När fabriker lägger ner...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

När fabriker lägger ner...

Post by Deuterium »

...vilka lösningar finns det? Tänker då på kommuner med ~20 000 invånare och 10-20% av dem arbetar på en och samma fabrik, en fabrik som lägger ner. Det har ju hänt ett antal gånger, men i media skriver de ju bara att de har hänt, inte hur man försöker lösa det. Ni som vet lite mer om det och kanske har egna teorier skriv gärna ner dem :)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Såg någon studie att det kostar lika mycket att ha folk arbetslösa som att anställa dem i offentlig sektor. När den är konstant underbemmanad tycker jag det vore en bra lösning!
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Man kanske skulle kolla varför fabrikerna lägger ner och försöka ha kvar dom istället, många kan inte få jobb nån annan stans p.g.a utbildning eller andra orsaker.

Är sverige ett I-land?
Kan inget om mycket
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Svårt å säga! Men, att ersätta 2000+arbeten i små komuner/samhällen kan ju inte ska gå egentligen!? (Om man nu inte står redo med ngn(några) ny(a) fabrik(er) av annat slag! )
Borde leda till massiv utflyttning iaf, om inga andra krisplaner/ersättningsarbeten arbetats på!?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Om 10 år kommer sverige knappt inte ha några större industrier längre, det mesta kommer flyttas till baltländerna där arbetskraften är billigare, min bror sa att han bara fick en tredjedel i lön av dom pengarna han kostar företaget, plus att han betalar skatt på den. Jag tror inte sverige är särskillt konkurrenskraftigt vad det gäller inflyttning eller uppstart av företagande...
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag tror att vi helt enkelt får rikta in oss på mer högteknologisk industri t. ex. bioteknik och satsa mer på utbildning.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Ja staten brukar gå in med flyttning av något statligt verk.
Och sedan kan någon förklara för mig vad det är för skillnad på arbetslös och anställd inom den Offantliga sektorn.
Ja dom som är anställda inom den offantliga sektorn skall ju jobba.
Jag ser ingen skillnad för pengarna kommer från skattebetalare mer än att vissa blir stämplade som arbetslösa och andra inte.
Och sedan vad det gäller lönen så tror jag företagen betalar upp till 60-70% på den lön du får.
Dessa pengar får man inte se på papper. Löneskatt, arbetsgivaravgift o.s.v.

Ja sedan brukar ju kommuner gå in med bidrag för att få företag att flytta dit.
Ställer upp med generösa erbjudanden och då kommer frågan, vart kommer dom pengarna ifrån då???
Skattebetalarna.

Man börjar ju undra när Ringholm säger att arbetslösheten skall minskas genom att anställa fler inom den offantliga sektorn.
Last edited by bearZ on 2005-01-10 16:10:01, edited 2 times in total.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De offentliganställda producerar istället för att inte göra det som arbetslösa, för samma pengar? Är inte det en fördel?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

TinyTeeth wrote:De offentliganställda producerar istället för att inte göra det som arbetslösa, för samma pengar? Är inte det en fördel?
Jo det är rätt men pengarna kommer från samma stora ficka.
Dom anställda skall producera något medan dom andra stackarna får se det nyttiga med att gå att stämpla.
Men man kan ju göra alla arbetslösa till offentligt anställda. Samma pengar.
Och noll arbetslöshet.
Fint det skulle se ut i EU.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Okej, så det är bättre så här

Samma pengar -> Ingen produktion

än så här?

Samma pengar -> En tjänst produceras

Arbetslöshet är alltså att föredra framför arbete?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

TinyTeeth wrote:Okej, så det är bättre så här

Samma pengar -> Ingen produktion

än så här?

Samma pengar -> En tjänst produceras

Arbetslöshet är alltså att föredra framför arbete?
Jag sticker ut hakan i detta men lite för att få diskussion.
Tycker mer att arbetslösa kan bli anställda och låt dom göra nytta.
Äldrevård, städning eller vad som helst.
Något som dom övriga invånarna kan ha nytta av.
Men det är väll inte alla som vill jobba och heller inte med vad som helst.

Men nu med privatisereningens tidålder så tycker jag nog saker och ting blir sämre. Men man kanske måste låta det få ta sin tid.

Tycker annars komunernas satsning på generösa erbjudanden är ok men har hört skräckexempel på hur det utnyttjas.
Irland t.ex. sänker skatten för att få företag att etablera sig.
Kan ju vara bra då folket får jobb och då betalar in skatt istället för att ta ut bidrag.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Bad_and_ugly wrote:Om 10 år kommer sverige knappt inte ha några större industrier längre, det mesta kommer flyttas till baltländerna där arbetskraften är billigare, min bror sa att han bara fick en tredjedel i lön av dom pengarna han kostar företaget, plus att han betalar skatt på den. Jag tror inte sverige är särskillt konkurrenskraftigt vad det gäller inflyttning eller uppstart av företagande...
HA 1/3 är ju fel då har han inte räknat med arbetgivaravgiften, fackavgifter, försäkringar mm. Får han ut 1/2 av vad han kostar företaget så har han tur.

För att ha råd att ha kvar fabirkerna måste man sänka lönerna eller skatterna.

Å tro att vi gör bättre saker än baltländer är bara sosse fantasier.
Å tro att alla kan arbeta ofentligt är Vänster fantaiser... :)
Sverige går åt helvete och jag tror inte det går att göra nått åt det så länge det styrs som det gör nu.

Edit haha ja kan inte stava men nu har ajg fixat lite iaf. 8)
Last edited by EZA on 2005-01-10 18:02:36, edited 1 time in total.
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Å tro att vi gör bättre saker än baltländer är bara sosse fantasier.
Å tro att alla kan arbeta ofentligt är Vänster fantaiser... :)
Sverige går åt helvete och jag tror inte det går att göra nått åt det så länge det styrs domd et gör nu.[/quote]

Skönt.
Nu slapp jag säga det. ;)
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag säger då verkligen inte att alla kan arbeta i offentlig sektor, jag säger att det är en bättre lösning att låta de som blir av med jobben få jobb i offentlig sektor än att låta dem gå arbetslösa, när offentlig sektor också är underbemannad. Varför är detta en dålig lösning?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Man borde införa en lag som säger att företag inte får flytta en lönsam verksamhet/fabrik utan att tvingas betala arbetarna en hel årslön var. Då får åtminstone kommunen och de fd. anställda mer tid på sig. Man skulle kunna göra det till en än mer kostsam affär att flytta en lönsam verksamhet/fabrik till utlandet.

bearZ: Det lustiga med dagens situation är att trots det skriande behovet av t.ex. sköterskor inom den offentliga sektorn så nyanställs det nästan inga alls, då finns det ändå redan utbildad arbetskraft att ta av. Politikerna måste resonera att det inte finns pengar... Hmm.

Apropå privatiseringar så verkar det som om politikerna privatiserar för privatiseringens skull, som vore det ett självändamål.
När jag tänker på hur vården och äldreomsorgen skall förvandlas till någon slags "lönsam verksamhet" så upplever jag det som perverst (även inom ett par andra områden).
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

dEZA wrote:Sverige går åt helvete och jag tror inte det går att göra nått åt det så länge det styrs domd et gör nu.
För stort skepp att vända med dagens trötta byråkrati och allt pappersvändande..
Kan inget om mycket
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

De dom förlorar på privatiseringarna vinner dom säkert i skatteintäkter eller nåt :P
Kan inget om mycket
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

När räknas en verksamhet lönsam i sverige?

Hittade ett litet citat från en gammal soose som är ambasadör i brasilen nu.

Det finns fler exempel. En svensk takboxtillverkare har byggt en ny fabrik i Brasilien och Margareta Winberg berättar med förtjusning i rösten hur kul det var att inviga just den fabriken.
Stjäl det inte arbetstillfällen från Sverige?
- Se det som en växelverkan. Svenskar kommer till Brasilien och skapar saker och brasilianare blir nyfikna på Sverige. Den svenska turismen ökar. Tänk vad exotisk vår snö kan vara för människorna här.

Vi ska tjäna pengar på att turister kommer och kollar på våran snö för det är vi ju ensama om att ha? Kanske är så att Sveriges snö är lite bättre än andra länders?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

TinyTeeth wrote:Såg någon studie att det kostar lika mycket att ha folk arbetslösa som att anställa dem i offentlig sektor. När den är konstant underbemmanad tycker jag det vore en bra lösning!
Den studien skulle jag vilja se. Är det Lars Ohly som redogjort för sina våta drömmar och kallat det studie, eller är det Marxist-Leninisterna som gjort ännu en objektiv och insiktsfull analys av hur fantastiskt allt var i Sovjetunionen?

Vad tror du att det kostar att staten anställer alla som företagen inte vill ha? En kraschad offentlig sektor, det är vad det kostar.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
MisterBister
Posts: 223
Joined: 2004-12-25 12:30:17
Location: Göteborg

Post by MisterBister »

Går det verkligen så mycket bättre för alla andra länder här i västvärlden då?
Jag menar... Det kan ju inte vara så att det bara är företag i sverige som flyttar sin produktion till asien..


För övrigt tycker jag att det är bra att de i de fattigare länderna får en bättre möjlighet att skaffa jobb än tidigare och jag tycker bannemig att de förtjänar en del av våran välfärd.
"Du är inte dum, du har bara lite otur när du tänker."
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Den studien skulle jag vilja se. Är det Lars Ohly som redogjort för sina våta drömmar och kallat det studie, eller är det Marxist-Leninisterna som gjort ännu en objektiv och insiktsfull analys av hur fantastiskt allt var i Sovjetunionen?

Vad tror du att det kostar att staten anställer alla som företagen inte vill ha? En kraschad offentlig sektor, det är vad det kostar.
Nu tycker jag att du är ganska provokativ i ditt uttalande, även om jag kan hålla med om kvintessensen i det du försöker säga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Man kan lägga ner orten där fabriken fanns och sen kan man flytta de arbetslösa till ett låglöneland där de nu kan få jobb med nya lägre löner.
Eftersom man kan leva på mindre pengar i låglöneländer så är det inget problem med detta. Särskilt som en ökad inflyttning gör att tillgången på billig arbetskraft blir ännu lägre och företagen då kan sänka lönerna.
Sänkta löner leder till ökade vinster, och det som är bra för företagsledningen är i det långa loppet bra för arbetarna, de kan ju få något att drömma om när de får läsa om topparnas bekymmersfria liv.
Om man får problem med fackföreningar och annat otyg så kan man ju alltid flytta företaget till ett annat låglöneland. Det fina i kråksången är att när ett land förlorat tillräckligt många företag så kollapsar samhällsekonomin och landet blir moget för att sänka lönerna.
Ett underbart och självsanerande system.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Big_Bird wrote:Man kan lägga ner orten där fabriken fanns och sen kan man flytta de arbetslösa till ett låglöneland där de nu kan få jobb med nya lägre löner.
Eftersom man kan leva på mindre pengar i låglöneländer så är det inget problem med detta. Särskilt som en ökad inflyttning gör att tillgången på billig arbetskraft blir ännu lägre och företagen då kan sänka lönerna.
Sänkta löner leder till ökade vinster, och det som är bra för företagsledningen är i det långa loppet bra för arbetarna, de kan ju få något att drömma om när de får läsa om topparnas bekymmersfria liv.
Om man får problem med fackföreningar och annat otyg så kan man ju alltid flytta företaget till ett annat låglöneland. Det fina i kråksången är att när ett land förlorat tillräckligt många företag så kollapsar samhällsekonomin och landet blir moget för att sänka lönerna.
Ett underbart och självsanerande system.
Klockrent, undrar om vi börjar närma oss den fasen där landet är moget att bli låglöneland? :P
Kan inget om mycket
Post Reply