Kemiska preparat, argumentera för och emot.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Kemiska preparat, argumentera för och emot.

Post by palindrom »

Personligen tycker jag att kemiska preparat bara lurar kroppen från själva sanningen. Att människor dagligen drar ned en alvedon mot huvudvärk är för mig obegripligt.
Är vi verkligen så smärtkänsliga eller bara svaga?

Rättade till topic, du kan inte använda bold/italic/underline-taggar där. /Nicke
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är inte bra att bli beroende av smärtstillande, men å andra sidan är det inte särskilt hälsosamt för kroppen med kronisk värk. Muskelvärk orsakar sammandragningar och spänningar i musklerna som i sin tur leder till mer värk.
I bland är det berättigat att ta en längre kur med smärtstillande för att bryta en "cirkel av smärta".

Givetvis kan smärstillande preparat missbrukas, precis som nästan allt annat.
Det vill man givetvis undvika. Men var drar man gränsen?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Big_Bird wrote:
Givetvis kan smärstillande preparat missbrukas, precis som nästan allt annat.
Det vill man givetvis undvika. Men var drar man gränsen?
Jag är med på att temporär outhärdlig smärta ibland behöver lindras med smärtstillande, men när det sedan är över, så verkar folket vilja fortsätta den "enkla" vägen genom tabletter och piller.

Gränsen?
En humanistisk gräns.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Kronisk värk som inte kan behandlas på annat sätt kan man behandla med värkmedecin, men man ska inte käka vanligt receptfritt då, det finns speciell värkmedecin som är anpassad för just kronisk värk.

Över huvu taget är det inte bra att käka medeciner konstant om dom inte är lämpade för det, det står tillochmed på förpackningen till alvedon att man inte ska äta det långa perioder utan att snacka med läkare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hmm, håller med dej halft som halft, men när ja märte att hela min familj börja bli sjukt, förkylning och hosta så tog ja en alvedon, ja kännade liten förkylning, men nu så är dom sjuka men själv är man frisk som en fisk ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Kemiska preparat, argumentera för och emot.

Post by Dissident »

palindrom wrote:Personligen tycker jag att kemiska preparat bara lurar kroppen från själva sanningen. Att människor dagligen drar ned en alvedon mot huvudvärk är för mig obegripligt.
Är vi verkligen så smärtkänsliga eller bara svaga?
Problemet med ditt resonemang är att du ser sanningen som ett självändamål. Jag ska säga dig att sanningen är inte så jävla fantastisk som alla säger att den är.

Jag läste för länge sedan ett stycke skattefinansierad propaganda om narkotika där någon pseudokändis berättade om hur en bekant till henne varit stenad på en festival och hela tiden gått och pratat med en inbillad kompis. Sensmoralen var att det är skitdumt att prata med låtsaskompisar när man kan vara nykter och anständig.

Men den retoriska frågan är om vi inte har roligare med en trevlig imaginär bekant än vad vi har med TV4-repriser av Melrose Place. Vad jag vill ha sagt är att kemiska preparats inverkan på vår livskvalitet varierar från individ till individ. Om du lever ett tråkigt och innehållslöst liv utan någon utsikt till förändring så kan det vara ditt enda glädjemedel att få fullständigt tappa kontrollen och flyta iväg i ett luddigt lyckorus några gånger i månaden. Det nekar jag ingen.

Nu tycks du rikta in dig främst på smärtstillande medel och inte droger per se. Jag tror att det finns en bakomliggande orsak till din irrationella rädsla för läkemedel. Kanske din mor rymde med en stilig farmakolog?
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Re: Kemiska preparat, argumentera för och emot.

Post by palindrom »

Dissident wrote:
palindrom wrote:Personligen tycker jag att kemiska preparat bara lurar kroppen från själva sanningen. Att människor dagligen drar ned en alvedon mot huvudvärk är för mig obegripligt.
Är vi verkligen så smärtkänsliga eller bara svaga?

Nu tycks du rikta in dig främst på smärtstillande medel och inte droger per se. Jag tror att det finns en bakomliggande orsak till din irrationella rädsla för läkemedel. Kanske din mor rymde med en stilig farmakolog?
...jag väljer att inte förstöra kroppen med varken alkohol, piller eller droger.
Och nu bubblade du in på droger, det har du Cannabis-tråden till.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Re: Kemiska preparat, argumentera för och emot.

Post by EZA »

palindrom wrote:Personligen tycker jag att kemiska preparat bara lurar kroppen från själva sanningen. Att människor dagligen drar ned en alvedon mot huvudvärk är för mig obegripligt.
Är vi verkligen så smärtkänsliga eller bara svaga?

Rättade till topic, du kan inte använda bold/italic/underline-taggar där. /Nicke
Vissa har ju ju jobb som man itne bara kan ringa och sjukskriva sig på bara för att man har lite feber ont i huvet är förskyld.
Då är vissa preparat skit bra tex iprem.
Märkte iaf det idag.
Men jag hade väll vart starkare om jag ringt och sjukskrivit mig eller gått och haft ont i huvet och lagt massa energi på det i stället för jobbet? ?!?

Varje dag är ju inte bra nån gång per år helt ok.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Dessutom, vad som är sant och falskt, rätt och fel, bra och dåligt samt gott och ont inte är några bestående och okränkbara värden i vårt samhälle. Om hundra år kanske pillerknaprarna upphöjs till skyarna som vår tids stora filosofer. "Inbillad kompis", ja utifrån pseudokändisens verklighetsuppfattning. Det kanske är meningen att människan skall intaga droger och allehanda "läkemedel" för att komplettera defektheten som "det naturliga urvalet" åsamkats oss. Vi är inte "den perfekta människan" bara för att vi råkar vara slutprodukten i vår tid.
Kan tilläggas har jag varit vaken i snart fyrtio timmar nu, hur vet man att jag i själva verket inte lever upp till idealmänniskans normer nu? Så som du vill bli behandlad av ditt nästa läkemedel, så skall du behandla... Äsch.
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Cappuccino wrote: Kan tilläggas har jag varit vaken i snart fyrtio timmar nu, hur vet man att jag i själva verket inte lever upp till idealmänniskans normer nu? Så som du vill bli behandlad av ditt nästa läkemedel, så skall du behandla... Äsch.

.. och inte har du tagit något extra för att orka vara uppe?
Se, kroppen klarar allt med lite vilja.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Kemiska preparat har förbättrat min livskvalité avsevärt vid flera tillfällen. Följdaktligen är jag för dylika, det är befängt att det handlar om att lura kroppen, det handlar om att förbättra den och underlätta för sig själv.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

nem wrote:Kemiska preparat har förbättrat min livskvalité avsevärt vid flera tillfällen. Följdaktligen är jag för dylika, det är befängt att det handlar om att lura kroppen, det handlar om att förbättra den och underlätta för sig själv.
Utveckla gärna vad du menar mer konkret.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
Smorke
Posts: 150
Joined: 2005-02-07 21:25:44
Location: Sverige, Göteborg.

Post by Smorke »

Men den retoriska frågan är om vi inte har roligare med en trevlig imaginär bekant än vad vi har med TV4-repriser av Melrose Place.
Melrose Place som är så bra :P . Jag tar aldrig piller :) . Har aldrig känt att jag har behov av det, har jag ont så har jag, dock så är min vän en sån som överdriver sin smärta och tar olika sorts piller :D
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

palindrom wrote:Utveckla gärna vad du menar mer konkret.
Har herrn varit riktigt sjuk någon gång?

Om så är fallet månne du har hört talas om dessa kemiska preparat som går under beteckningen mediciner?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

nem wrote:Har herrn varit riktigt sjuk någon gång?

Om så är fallet månne du har hört talas om dessa kemiska preparat som går under beteckningen mediciner?
Herrn? Ha-ha...

Jag tror att det Anna vill komma åt är det faktum att mediciner överkonsumeras i samhället, man använder tabletter istället för att ta itu med den egentliga orsaken till problemet, exempelvis: huvudvärk, vätskebrist & stress ... antidepressiva, för att man haft locket på i 10 år av sitt liv och har den känslomässiga självmedvetenheten hos en klump granit, eller att man helt enkelt inte "orkat" bearbeta sina problem.

Samma sak med alla jävla bantningspiller, osv. - de används för att tillfälligt kompensera bort något som härstammar från psyket. Om man inte tar tag i de psykiskt bakomliggande faktorerna så kommer man nätt gå upp de där kilona igen (som ungefär alla dumbantare gör).

Piller tar tag i symtomen, orsakerna till problemen kvarstår... jag är rätt övertygad om att egen vilja har rätt mycket med huruvida man drabbas av svåra sjukdomar... men det är så konstigt att resonera så, så jag orkar inte vidareutveckla det hela. Jag vet bara att jag blir sjuk vid de mest lägliga tillfällen...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

nem wrote:
palindrom wrote:Utveckla gärna vad du menar mer konkret.
Har herrn varit riktigt sjuk någon gång?
Nej, jag är en onaturlig varelse som aldrig blir sjuk...

Men jag menar inte de fåtal gånger du ligger med 41 graders feber och kämpar för ditt liv. Jag menar de dagliga och vecko - intagliga preparat som folk väljer för att "svälja" problemet.
Last edited by palindrom on 2005-02-18 9:16:19, edited 1 time in total.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

fisk wrote:
nem wrote:Har herrn varit riktigt sjuk någon gång?

Om så är fallet månne du har hört talas om dessa kemiska preparat som går under beteckningen mediciner?
Herrn? Ha-ha...

Jag tror att det Anna vill komma åt är det faktum att mediciner överkonsumeras i samhället, man använder tabletter istället för att ta itu med den egentliga orsaken till problemet, exempelvis: huvudvärk, vätskebrist & stress ... antidepressiva, för att man haft locket på i 10 år av sitt liv och har den känslomässiga självmedvetenheten hos en klump granit, eller att man helt enkelt inte "orkat" bearbeta sina problem.

Samma sak med alla jävla bantningspiller, osv. - de används för att tillfälligt kompensera bort något som härstammar från psyket. Om man inte tar tag i de psykiskt bakomliggande faktorerna så kommer man nätt gå upp de där kilona igen (som ungefär alla dumbantare gör).

Piller tar tag i symtomen, orsakerna till problemen kvarstår... jag är rätt övertygad om att egen vilja har rätt mycket med huruvida man drabbas av svåra sjukdomar... men det är så konstigt att resonera så, så jag orkar inte vidareutveckla det hela. Jag vet bara att jag blir sjuk vid de mest lägliga tillfällen...
...dina ord är som klockrena i mina öron.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

fisk wrote:Piller tar tag i symtomen, orsakerna till problemen kvarstår... jag är rätt övertygad om att egen vilja har rätt mycket med huruvida man drabbas av svåra sjukdomar... men det är så konstigt att resonera så, så jag orkar inte vidareutveckla det hela. Jag vet bara att jag blir sjuk vid de mest lägliga tillfällen...
Jag vet att du har sagt det förut, och det sticker hårt i ögonen på mig som allergiker/astmatiker. Jag vill verkligen inte vara sjuk hela somrarna, jag vill verkligen kunna ha katt. Jag vill kunna spela fotboll på gräs obehindrat. Jag vill inte ta massa mediciner för att hålla mig frisk. Men nu är det så att om jag inte tar mina mediciner så fungerar min kropp inte som den ska. Det går att bevisa med olika metoder, till exempel allergitest eller med PEF-mätare.

Visst, egen vilja kan ibland spela in, det har jag hört också. Till och med i något enstaka cancerfall har någon läkare sagt att det var viljan som gjorde att personen överlevde. Men jag har svårt för att tänka mig att bara för att man säger "jag ska inte få cancer" så får man inte cancer.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

fisk wrote:Herrn? Ha-ha...

Jag tror att det Anna vill komma åt är det faktum att mediciner överkonsumeras i samhället, man använder tabletter istället för att ta itu med den egentliga orsaken till problemet, exempelvis: huvudvärk, vätskebrist & stress ... antidepressiva, för att man haft locket på i 10 år av sitt liv och har den känslomässiga självmedvetenheten hos en klump granit, eller att man helt enkelt inte "orkat" bearbeta sina problem.

Samma sak med alla jävla bantningspiller, osv. - de används för att tillfälligt kompensera bort något som härstammar från psyket. Om man inte tar tag i de psykiskt bakomliggande faktorerna så kommer man nätt gå upp de där kilona igen (som ungefär alla dumbantare gör).

Piller tar tag i symtomen, orsakerna till problemen kvarstår... jag är rätt övertygad om att egen vilja har rätt mycket med huruvida man drabbas av svåra sjukdomar... men det är så konstigt att resonera så, så jag orkar inte vidareutveckla det hela. Jag vet bara att jag blir sjuk vid de mest lägliga tillfällen...
Håller faktiskt med dig denna gång! 8)
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

adis wrote:hmm, håller med dej halft som halft, men när ja märte att hela min familj börja bli sjukt, förkylning och hosta så tog ja en alvedon, ja kännade liten förkylning, men nu så är dom sjuka men själv är man frisk som en fisk ;)
Alvedon hjälper inte emot sjukdomar...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

tkh wrote:Jag vet att du har sagt det förut, och det sticker hårt i ögonen på mig som allergiker/astmatiker. Jag vill verkligen inte vara sjuk hela somrarna, jag vill verkligen kunna ha katt. Jag vill kunna spela fotboll på gräs obehindrat. Jag vill inte ta massa mediciner för att hålla mig frisk. Men nu är det så att om jag inte tar mina mediciner så fungerar min kropp inte som den ska. Det går att bevisa med olika metoder, till exempel allergitest eller med PEF-mätare.

Visst, egen vilja kan ibland spela in, det har jag hört också. Till och med i något enstaka cancerfall har någon läkare sagt att det var viljan som gjorde att personen överlevde. Men jag har svårt för att tänka mig att bara för att man säger "jag ska inte få cancer" så får man inte cancer.
Jag förstår att det sticker, men strunt samma - nu var det inte det vi diskuterade. Jag vidhåller min uppfattning och ser inte att du skulle vara något undantag.

Mediciner ser jag som absoluta nödlösningar, det vill säga: när allt annat misslyckats, och man behöver dem för att rädda livet på någon. Vid dessa tillfällen är det irrelevant att diskutera vilja, och så vidare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Vad gör det att man tar Alvedon när man inte riktigt behöver?

Vad gör det att man tar antidepressiva istället för att rannsaka sig själv?

Ni är bara avundsjuka på att ni valt den svåra vägen och inte fann en present vid vägens slut.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

You know we have more prescription drugs now.
Every commercial that comes on TV is a prescription drug ad.
I can't watch TV for four minutes without thinking I have five serious diseases.
Like: "Do you ever wake up tired in the morning?"
Oh my god I have this, write this down. Whatever it is, I have it.
Half the time I don't even know what the commercial is...
people running in fields or flying kites or swimming in the ocean.
I'm like that is the greatest disease ever. How do you get that?
That disease comes with a hot chick and a puppy.
;D
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

palindrom wrote:Kemiska preparat, argumentera för och emot
...
Se, kroppen klarar allt med lite vilja.
...
Personligen tycker jag att kemiska preparat bara lurar kroppen från själva sanningen.
...
Är vi verkligen så smärtkänsliga eller bara svaga?
Dina uttalanden är sannerligen hårda och visar inte mycket förståelse för de med kroniska besvär. Du tänker inte på gamla, du tänker inte på allergiker och målar i dina inlägg med den breda penseln och dömer ut 'kemiska preparat'. Att du sedan visst råkade få med tandkräm och medicinering mot cancer i ditt resonemang verkar inte bekymra.

Har du något emot en påstådd överkonsumtion av medicin, skriv då om det istället för dessa svepande argument som dömer större delen av befolkningen som svaga och viljelösa.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

fisk wrote:Mediciner ser jag som absoluta nödlösningar, det vill säga: när allt annat misslyckats, och man behöver dem för att rädda livet på någon.
Om man kan använda dem för att rädda livskvalitén?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply