag då jag ändå fått sätta tillbaks kablarna som de var från början.
Och att de kunde ha gjort detta ingrepp i vägguttaget i stället.
Men det verkar som jag får gå till media med detta också,Tele2 togs ju upp igår i Tv om sättet de skaffar abonnenter på.Så de är ju populära nu




MVH
Chieft bigt/Abit IS7-E/ATI 9800pro 128Mb/2Gb PC3200/P4 2.8GHz/Ss 500+250Gb sata/DVD/MS w.less desktop elit/
Abit IS7/Nvida Geforce 6600GTtyst/2Gb PC3200/P4 3.1GHz/Ss 2x250Gb sata/DVD lightscribe bränn/DX4450/iP4500//Terratec 400/Delta44prof.+breakbox
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Telia (spott, fräs) har ett "flytta-första-jacket-kit" för ca: 250 bagare.

Det har fungerat bra för mig och andra som jag har installerat det på.
Eller hör med en svartjobbande teletekniker... 8)
Post Reply