Gradvis uppdatering av dator/Gradvis inköp

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
b99andla
Posts: 21
Joined: 2005-01-10 13:19:49

Gradvis uppdatering av dator/Gradvis inköp

Post by b99andla »

Hej!

Har just nu en 1,8 Mhz (Athlon 2500+) som jag sitter och kör HL2 på, går hyfsat, men jag känner nu att jag gärna skulle vilja byta upp mig lite. Tyvärr räcker inte budgeten till inköp av en hel dator, men det är gärna det jag vill komma fram till, till slut. Slutdatorn ska vara minst en 2,2 Ghz med 1000 i ram och en 120 gigs hårddisk, dessutom med ett grafikkort som inte smälter när man kör HL2, just nu köra jag med ett 9200, det duger liksom inte.

Någon som har något förslag på vilka steg man skulle kunna ta för ett på ett billigt (och stegvis sätt, samtidigt som man utnyttjar dom komponenter man köpt in) kan ta sig fram till två datorer?

Oj, blev både långt och rörigt, men hoppas ni förstår!
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Vad har du för minne nu?
Och dom där 2500+ är ju mästerbudgetklockare, bara att skruva upp FSB till 200 så har du en 3200+ (OM ditt mobo och minne stöder DDR400)

Hur man än vrider och vänder på det så blir det AGP om man ska göra en gradvis uppgradering.

Jag skulle börja med ett grafikkort, 6600GT el. 6800LE eller ett begagnat 9800Pro om du är på en riktigt tight budget, det kommer iaf ge ditt system en rejäl boost.
Beror lite på vad du har för minne vad som skall göras härnäst. Inte så stor vits att satsa på nytt mobo och CPU om du ändå måste stoppa in din gamla PC2100 256mb sticka. DDR400 minne kan du ha till det mesta, dom verkar ha kommit för att stanna en lååång stund, så dom funkar till Socket 754 och 939 senare, beroende på hur billiga saker och ting har blivit där i framtiden.
Hårddisken kastar du in när du inte har mer plats på den gamla. Men försök få mobot köpt först så du får SATA med (om du inte redan har det förstås)
Men som sagt. Grafikkortet kommer ge dig mest boost för minst pengar i din nuvarande rigg.

Gota go, lycka till! :)
KTM + Akrapovic = [love]
b99andla
Posts: 21
Joined: 2005-01-10 13:19:49

Post by b99andla »

phastas wrote:Vad har du för minne nu?
Och dom där 2500+ är ju mästerbudgetklockare, bara att skruva upp FSB till 200 så har du en 3200+ (OM ditt mobo och minne stöder DDR400)

Hur man än vrider och vänder på det så blir det AGP om man ska göra en gradvis uppgradering.

Jag skulle börja med ett grafikkort, 6600GT el. 6800LE eller ett begagnat 9800Pro om du är på en riktigt tight budget, det kommer iaf ge ditt system en rejäl boost.
Beror lite på vad du har för minne vad som skall göras härnäst. Inte så stor vits att satsa på nytt mobo och CPU om du ändå måste stoppa in din gamla PC2100 256mb sticka. DDR400 minne kan du ha till det mesta, dom verkar ha kommit för att stanna en lååång stund, så dom funkar till Socket 754 och 939 senare, beroende på hur billiga saker och ting har blivit där i framtiden.
Hårddisken kastar du in när du inte har mer plats på den gamla. Men försök få mobot köpt först så du får SATA med (om du inte redan har det förstås)
Men som sagt. Grafikkortet kommer ge dig mest boost för minst pengar i din nuvarande rigg.

Gota go, lycka till! :)
Det där med överklockning låter ju lite lovande måste jag säga, vet dock inte om mitt moderkort stödjer DDR400, vet dock att mitt moderkort heter A7N8X deluxe... någon som vet?
User avatar
MagArne
Posts: 128
Joined: 2004-12-29 12:06:51

Post by MagArne »

b99andla wrote:Det där med överklockning låter ju lite lovande måste jag säga, vet dock inte om mitt moderkort stödjer DDR400, vet dock att mitt moderkort heter A7N8X deluxe... någon som vet?
Jag har ett A7N8X Deluxe rev 1.06 och det klarar inte DDR400 fullt ut utan jag får köra minnet på 333MHz vilket är lite surt. Datorn hänger sig hela tiden vid 400MHz. Har du rev 2.0 på moderkortet så lär stödet vara bättre men min kompis som har ett sådant hade strul med ett par kingston value CL3 DDR400. Men efter ha bytt till ett par andra minnen gick det fint.
Men ska du skaffa mer minne kör köp DDR400 då såklart för det är ju bara att köra det i lägre hastighet.

Jag kör min barton på 400MHz (200x12=2400MHz) buss och minnet på 333MHz och det fungerar bra. Kanske inte mest optimalt men vad göra?

Så det du kan göra är ju att köpa 2st 512MB DDR400 minnen, nytt grafikkort som nämts tidigare i tråden och sen försöka överklocka din processor.
b99andla
Posts: 21
Joined: 2005-01-10 13:19:49

Post by b99andla »

Tusen tack för snabba och välskrivna svar.

Har börjat titta lite runt i bios och sådär, har även installerat en temperaturmätare i Windows för att kolla lite, den ligger på 65 grader, utan någon som helst överklockning, gick upp ända upp på 71 grader vid maxbelastning, är detta verkligen en kandidat för överklockning?
b99andla
Posts: 21
Joined: 2005-01-10 13:19:49

Post by b99andla »

Blir värmen högre om man ökar FBS:en? Har kollat runt lite och sett olika bud?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

nej men den arbetar mer, vilket vill säga att medel-belastningen antagligen ökar, vilket lär kunna höja.

Jag skulle nog rekomendera ett byte av kylning innan något annat dock.. lite bättre luftflöde i chassit också? Det kan hjälpa något otroligt.
b99andla
Posts: 21
Joined: 2005-01-10 13:19:49

Post by b99andla »

Hittade inte något i bios som hette FSB, däremot nåt som hette outside HZ frequency som just nu låg på 133Mhz, kan det stämma eller, är det den jag ska prova att höja i såna fall och vad kan i värsta fall hända om det blir fel?

Funderar även på vad man skulle kunna köpa för kylning, har inget uttag för fläkt fram i lådan, utan använder just nu bara fläkten i agget+fläkten på processorn. Finns det någon fläkt som man kan sätta i en ledig "dvd-slot" fram på lådan som skulle kunna hjälpa eller vad tror ni?

Tar även gärna emot tips på grafikkort som är vasst i CS:S!
b99andla
Posts: 21
Joined: 2005-01-10 13:19:49

Post by b99andla »

Har även hittat den här, kan det vara något för min lediga "dvd-slot"? Blir det inte mycket oväsen av en sån här grej, någon som vet om det kan sänka min temp och om datorn låter mycket mer?

http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13230
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Ska du ha en extra chasifläkt i lådan så skall den evakuera luft, alltså blåsa ut. På bakplåten finns det säkert uttag för en chassifläkt. Det är ganska vanligt att man kan använda såväl 80mm som 92mm-fläktar. Välj en som har så hög kapacitet som möjligt och låter max 20-25dB. Tänk sen på att luften ska ha plats att komma ut, så du inte har datorn ända in mot väggen.

Jag har en Zalman ZM-F2 (40cfm/1600rpm/20dB), helt okej i mitt tycke, många förordar ADDA eller fläktar med längre livslängd.

Ett annat tips. Vill du i framtiden ha stöd för dual-ddr kan det vara bra att vara förutseende och köpa båda minnestickorna samtidigt i ett matchat paket. Vill du satsa på lite bättre minne kan jag föreslå valfri variant med Samsung TCCD-kretsar. Priset börjar vid 2000:- (2-2-2@200MHz).
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
Post Reply