Funderar på att skaffa vattenkylning... lite frågor.

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Trilx
Posts: 159
Joined: 2005-01-04 15:05:11

Funderar på att skaffa vattenkylning... lite frågor.

Post by Trilx »

1Hej hopp. Jag har funderingar kring att köpa ett vattenkylningsystem. Men vad är det man behöver?(jag har läst Snigels guide). Hur fungerar det egentligen? Jag behöver bara kylning till min CPU. Vad ska man köpa då? Måste man köpa alla 5 punkter som tas (1. pump, 2. vattenblock, 3. radiator, 4. Slangar, 5. Tank) upp i guiden även ifall jag bara ska kyla CPU:n?


Passar på att fråga en sak när jag ändå håller på. Är det någon idé att köpa vattenkylning även ifall jag bara ska kyla en Barton 2500+... Kan man klocka såpass högt ändå så man är i behov av vattenkylning?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Funderar på att skaffa vattenkylning... lite frågor.

Post by elvenman »

Trilx wrote:Måste man köpa alla 5 punkter som tas (1. pump, 2. vattenblock, 3. radiator, 4. Slangar, 5. Tank) upp i guiden även ifall jag bara ska kyla CPU:n?
Ja, eftersom pumpen pumar vattnet i slangarna genon vattenbklocket(-en) genom radiatorn till tanken.

Lika som du måste måste ha alla fyra däcken till bilen för att den skall gå frammåt.
Trilx wrote:Passar på att fråga en sak när jag ändå håller på. Är det någon idé att köpa vattenkylning även ifall jag bara ska kyla en Barton 2500+... Kan man klocka såpass högt ändå så man är i behov av vattenkylning?
Ptja, det behöver juh inte alltid vara en fråga om att klocka (massor), utan man kan juh bygga sig vattenkylning bara för att få en tyst dator med. Vattenkylning hjälpen en bra del, men sen hänger det på själva cpun (steping osv), moderkortet, minnena osv. hur högt du kan klocka.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

tank är väll det ända man igentligen inte behöver..
Blir dock effektivare med tank samt att det är bland de billigaste utgifterna.
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

kör med om här grejorna till mitt vattenkylningssystem.

ZALMAN RESERATOR
ZALMAN VGA WATERCOOLER

funkar perfekt
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Du kan klara dig utan tank, problemet då är att få ut all luft ur systemet. Man måste få ur all luft ut systemet annars kommer pumpen göra en massa oljud, eller så kan det bli små luftfickor i radiator eller block och då blir systemet inte lika effektivt.
En tank kostar som sagt inte så mycket, och gör livet så mycket enklare när man fyller på systemt och avluftar det.

Med en mer effektiv kylning kan man alltid pressa processorn lite mer. Om man sätter radiatorn utanför chassit eller bygger en luftkanal för radiatorn genom chassit (som jag har gjort) så får man dessutom ut den värme som CPU utvecklar utanför chassit och en mer sval låda. En sval låda behöver inte lika många/starka fläktar och blir således tystare.
Kylningen kommer oftast skötas av en stor 120 mm fläkt, vilket är mycket mer behagligt än en liten vinande sak.
Nackdelarna är att riggen blir tyngre och att det fort blir trångt med plats i chassit. Men det är inget jamfört med fördelarna
Dessutom är det attans kul att bygga vattenkylning! ;D
KTM + Akrapovic = [love]
Trilx
Posts: 159
Joined: 2005-01-04 15:05:11

Post by Trilx »

:).. Är det svårt att sätta ihop vattenkylning?

Sen vill jag hällst inte ha radiatorn utanför lådan då jag lanar ganska ofta
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Kan man skruva ihop en dator, så kan man sätta ihop en h2o kylning. Är ju bara vattenslangar som ska skruvas fast, så vet man hur en slängklämma funkar så är saken biff!
Och är man osäker på om det är tätt eller inte så testar man systemet innan på slår på powerknappen.

Själv så har jag sågat två hål i sidorna på mitt chassi mellan PSU och 5.25 enheterna. Ett fyrkanting hål för radiatorn men en 120 mm på insidan, sen en ventilationsrör från classe som går till ett runt hål på andra sidan. Suger alltid frisk kall luft, och ut med på andra sidan utan att passera innandömet och jag kan fortfarande öppna dörren.
Klart att saker blir lite mer avancerade när man ska såga i chassit, men vill man ha allt därinne så är det inte så mycket annat att göra, eventuellt att man sätter radiatorn vid en befintlig fläktplats och försöker leda värmen ut på nått sätt (eller biter i det sura äpplet och dumpar det i chassit)
Och när man sågar i sitt dyra chassi: measure twice, cut once ;)
KTM + Akrapovic = [love]
Trilx
Posts: 159
Joined: 2005-01-04 15:05:11

Post by Trilx »

Men om man köper fiulltower, får det plats lätt då?
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Trilx wrote:Men om man köper fiulltower, får det plats lätt då?
Beror helt på vad för slags vattenkylning du skall ha. Extern eller intern. Finns massa att välja mellan nu. Det är bara att kika runt på diverse datorsidor (GTEK, Komplett, Datorbutiken, etc.) och läsa beskrivningen på vattenkylningspaketen / tillbehören.

Finns med största säkerhet sådana som du monterar inuti chassit utan att du behöver borra upp massa hål och liknande för att det skall passa..
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Post Reply