Skriva spel

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
Trilx
Posts: 159
Joined: 2005-01-04 15:05:11

Skriva spel

Post by Trilx »

Hur är gamla spel gjorda? T.ex det första monkey island. Har man ritat figurerna i något program eller har man programmerat allting?
Jag vet inte så mycket om sånt här och vill gärna veta... :)
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Man ritar figurernas olika rörelser lite som animerad film, sen placeras den
ut och stegar igenom sin animering allteftersom. Dock är det ju extra lurigt
med spel som monkey island eftersom han ska byta storlek om han går bortåt
osv, samtidigt som den "3D" som är där är helt olika för varje rum/bana, så
det blir en hel del programmering oavsett. I pacman är det ju enklare eftersom
det inte finns några specialfall. Åker pacman åt vänster så är munnen åt vänster
oavsett om han är uppe eller nera, oavsett vilken bana man är på. Så är det
ju inte i monkey island-liknande spel.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Trilx
Posts: 159
Joined: 2005-01-04 15:05:11

Post by Trilx »

Jag kom inte på något bättre än Monkey Island men Pacman var ett bra förslag på hur jag tänkte.

Pacman är ju ett gamalt spel. Ritade man Pacman i t.ex paint (kom inte på något bättre förslag) och sedan länkade (väldigt dåligt exempel :P) det man hade ritat eller skrev man grafiken med koden?
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Trilx wrote:Jag kom inte på något bättre än Monkey Island men Pacman var ett bra förslag på hur jag tänkte.

Pacman är ju ett gamalt spel. Ritade man Pacman i t.ex paint (kom inte på något bättre förslag) och sedan länkade (väldigt dåligt exempel :P) det man hade ritat eller skrev man grafiken med koden?
Mjo... Lite mer exempel där gubbar ritades som ett större antal bilder är t.ex Wolfenstien 3D, första 3D-spelet(?). Man gjorde inte alltså en 3D-modell och gjorde olika rörelser för modellen utan ritade ett större antal bilder och sa att om man såg en sak bakifrån så visades en viss bild, ifrån en annan vinkel så en annan bild. Om gubben skjuter och man ser gubben ifrån en vinkel så visas en bild. (3D ala Doom. :) )
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Trilx wrote:Jag kom inte på något bättre än Monkey Island men Pacman var ett bra förslag på hur jag tänkte.

Pacman är ju ett gamalt spel. Ritade man Pacman i t.ex paint (kom inte på något bättre förslag) och sedan länkade (väldigt dåligt exempel :P) det man hade ritat eller skrev man grafiken med koden?
Rent praktiskt så skulle de kunnat gjort båda delarna. Det vill säga antingen gjort ett program som ritade figuren (det är en väldigt enkel figur) eller lite bilder. Eftersom Pacman har gjorts så många gånger tror jag båda varianterna har provats för det spelet.
Till exempel Asteroids eller Battlezone är jag däremot säker på att det är programmerad vektorgrafik och inget annat.
wham bam thank-you ye -ma'am
Post Reply