CMOS problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Shougo^
Posts: 24
Joined: 2005-02-03 11:42:39

CMOS problem

Post by Shougo^ »

har ett abit-nf7-s, som tydligen har en sån där cmos. Om jag klockar min dator, o de skulle ske ett fel. Så kan man byta plats på spärren (funkar som batteriet tror jag) så allt nollställs. Felet är att just nu är de som att cmos spärren alltid är på återställnings läget. Fastän jag har satt de som den ska vara. Datorn startar, men kan inte komma in i bios eller windows. Det är alltså helt svart. (de är inget fel på grafikkortet) Någon som vet vad felet kan vara?
Var inte rädd, jag ska bara visa er en råtta.
User avatar
-jeppe-
Posts: 121
Joined: 2004-03-03 14:16:46

Post by -jeppe- »

jag hade samma problem för ett tags sen innan jag kom på att det fanns en separat pin som nollställer fsb'n. På mitt moderkort satt den över processorn men kolla i manualen till ditt.
It's good to have land.
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Post by Jalle64 »

Du kan ju testa att ta ur och trycka i olika komponenter igen på moderkortet igen, även kablar om de nu har rubbats när du "höll på" i lådan :P
En sak till kan du ju testa, ta ur batteriet en stund, men glöm inte att alltid rycka ur strömkabeln när du jobbar i datorn!? <--(OBS!)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
Shougo^
Posts: 24
Joined: 2005-02-03 11:42:39

Post by Shougo^ »

som sagt så motsvarar den där cmos spärren batteriet. ist för att måste ta ur batteriet, så byter du plats på jumpern (som jag kallar spärren). Men de är inge fel på nån kabel.
Var inte rädd, jag ska bara visa er en råtta.
Post Reply