FP's uttalande om bla utvisning.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:Men om man ska acceptera någon som svensk medborgare får man också acceptera den personen som svensk medborgare på samma villkor som alla andra. Varför ska en svensk medborgare som är född i ett annat land få ett annat straff än någon som är född i Sverige?
Och där sätter Tiny fingret på en punkt som jag tycker är central i frågan. Ska medborgarskap vara en rättighet för vissa men ett privilegium för andra?
Ska vi dela in våra medborgare i olika klasser?

Vad ska folkpartiet föreslå nästa gång? Raslagar?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Big_Bird wrote:
TinyTeeth wrote:Men om man ska acceptera någon som svensk medborgare får man också acceptera den personen som svensk medborgare på samma villkor som alla andra. Varför ska en svensk medborgare som är född i ett annat land få ett annat straff än någon som är född i Sverige?
Och där sätter Tiny fingret på en punkt som jag tycker är central i frågan. Ska medborgarskap vara en rättighet för vissa men ett privilegium för andra?
Ska vi dela in våra medborgare i olika klasser?

Vad ska folkpartiet föreslå nästa gång? Raslagar?
Jag håller med om att han har en poäng, men samtidigt är den meningslös i dagens Sverige. Här kan man nämligen hota och muta sig till ett medborgarskap som sedan är oåterkalleligt. Det ställs heller inga krav på vilka kriterier man måste uppfylla för att klassas som svensk medborgare. Som jag nämnde behöver man inte ens kunna förstå svenska för att bli en svensk medborgare i dag. Lagen om att det skall vara ett krav på hederligt leverne för att invandrare skall kunna bli svenska medborgare tillämpas sporadiskt och helt godtyckligt. Majoriteten av alla invandrare med uppehållstillstånd i Sverige som begår brott får också svenskt medborgarskap, i vissa fall rentav i häktet eller i fängelset. Det vittnar om att något inte står rätt till.
Man måste se till helhetsbilden innan man diskuterar medborgarskapets oantastlighet.

Under förutsättningen att kravet på hederligt leverne tillämpas och andra kriterier tillförs, såsom basala kunskaper i svenska språket, reellt flyktingskap och även andra mer abstrakta saker, då är jag helt inne på TinyTeeths linje. Men till dess så anser jag inte att någon icke-svensk kan hävda ett svenskt medborgarskap som en självklar rättighet. En legitim statsbildning förutsätter att alla har något gemensamt och därmed erkänner varandra som del i den. Till skillnad från USA så är Sverige ingen koloni där medborgarskap är en förutsättning för den gemensamma identiteten. Varför skulle det inte vara ett privilegium att bli svensk medborgare? Annars kan man ifrågasätta alla nationsgränser i världen, vilket kanske låter "rättvist" men samtidigt antyder någon slags befolkningsdiktat/-imperialism (de som förökar sig snabbast bestämmer).
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ska det vara ett priviligeum som kan återkallas för vissa ska det också vara ett priviligeum som kan återkallas för alla andra. Annars blir det som Big_Bird säger, vi delar in befolkningen i klasser.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Big_Bird och TinyTeeth har rätt, ni andra har fel. End of story.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:Big_Bird och TinyTeeth har rätt, ni andra har fel. End of story.
Fan, det har du rätt i.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

lither wrote:
fisk wrote:Big_Bird och TinyTeeth har rätt, ni andra har fel. End of story.
Fan, det har du rätt i.
Ja, det har de.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det är rörande att se hur överens ni är.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Dissident wrote:Det är rörande att se hur överens ni är.
Jag vill ha bevis på att du inte är sarkastisk.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Och där sätter Tiny fingret på en punkt som jag tycker är central i frågan. Ska medborgarskap vara en rättighet för vissa men ett privilegium för andra?
Ska vi dela in våra medborgare i olika klasser?

Vad ska folkpartiet föreslå nästa gång? Raslagar?
Jag håller helt med, samma regler ska gälla för alla medborgare. Det hade vart mer kurage i dem om de föreslog landsförvisning för alla grovt kriminella i gammal hederlig anda.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

nem wrote:Jag håller helt med, samma regler ska gälla för alla medborgare. Det hade vart mer kurage i dem om de föreslog landsförvisning för alla grovt kriminella i gammal hederlig anda.
Precis, dock så är det ju omöjligt att avisa någon som bara är medborgare i ett land.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Eruku wrote:Precis, dock så är det ju omöjligt att avisa någon som bara är medborgare i ett land.
Jag har aldrig menat att det skulle vara en bra idé, det hoppas jag gick fram.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Whargo
Posts: 102
Joined: 2005-01-01 20:36:31

Post by Whargo »

Varför kallas inte Fp för främlingsfientliga nu då? Det som dom sa till förra valet och nu detta som också gäller invandrare står ju dom s.k. "främlingsfientliga" partierna för, t.ex Sverigedemokraterna.. ::)
Aspire X-dreamer II |Antec Truepower Trueblue 480W|MSI K8N NEO 4|AMD 64 3200+ s939|1GB Corsair XMS4400C25 PC4400 550Mhz CL2,5|Leadtek PX6600 GT|Maxtor 200GB SATA|Zalman 7000 CU LED|NEC ND 3520A|Razer Diamondback|Iiyama 17" TFT 10ms| Hercules XPS 2.100|
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Men... men.... men... argh, bitches.
Man kan ju inte vara konsekvent i en debatt, heller. Då förstör man ju hela debatten.
Detta är anledningen till att vi inte skall ha demokrati, folk bara förstör hela tiden. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:
pync wrote:Vi får inte glömma att hela "Tre Brott"-grejen handlar om de tre brott man åker fast för.

Om man åker fast tre gånger har man nog begått minst trettio brott, eller är funktionshindrad.
Så du är med på att diskriminera funktionshindrade invandarbrottslingar extra mycket?
HERREGUD!

JAG KOM PRECIS PÅ EN RIKTIG ANLEDNING TILL VARFÖR DETTA ÄR DÅLIGT!

Funktionshindrade människor som väljer kriminalitet åker fast och blir därför diskriminerade framför kriminella med kraftiga lårmuskler.

Äh, fan, det är en usel jävla anledning.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

PUBLIC SERVICE ANNOUNCEMENT.

Eruku sarkasm-lampa är sönder, vi åtgärdar omgående.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Big_Bird wrote:Ska medborgarskap vara en rättighet för vissa men ett privilegium för andra?
Svenskt Medborgarskap(tm) är en rättighet för människor som föds i Sverige, och ett privilegium för dem som föds utanför Sverige. Precis som medborgarskap i Republique de Cote d'Ivoire är ett privilegium(inte rättighet) för mig som inte föddes där. Alla föddes i ett land och där är de medborgare. Om man inte är nöjd med landet man föddes i kan man försöka byta. Det finns statlösa undantag, dessa intalar jag mig själv att antigrationsverket har öveseende med, detta för att jag ska kunna sova bättre på nätterna.

Mina inlägg brukade vara mycket mer givande, vad hände?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Det kanske är ganska olämpligt för funktionshindrade att begå brott då det typ är en 10km/h getaway... antingen har de rullator, permobil, eller så måste de slå sig med armbågen i njuren var 3e meter... (svårt att springa då).
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hipshot wrote:Det kanske är ganska olämpligt för funktionshindrade att begå brott då det typ är en 10km/h getaway... antingen har de rullator, permobil, eller så måste de slå sig med armbågen i njuren var 3e meter... (svårt att springa då).
Såg du inte cpmagasinets intervju med den rullstolsbunda killen som var grovt kriminell? Fantastiskt vad man kan göra bara man vill tillräckligt mycket.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Om man inte är medborgare, utan endast har någon form av uppehållstillstånd så är det väl fullständigt självklart att man åker ut om man begår brott?? Det är ju en del av standardutredningen i alla sådana ärenden, att om man har begått brott så kan man vägras tillstånd. Det borde ju gälla även sen man fått tillståndet, eftersom man då bryter mot de villkor som man har godkänt för att få stanna i landet. Det handlar om något så simpelt som ett motkrav mot att man får stanna här i Sverige - inget konstigt, elakt, främlingsfientligt eller rasistiskt med det.

Att det öht ska behöva debatteras huruvida grova brottslingar ska få stanna i Sverige känns lika sjukt som debatten om huruvida det är rimligt att barn ska få snacka i nallen under lektionerna - helt bisarrt. Eller är det så att det präktiga, politiskt korrekta, gör alltfler till ynkryggar?

Jag är tamefan inte främlingsfientlig, är gift med en "utlänning" till och med, men några krav får man väl för fan ställa på de som kommer hit - vi "svenskar" ställs det ju bara mer och mer krav på hela tiden...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

ballkula wrote:Om man inte är medborgare, utan endast har någon form av uppehållstillstånd så är det väl fullständigt självklart att man åker ut om man begår brott?? Det är ju en del av standardutredningen i alla sådana ärenden, att om man har begått brott så kan man vägras tillstånd. Det borde ju gälla även sen man fått tillståndet, eftersom man då bryter mot de villkor som man har godkänt för att få stanna i landet. Det handlar om något så simpelt som ett motkrav mot att man får stanna här i Sverige - inget konstigt, elakt, främlingsfientligt eller rasistiskt med det.

Att det öht ska behöva debatteras huruvida grova brottslingar ska få stanna i Sverige känns lika sjukt som debatten om huruvida det är rimligt att barn ska få snacka i nallen under lektionerna - helt bisarrt. Eller är det så att det präktiga, politiskt korrekta, gör alltfler till ynkryggar?

Jag är tamefan inte främlingsfientlig, är gift med en "utlänning" till och med, men några krav får man väl för fan ställa på de som kommer hit - vi "svenskar" ställs det ju bara mer och mer krav på hela tiden...
"de som kommer hit - vi 'svenskar'"?
När "de som kommer hit" blir till "vi svenskar" då?

Observera att detta inte är något påhopp på ballkula, utan snarare på ett synsätt om "vi och dom", detta synsätt är ett sätt att skapa sig trygghet i en värld som saknar kärlek! Ett slags mentalt knep att avända sig av när tanken "om vi faktiskt är lika mycket värda, varför lever då somliga av oss i sådan misär" slår till och gör oss oerhört trygga bakom våra egna gränser, anstalter och lagförslag om utvisning!

Kalla mig kommunist, hippie eller whatever, jag skiter it! Poängen är att jag kan inte gömma mig bakom sådana här tankar, jag har försökt i flera år, men jag kan bara inte se så kortsiktigt, jag vägrar att se att det skulle vara någon grundläggande mänsklig egenskap som gör att folk födda uppe i norden är så jävla mycket mer värda än "dom" som på nåder valt utanförskap istället för krig och svält! Sen vilka mänskliga kvaliteer vi olika nyanser av människor besitter, tror jag beror på helt andra saker och borde bedömas därefter!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

fisk wrote:Big_Bird och TinyTeeth har rätt, ni andra har fel. End of story.
För att du säger att dom har rätt så har dom egentligen fel ?
Last edited by Hein on 2005-03-04 11:47:46, edited 2 times in total.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hein wrote:
fisk wrote:Big_Bird och TinyTeeth har rätt, ni andra har fel. End of story.
För att du säger att dom har rätt så har dom egentligen fel ?
Nu förvirrar du bara dig själv.

Big_Bird och TinyTeeth har rätt i det de säger i detta ämne.

Så är det bara.

... moving on.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

ziimzallabiim wrote:"de som kommer hit - vi 'svenskar'"?
När "de som kommer hit" blir till "vi svenskar" då?

Observera att detta inte är något påhopp på ballkula, utan snarare på ett synsätt om "vi och dom", detta synsätt är ett sätt att skapa sig trygghet i en värld som saknar kärlek! Ett slags mentalt knep att avända sig av när tanken "om vi faktiskt är lika mycket värda, varför lever då somliga av oss i sådan misär" slår till och gör oss oerhört trygga bakom våra egna gränser, anstalter och lagförslag om utvisning!

Kalla mig kommunist, hippie eller whatever, jag skiter it! Poängen är att jag kan inte gömma mig bakom sådana här tankar, jag har försökt i flera år, men jag kan bara inte se så kortsiktigt, jag vägrar att se att det skulle vara någon grundläggande mänsklig egenskap som gör att folk födda uppe i norden är så jävla mycket mer värda än "dom" som på nåder valt utanförskap istället för krig och svält! Sen vilka mänskliga kvaliteer vi olika nyanser av människor besitter, tror jag beror på helt andra saker och borde bedömas därefter!
De som begår grova brott, som t.ex våldtäkt tycker jag inte visar så mycket "kärlek" mot nånting. Blanda inte ihop "vanlig" invandringspolitik med det ämne som diskuteras i denna tråd.

Fisk: Att Tinyteeth och Big_Bird har rätt är fel ;) Detta handlar om åsikter, inte naturlagar. Jag välkomnar andra människor att komma till detta land, jag är nog mer insatt i uppehållstillståndsproblematik än många som skriver här, men de som begår grova brott har jag inget till övers för. Ett "tillfälligt uppehållstillstånd" är just "tillfälligt". Det ställs en rad villkor för att man ska få stanna kvar med ett sånt tillstånd. Bryter man mot detta, så riskerar man att åka ut, det kan väl inte vara nåt konstigt med detta?

I en värld utan gränser, där alla lever i harmoni så skulle denna diskussion inte vara nödvändig, men så fungerar inte vi människor.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Men herregud, det har alltid varit så att man blir utvisad om man bara har uppehållstillstånd och begår ett brott som kan straffas med fängelse. Skillnaden med (fp)s förslag är bara att du måste begå tre brott med minst två års fängelse.

Och vi pratar om svenska medborgare, inte människor med uppehållstillstånd.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

ziimzallabiim wrote:Observera att detta inte är något påhopp på ballkula, utan snarare på ett synsätt om "vi och dom", detta synsätt är ett sätt att skapa sig trygghet i en värld som saknar kärlek!
Så länge som olika länder har olika lagar, skatteregler, politiska former, och så vidare i en lång lista - så måste det vara "vi" och "dem". Det innebär inte att det är vi mot dem. Det har inget med kärlek att göra.

Så ser jag på saken i alla fall.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply