Jakten på piratkopierare gäller följande...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Big_Bird wrote:Här sätter Fisk fingret på något väldigt viktigt och intressant. Varför specialbehandlas den digitala kopieringen? Det kommer inte hem några mystiska farbröder i långa svarta rockar och hotar med att ta min videobandspelare i förvar bara för att jag spelar in filmer från TV. Jag har mängder med "upphovsrättsskyddade" filmer på videoband. Hela iden bakom att ha en videobandspelare är att kunna spela av filmer och program som sänds för att kunna se dem senare.
Mm, jag förstår att alla som laddar ner musik, film, spel, även också, har 2 VHSer, 20 kabelkanaler, 10 miljoner vhs-band som de sedan spelar in film från tv alt kopierar hyrfilm, som de sedan stövelbenar på gatan?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hipshot wrote:Mm, jag förstår att alla som laddar ner musik, film, spel, även också, har 2 VHSer, 20 kabelkanaler, 10 miljoner vhs-band som de sedan spelar in film från tv alt kopierar hyrfilm, som de sedan stövelbenar på gatan?
stövelbenar? Kan du säga det på ett språk som alla är överens om, Svenska tillexempel.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Ghlargh wrote:
Hipshot wrote:Mm, jag förstår att alla som laddar ner musik, film, spel, även också, har 2 VHSer, 20 kabelkanaler, 10 miljoner vhs-band som de sedan spelar in film från tv alt kopierar hyrfilm, som de sedan stövelbenar på gatan?
stövelbenar? Kan du säga det på ett språk som alla är överens om, Svenska tillexempel.
stövelben = bootleg :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Hipshot wrote:Mm, jag förstår att alla som laddar ner musik, film, spel, även också, har 2 VHSer, 20 kabelkanaler, 10 miljoner vhs-band som de sedan spelar in film från tv alt kopierar hyrfilm, som de sedan stövelbenar på gatan?
Så för att det är lättare och billigare att göra det skall det anses vara ett värre brott?
User avatar
PutteAnka
Posts: 56
Joined: 2004-08-25 9:01:39

Post by PutteAnka »

egar wrote:
PutteAnka wrote:Måste säga att jag tycker The Darkness är rena skämtet, bara Wannabes 80 tal. Men smaken är som baken :)

Sedan så har det inte kommit så många bra rock band på de senaste åren, Backyard Babies är väl ett av de band som kan klara av en stor scen. ( nu har de funnits i många år, men inte slagit igenom något stort. )

Ett praktexempel är Brides of Destruction, de släppte alla sina demo låtar på nätet för nerladdning, sedan sålde de 12 000 album första veckan.

Nu består BOD av 2 "gamla gubbar" Nikki Sixx och Tracii Guns resten av bandet är London Le Grand, Scott Cogan. Men det är egentligen bara Nikki Sixx som slått igenom stort med Mötley Crüe, som nu har har lämnat BOD. Men de släppte ett album och sedan ut på turne.

Nu har de utökat så nu är de 5 i bandet.
"The Darkness" är mer 70-tal än 80-tal men du som kan sådant har säkert rätt.

Jag tror inte att "Backyard Babies" passar in på en scen i stil med Ullevi, inte en chans. Sedan har vi "Brides of Destruction", ett jävligt coolt namn, men inte ett nytt band då bandet enbart fått uppmärksamhet då Nikki Sixx och Tracii Guns, två gamla rockrävar från 80-talet grundade bandet. Nu när Sixx blev sur på Tracii för att han tyckte att Mötleys nya singel var dålig så hoppade han av och satsade på Mötley igen.

Du får tänka på att det är så extremt mycket enklare för 80-talets hårband att turnera i USA och fortfarande tjäna massor med pengar på det. Så är det inte i Europa. Jag menar ett fjantgäng som "Quiet Riot" har lättare att sälja ut de något större arenorna än brittiska "The Darkness".

Så försök komma på ett nytt rockgäng som kan stå på en stor scen istället, det finns inga sådana nya arenarockband längre.
Ja, hårband är fortfarande väldigt stora i USA, än vad de är i europa. Det syns på Mötley Crües turne program, de har väl ca 100 spelningar i bara usa och runt 20 i europa.

Det med Nikki och Tracii är rena gissningar bara, allt man vet om det är att Tracii gjorde ett "public statement" som var jävligt korkat. Ligger nog mer bakom det hela. Jag hade hellre valt att turnera med Mötley Crüe än BOD, fast jag är ett "fan" av BOD. Men måste säga att jag tycker Tracii gräver nog sin egen grav, om han fortsätter som han gör. (min personliga åsikt om honom.)

Det finns inga bra hårdrocksband som kommit de senaste 5-10 åren som kan fylla en arena. mest skitmusik.

Blev lite off topic, sorry!
You say illegal, I say legal's never been my scene - Mötley Crüe
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hipshot wrote:
Big_Bird wrote:Här sätter Fisk fingret på något väldigt viktigt och intressant. Varför specialbehandlas den digitala kopieringen? Det kommer inte hem några mystiska farbröder i långa svarta rockar och hotar med att ta min videobandspelare i förvar bara för att jag spelar in filmer från TV. Jag har mängder med "upphovsrättsskyddade" filmer på videoband. Hela iden bakom att ha en videobandspelare är att kunna spela av filmer och program som sänds för att kunna se dem senare.
Mm, jag förstår att alla som laddar ner musik, film, spel, även också, har 2 VHSer, 20 kabelkanaler, 10 miljoner vhs-band som de sedan spelar in film från tv alt kopierar hyrfilm, som de sedan stövelbenar på gatan?
De flesta har väl en radio och en bandspelare som det går att spela in på?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Big_Bird wrote:
Hipshot wrote:
Big_Bird wrote:Här sätter Fisk fingret på något väldigt viktigt och intressant. Varför specialbehandlas den digitala kopieringen? Det kommer inte hem några mystiska farbröder i långa svarta rockar och hotar med att ta min videobandspelare i förvar bara för att jag spelar in filmer från TV. Jag har mängder med "upphovsrättsskyddade" filmer på videoband. Hela iden bakom att ha en videobandspelare är att kunna spela av filmer och program som sänds för att kunna se dem senare.
Mm, jag förstår att alla som laddar ner musik, film, spel, även också, har 2 VHSer, 20 kabelkanaler, 10 miljoner vhs-band som de sedan spelar in film från tv alt kopierar hyrfilm, som de sedan stövelbenar på gatan?
De flesta har väl en radio och en bandspelare som det går att spela in på?
De flesta distribuerar inte VHS/MC/CD/LP till andra.

APB skiter väll fullständigt fan i om ni rippar era skivor o gör om det till MP3 eller rippar era filmer till Xvid.
Gorbarog
Posts: 85
Joined: 2003-07-11 21:21:15
Location: Stockholm

Post by Gorbarog »

User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hipshot wrote:De flesta distribuerar inte VHS/MC/CD/LP till andra.

APB skiter väll fullständigt fan i om ni rippar era skivor o gör om det till MP3 eller rippar era filmer till Xvid.
Så du menar att viss piratkopiering är okej men annan inte?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Big_Bird wrote:
Hipshot wrote:De flesta distribuerar inte VHS/MC/CD/LP till andra.

APB skiter väll fullständigt fan i om ni rippar era skivor o gör om det till MP3 eller rippar era filmer till Xvid.
Så du menar att viss piratkopiering är okej men annan inte?
Troligtvis inte, antar att han syftar på att det är distributionen man vill åt först då den gör störst skada. Egenkopieringen försöker ju stim motverka så gott det går. argh.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Okej, om det är massdistributionen som är det kriminella så kan vi ju sluta oss till att metoden med speglande ftp-siter skulle vara helt "legal".
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

En rolig vändning av hela steken är nu att arga unga hackers (AUH) tagit över antipiratbyran.com och publicerat en massa uppgifter internt från APB's piratjakt där de bland annat flamear en tjallare :P
Kan inget om mycket
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Big_Bird wrote:Okej, om det är massdistributionen som är det kriminella så kan vi ju sluta oss till att metoden med speglande ftp-siter skulle vara helt "legal".
Det är skillnad på vad som är legalt, och enforcerbart.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Okej, om det är massdistributionen som är det kriminella så kan vi ju sluta oss till att metoden med speglande ftp-siter skulle vara helt "legal".
Det är skillnad på vad som är legalt, och enforcerbart.
Okej, så bara det som är "enforcerbart" är värt att gnabba om? Jag försöker bara förstå tanken bakom systemet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Big_Bird wrote:
nem wrote:
Big_Bird wrote:Okej, om det är massdistributionen som är det kriminella så kan vi ju sluta oss till att metoden med speglande ftp-siter skulle vara helt "legal".
Det är skillnad på vad som är legalt, och enforcerbart.
Okej, så bara det som är "enforcerbart" är värt att gnabba om? Jag försöker bara förstå tanken bakom systemet.
En parallell kan ju vara att "gå mot rött" som länge var trafikförseelse, men
"mörkertalet" var ju enormt, minst sagt. Plus att det inte var en förseelse om
man gick mot rött 10 m ifrån övergångsstället.

Man kan nog sluta sig till att det eg. var lika bra att inte kriminalisera det och
låta folk bli påkörda istället.

Ur sådana perspektiv är det rimligt att bedömma skillnaden mellan lagligt
och enforcerbart. Det vart liksom uppenbart att det aldrig skulle gå att hindra
dig från att kopiera din brors skiva till band, varpå man helt enkelt sa att
kompiskopieringen är tillåten, trots att det brottet är "lika stort" som om
du ger en kopia till en student i Peru. Det är ju också (har jag fattat det som)
det som är kryphålet i nulägets lagstiftning runt nerladdning av film och musik,
men som inte gäller programvara. Och det de tänker stänga till vid halvårsskiftet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Problemet är att man inte kommer kunna stävja den här verksamheten, dels för att den har rötter längre tillbaka än digitalt lagrade media och dels för att det är så orimligt att tro att man ska kunna strypa en oundergroundrörelse.

Det enda man gör är att man skadar den legitima användningen av fildelningsprogram medan det man vill stoppa alltid kommer att hitta vägar att ta sig ut. Vad man dessutom gör är att man skapar en marknad för de som profiterar på piratkopieringen.

Alla som haft en C64 vet att det fanns minst en kille i varje samhälle som man gav en hundring och ett oinspelat kassettband och sen fick man 100 nya spel tillbaka. Ju mer fildelningen (och bredbandsinternet) har brett ut sig desto svårare tider har den killen fått. Men nu kommer det bli livat igen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

I morgon blir det debatt.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2220

Kan vara kul och se, intressant om disskusionen skulle bli likt denna.

Image
We dance to all the wrong songs
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

dpinto wrote:I morgon blir det debatt.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2220
Kul, får försöka att inte missa den... fast jag jobbar ju kväll så klart. Kanske man kan piratkopiera debatten på något sätt. Jag har ju en video... 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag kan inte titta på debatter om saker jag bryr mig om, jag blir för upprörd över hur dumma alla är.

Och ni vet att jag har rätt. Vi är smartare än människorna som får tv-tid i "Debatt".
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ska en rapartist vid namn Nabila språka för piraternas syn?

Kunde de inte hitta någon som åtminstone kände sig hemma i en kritstrecksrandig kostym för att föra talan?

Nu kommer de bara cementera fördomar...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Vem farao är Nabila? ?!? "Rapartist från Göteborg" säger ju nog mycket...
Och ska han verkligen tala för piraternas syn? Någonting säger mig det motsatta.

"Aa, jag står på Ponténs sida för de elaka piraterna har stulit min musik", typ.

För övrigt håller jag med nem: "Kunde de inte hitta någon som åtminstone kände sig hemma i en kritstrecksrandig kostym för att föra talan?"
Jo, det kunde de sannerligen ha gjort.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Nabila är en hiphop-tjej från (har jag för mig) Hammarkullen. (Eller Biskopsgården)
Det gjordes någon dokumentär om henne där hon var ung och arg tjej från förorten som tog sig fram på sina villkor. Visades ett par vändor förra året.

Debatts researchers är värdelösa många gånger (jag har en kompis som jobbat där och han är bra, men jag tar inte ansvar för någon annan) de tenderar till att tänka i termer som "bra TV" istället för "bra debatt".

Det är bättre TV att ta en hiphop-brud än en väl påläst pirat. (om hon nu är tänkt att föra piraternas talan)
Jag skulle tagit in någon från Royal Downfall http://www.piratbyran.org/index.php?view=articles&id=46 Men det är för att jag känner Janne och vet att han kan tala för sig.

Sen fyller Nabila också den dubbla funktionen som liten artist och så får de kvotera in en av honkön i sin sändning. Jackpot för Mette Friberg.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Rapartisten är dessutom medlem i RKU (Revolutionär Kommunistisk Ungdom) - kpmlr:s ungdomsförbund (numer kommunistiska partiet).
Kan de inte bjuda dit någon från NSF också?

Skall det här förvandlas till någon slags höger/-vänstergrej?
Jag ser redan framför mig medelklassrebellerna, med convergeskor och palestinasjalar, skandera en massa på gatan i något reclaim-the-street-upplopp: Det är de vita, heterosexuella männens patriarkat, med sitt klassförtryck och sin smygrasism, som vill förbjuda fildelning... eller hur var det nu?

Fildelning och kritik av hur Upphovsrättslagen tillämpas skall inte vara någon jävla subkultur, då har man förstört för sig från början. Det enda jag har gemensamt med Nabila är att vi båda är från Angered.

och jag vill härifrån, help me
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Jag kommer alltid att stå på den sidan som säger att pirata saker är dåligt, för i grunden är det så. Skall folk lyssna på musik och se på film kan de la för fan köpa det. Eller kan de ju ladda ner tveksamma produktioner av gratis-artister. Iaf, kommer det ner någon gång att jag måste välja mellan att ladda ner piratvara eller inte så väljer jag inte. Jag behöver det inte, få andra med.

Tycker dessutom det är skönt att APB kör med lite vigilante metoder, och att de inte skall vara så jävla korrekta som allt annat i detta landet. Men det kommer väll sluta med att staten skapar något organ för detta tillslut.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hipshot wrote:Tycker dessutom det är skönt att APB kör med lite vigilante metoder, och att de inte skall vara så jävla korrekta som allt annat i detta landet. Men det kommer väll sluta med att staten skapar något organ för detta tillslut.
Det organet finns, det kallas "polisen".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply