Jakten på piratkopierare gäller följande...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Alltså jag rättfärdigar inte mig själv på något sett jag kan bara inte förstå varför "vissa" är så arga över att APB försöker sköta sitt jobb som "k*k s*g*r* åt film och musikbolagen". Jag har självklart själv aldrig sysslat med piratkopiering eller liknande... ::)
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Om Antipiratbyråns jobb är att agera Gestapo, bryta mot personuppgiftslagen, hota, slösa samhällsresurser och leka myndighet, i så fall håller jag med dig.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

SpiXx^Orginalet wrote:Det jag inte förstår är varför alla håller på med piratkopiering, det är ju numera olagligt (även om det var föga moraliskt tidigare) så varför bråka om saken. Även om APB inte gör något som ens går att rättfärdiga så kan inga argument för piratkopiering någonsin vinna över en lag, eller går du in i en butik och plockar på dig lite mjölk och sedan vandrar ut ur den igen utan att betal?
Nu vet jag att 64b är starkt emot piratkopiering men disskusionen från vissas håll om hur elakt och orättvist allt är irriterar ganska rejält. Varför kan ni inte bara acceptera att man inte längre tillåter förekomsten av piratkopiering och leva vidare?

Edit: Just det där är inte heller moraliskt försvarbart att säga att "vissa" filer är mer tillåtna än andra...
Jag har nu ingen järnkoll på den här tråden, men jag tror inte någon faktiskt försökt säga att det är fullständigt okej att sprida upphovsrättsskyddat material för vinden.
Vad som upprör folk är de metoder som APB med vänner använder, och hur APB fungerar som organisation. Detta med all rätta.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Ja de är inte bättre än vad vissa andra är, jag råkar faktsikt dessutom nyligen ha snackat med en polis / tekniker och utredare från södermanland på IT roteln en av de två som sysslar med sådana brott och denna trevliga prick upplyste mig om att polisen inte kommer att satsa några större resurser utom ifrån rikskrims sida, det ända de går på är APBs "dokumentation" av piraterna. Dessutom kommer alla utredningar som ABP har lagt grunden för annuleras om domen mot APB går igenom :D

Edit; jag hade lite allmänt wajjn mot alla som klagade på både ABP. men dessutom klagade jag på Just APB för deras metoder... om detta inte framgick så gör det så nu i alla fall
Last edited by Spixx on 2005-03-12 21:51:59, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Spixx: Jag tycker det är intressant hur du skriver att man ska "acceptera att man inte längre tillåter förekomsten av piratkopering och leva vidare". Vilka är "man" i det här fallet? Regeringen? Storkapitalet? Varför ska de bestämma över oss?

För hade det varit folkomröstning om piratkopiering tvekar jag starkt på att det skulle vara olagligt.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Historian; jag jobbar i en affär skulle en kille gå in o plocka varor helt öppet och sedan vandra ut...
1 Jag skulle som den pirat jag själv är låta killen gå iväg och få en lönesänkning / mista jobbet
2. Jag skulle helt enkelt slå ner fanskapet och leva vidare med mitt liv.

Det jag menar är att även om ABP gör fel så gör också Piraterna fel. Det är inte moraliskt rätt att kopiera lika lite som att hänga ut namnen på de som sysslar med det på Internet.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vad pirater gör har exakt vad att göra med att Antipiratbyrån leker KGB och bryter mot PUL?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

SpiXx^Orginalet wrote: (1) Det jag inte förstår är varför alla håller på med piratkopiering, det är ju numera olagligt (även om det var föga moraliskt tidigare) [...] (2) inga argument för piratkopiering någonsin vinna över en lag [...] (3) går du in i en butik och plockar på dig lite mjölk och sedan vandrar ut ur den igen utan att betal? [...] (4) disskusionen från vissas håll om hur elakt och orättvist allt är irriterar ganska rejält. Varför kan ni inte bara acceptera att man inte längre tillåter förekomsten av piratkopiering och leva vidare?

(5) Just det där är inte heller moraliskt försvarbart att säga att "vissa" filer är mer tillåtna än andra...
1. Du förstår inte varför "alla" håller på med piratkopiering? Först och främst grundar du ditt uttryck på ett felaktigt uttalande, alla håller inte på med piratkopiering, det är en felkvantifiering, många hade nog fungerat bättre, så jag tar ställning till ditt uttalande därefter.

Många piratkopierar därför att...

* De inte har råd att köpa mjukvaran, de kopierar mjukvaran efter samma princip som vissa studenter kopierar t.ex. studentlitteratur för att få ihop ekonomin.

* De flesta som piratkopierar inte har samma moraliska standard som t.ex. du har - de ser det inte som felaktigt att kopiera någon annans materiel för att själva kunna ta del av det. Jag tror inte att någon, eller åtminstone väldigt få är omedvetna om att detta är ett brott mot upphovsrättslagen.

(2) Givetvis kommer man aldrig kunna övervinna lagen med motargument. De flesta anser dock att lagen prioriterar lite konstigt, då t.ex. våldsbrott, våldtäkt, inbrott, pedofiljakt, mm. borde prioriteras. Det finns dock en hel del pengar att tjäna på att jaga dessa brottslingar, en moralisk diskurs som du tycks ha blundat för.

(3) Nej, absolut inte! För det är stöld. Hade jag däremot kunnat göra en kopia av nämnda förpackning mjölk (så tillvida jag inte hade haft råd att köpa den) hade jag nog gjort detta. Tillverkaren av mjölken hade inte förlorat något på det, och jag hade inte haft råd att köpa den iallafall.

(4) Jag tror att de flesta ser på situationen ur ett litet större perspektiv än vad du tycks göra. De ser hur polisens resurser minskar och minskar, medan våldsbrott och övergreppsbrott (särskilt mot kvinnor) ökar, och anser att det är orättvist att dessa utredningar inte utreds medan polisen lägger ned tid och resurser på att jaga folk som lika gärna kunde ha kopierat musikskivor på kassettband och spela in filmer från Canal+.

De flesta vet att det är fel att ladda hem filmer och spel, osv. - det är inte DET som är dilemmat i debatten.

(5) Så du menar på fullaste allvar att oavsett vilken fil man laddar ner så är det ett lika stort brott? Oavsett prisklass, vem som i huvudsak blir utsatt, och så vidare?

Där håller jag inte med dig alls. Små utvecklare som gör riktigt bra produkter som utsätts för piratkopiering mår jag riktigt dåligt av när de går i konkurs pga. att deras mjukvara inte säljer nog (och den lilla marknad de hade förstörs).

Däremot har jag inga ansvarskänslor whatsoever för kommersiella bolags skitmusik som kopieras, för den dynga de kastar ut är verkligen precis dynga. Eurodisco, Idol-samlingsskivor, och riktigt usla filmer som bolagen borde känna sig skamsna över att de ens låtit passera dörrarna från redigeringsrummen.

Jag tror knappast att det är en tillfällighet att producenter av skitprodukter ställer sig bakom sådana här antipirataktioner. De vägrar inse fakta: att de gör usla produkter som säljer dåligt för att de är usla. Det är så mycket lättare att skylla på piratkopiering framför att skylla på en dålig företagsidé.
Last edited by fisk on 2005-03-12 22:01:37, edited 1 time in total.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Okej fisk jag erkänner mig knäckt :P det ligger mycket i vad du säger, men de som verkligen har pengar som piratkopierar då? Jag tror inte de heller bryr sig om att köpa sakerna om det inte finns förbud mot det.
Men jag håller med dig om att 1, de som inte har råd borde vara lite mer ursäktade. 2, de som nu känner ett behov av att tanka hem dessa urusla filmer som produceras kan jätte gärna göra det. men de ska inte klaga om APB sedan står och bankar på dörren med något som kan misstas för en husransakans order. "är man med i leken får man leken tåla".

Men även ABP gör fel genom att som Tiny T säger "leker KGB, Gestapo" och så vidare och nu riktar jag tyst tillbaka disuksionen på den tråden istället för jag tror vi har gått of topic :P
Last edited by Spixx on 2005-03-12 22:08:22, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

SpiXx^Orginalet wrote:+ dina argument är starka men de som har pengar som piratkopierar då?
...vill hellre lägga pengarna på något annat än att köpa skitfilmer från enorma företagskoncerner man ändå bara skulle titta på en gång?

Om vi tar det från början, varför tror du folk piratkopierar? För att de tycker det är kul att bryta mot lagen?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Jag mår inte dåligt av att jag bryter mot lagen. Jag ligger inte sömnlös på nätterna över att jag tar hem piratkopierat material emellanåt.
Jag kan säga som så, när det gäller mig, vill jag ha nåt, köper jag det. Punkt slut. Är jag osäker på om det är nåt att ha, tar jag hem det först, kollar och köper sen om det är bra.
Om jag tycker något är så pass bra att det förtjänas att lägga pengar på då gör jag det.
En del filmer tar man hem för man inte har nåt bättre för sig, man är uttråkad och orkar inte vänta på att brafilm.com ska få loss tummen och skicka dom filmerna man har i sin lista. Jag hade ju knappast köpt dessa filmer om jag inte haft tillgång till internet. Sen att det finns folk som är snåla och vägrar köpa nånting hur bra det än är, det är en annan historia.
Så funkar inte jag iaf, jag köper det som är bra.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Jag kan ärligen säga detta att sedan nya lagen så har jag inte laddat hem en enda copyright skyddad fil. Anledningen till att man gör det kan jag inte svara på ända sedan jag började med att LANa har piratkopierat material förekommit i viss utsträckning (det enda jag inte fattar är varför det blivit så mycket värre för företagen idag) för jag tror inte jag köpt film på mer än 4 år nu förutom som presenter till andra.

edit håller med dig i vissa lägen mohx... men det jag säger är fortfarande att man inte ska klaga om man gör något olagligt och sedan får polisen efter sig.
Däremot fattar jag inte vem som inte skulle tycka det var pinsamt att bli avslöjad med att ha de filer APB letar efter på hårddisken :P
Last edited by Spixx on 2005-03-12 22:12:49, edited 1 time in total.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Det är sant. Har man gjort något olagligt, vare sig det är ett brott mot upphovsrättslagen, eller att man kört bil för fort, så är man ansvarig för sitt brott - oavsett ens åsikter i att polisen bör omprioritera sina resurser.

I ett demokratiskt samhälle är det dock viktigt att folk reagerar på vad de anser vara felprioriteringar. I det här fallet verkar det vara något fel i det faktum att det satsas såpass mycket energi på piratkopiering, framför annan (i min mening) definitivt viktigare brottslighet.

Lite som att ta i med hårdhandskarna och jaga hela landets snattare med blåslampa. Det rimmar lite dåligt, anser jag iallafall.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Om du läser ett tidigare inlägg så satsar inte polisen några pengar alls på detta det är bara ABP som slösar på sina arbetsgivares pengar... Vilket ifos säkert snart kommer ha kostat dem mer än vad förlusten till Oss är :P

Sjävlklart ligger det något i vad du säger och media har gjort en höna av fjädern...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

SpiXx^Orginalet wrote:Om du läser ett tidigare inlägg så satsar inte polisen några pengar alls på detta det är bara ABP som slösar på sina arbetsgivares pengar... Vilket ifos säkert snart kommer ha kostat dem mer än vad förlusten till Oss är :P
Polisen spenderar alltså inte några pengar alls när de gör husrannsakan m.m.?

Och när kronofogden satte 20 tjänstemän på att göra en razzia mot Bahnhof för filer som inte fanns, det var förstås också gratis eller?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

SpiXx^Orginalet wrote:edit håller med dig i vissa lägen mohx... men det jag säger är fortfarande att man inte ska klaga om man gör något olagligt och sedan får polisen efter sig.
Iofs, det är väl fortfarande inte olagligt att ladda hem material. Den lagen gäller väl inte än, eller har jag fel?
Om så är fallet, vilket jag har för mig, så kan man känna sig lite säkrare, man delar ju faktiskt inte ut något som inte får lov att delas ut!
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

De är skyldiga att undersöka när ABP kommer in med en bok med info om en stackars 15 åring... De gör anmälan och ger tillräckligt bevis material för att kunna göra en husransakan... men som sagt om de blir dömda för brott mot PUL så kommer alla deras tidigare anfall på pirater att vara ogiltiga.

Jag är också osäker Mohx men jag tror det var 1 juni eller liknande...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

SpiXx^Orginalet wrote:De är skyldiga att undersöka när ABP kommer in med en bok med info om en stackars 15 åring... De gör anmälan och ger tillräckligt bevis material för att kunna göra en husransakan... men som sagt om de blir dömda för brott mot PUL så kommer alla deras tidigare anfall på pirater att vara ogiltiga.

Jag är också osäker Mohx men jag tror det var 1 juni eller liknande...
Jag vet inte om jag orkar gå in på brottsutredningsstatistik, men att tro att anmälda brott undersöks är en överdriven optimism. I många fall hinner brotten preskriberas (i t.ex. våldsbrottsutredningar) innan de någonsin hinner utredas.

Att man sätter som mål att utreda alla anmälda brott (med god bevisbörda) är en fin teoretisk målsättning, men praxis är helt annan, och det är detta man jämför i dessa sammanhang.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:(4) Jag tror att de flesta ser på situationen ur ett litet större perspektiv än vad du tycks göra. De ser hur polisens resurser minskar och minskar, medan våldsbrott och övergreppsbrott (särskilt mot kvinnor) ökar, och anser att det är orättvist att dessa utredningar inte utreds medan polisen lägger ned tid och resurser på att jaga folk som lika gärna kunde ha kopierat musikskivor på kassettband och spela in filmer från Canal+.
Här sätter Fisk fingret på något väldigt viktigt och intressant. Varför specialbehandlas den digitala kopieringen? Det kommer inte hem några mystiska farbröder i långa svarta rockar och hotar med att ta min videobandspelare i förvar bara för att jag spelar in filmer från TV. Jag har mängder med "upphovsrättsskyddade" filmer på videoband. Hela iden bakom att ha en videobandspelare är att kunna spela av filmer och program som sänds för att kunna se dem senare.

Om sen en kompis till mig missade att spela in "Yojimbo" när den gick på TV så kommer inte APB att få fnatt och hota med miljonböter när jag kopierar över den på ett videoband åt honom.

Samma sak med musik som sänds på radion och spelas in på kasettband. Ingen kommer att beslagta min stereo för att jag har en bunt gamla "RockBox" på kassetter liggandes på vinden. Eller hur? Om jag spelar in P3-live så borde APB:s jurist börja tugga fradga, men det kommer han inte att göra.

Men om jag skulle råka ha en digital kopia på samma... då börjar det hetta till. Skulle jag dessutom vilja dela den med andra (enligt samma princip egentligen som jag kopierar Yojimbo åt min polare) så kommer kronofogden och drar alla mina sladdar. Det är lite intressant.

Är det den digitala kopian som är problemet eller är det att de jag delar med mig till inte är mina vänner?

Om det är det första, så är det hyckleri. Är det det andra så är lösningen ett nätverk av privata FTP-servrar där man alltid bara är vänner med konton. Spridning sker genom att en person på varje server är vän med någon som driver en annan server.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fisk wrote:Jag vet inte om jag orkar gå in på brottsutredningsstatistik, men att tro att anmälda brott undersöks är en överdriven optimism. I många fall hinner brotten preskriberas (i t.ex. våldsbrottsutredningar) innan de någonsin hinner utredas.

Att man sätter som mål att utreda alla anmälda brott (med god bevisbörda) är en fin teoretisk målsättning, men praxis är helt annan, och det är detta man jämför i dessa sammanhang.
Men du vet väl att brott mot storföretagens egendom är allvarligare än några andra brott och måste straffas hårt. Hur skulle det annars se ut i samhället? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Big_Bird wrote:
fisk wrote:Jag vet inte om jag orkar gå in på brottsutredningsstatistik, men att tro att anmälda brott undersöks är en överdriven optimism. I många fall hinner brotten preskriberas (i t.ex. våldsbrottsutredningar) innan de någonsin hinner utredas.

Att man sätter som mål att utreda alla anmälda brott (med god bevisbörda) är en fin teoretisk målsättning, men praxis är helt annan, och det är detta man jämför i dessa sammanhang.
Men du vet väl att brott mot storföretagens egendom är allvarligare än några andra brott och måste straffas hårt. Hur skulle det annars se ut i samhället? ;)
Brott mot storföretagen är hemska, våldtäkt och mord är ju nästan en söndagsvals om man jämför med detta.
Nej, detta är väldigt skrämmande. Att man som straffad piratkopierare blir liknad vid väldtäktsmän och liknande. Eller värre t.o.m. Det som är ännu värrre är även den summa pengar man kan bli stämd på. Våldtäktsmän får skaka galler ett par månader och betala ett par tusen i skadestånd. En människa som sprider upphovsrättsskyddat material får mångårigt fängelsestraff och mångmiljonbelopp i skadestånd. Det går inte ihop nånstans.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

m0hx wrote:Brott mot storföretagen är hemska, våldtäkt och mord är ju nästan en söndagsvals om man jämför med detta.
Nej, detta är väldigt skrämmande. Att man som straffad piratkopierare blir liknad vid väldtäktsmän och liknande. Eller värre t.o.m. Det som är ännu värrre är även den summa pengar man kan bli stämd på. Våldtäktsmän får skaka galler ett par månader och betala ett par tusen i skadestånd. En människa som sprider upphovsrättsskyddat material får mångårigt fängelsestraff och mångmiljonbelopp i skadestånd. Det går inte ihop nånstans.
Jo, det gör det. Storföretagens särintressen har alltid varit viktigare än små smutsiga medborgare.

Image
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

PutteAnka wrote:Måste säga att jag tycker The Darkness är rena skämtet, bara Wannabes 80 tal. Men smaken är som baken :)

Sedan så har det inte kommit så många bra rock band på de senaste åren, Backyard Babies är väl ett av de band som kan klara av en stor scen. ( nu har de funnits i många år, men inte slagit igenom något stort. )

Ett praktexempel är Brides of Destruction, de släppte alla sina demo låtar på nätet för nerladdning, sedan sålde de 12 000 album första veckan.

Nu består BOD av 2 "gamla gubbar" Nikki Sixx och Tracii Guns resten av bandet är London Le Grand, Scott Cogan. Men det är egentligen bara Nikki Sixx som slått igenom stort med Mötley Crüe, som nu har har lämnat BOD. Men de släppte ett album och sedan ut på turne.

Nu har de utökat så nu är de 5 i bandet.
"The Darkness" är mer 70-tal än 80-tal men du som kan sådant har säkert rätt.

Jag tror inte att "Backyard Babies" passar in på en scen i stil med Ullevi, inte en chans. Sedan har vi "Brides of Destruction", ett jävligt coolt namn, men inte ett nytt band då bandet enbart fått uppmärksamhet då Nikki Sixx och Tracii Guns, två gamla rockrävar från 80-talet grundade bandet. Nu när Sixx blev sur på Tracii för att han tyckte att Mötleys nya singel var dålig så hoppade han av och satsade på Mötley igen.

Du får tänka på att det är så extremt mycket enklare för 80-talets hårband att turnera i USA och fortfarande tjäna massor med pengar på det. Så är det inte i Europa. Jag menar ett fjantgäng som "Quiet Riot" har lättare att sälja ut de något större arenorna än brittiska "The Darkness".

Så försök komma på ett nytt rockgäng som kan stå på en stor scen istället, det finns inga sådana nya arenarockband längre.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har kopierat en hel del, men när jag dyker på en bra film köper jag den på DVD, jag spenderar mer pengar på DVD på grund av att jag kan se fler filmer och därmed få ett större perspektiv.

Men som jag har sagt tidigare, problemet för storföretagen är att folk inser att det finns bättre film och musik än den som produceras av dom stora hollywoodbolagen, så även om försäljningen av DVD, CD ökat totalt så minskar hollywoods och dom stora skivbolagens andelar.
Dom är inte sura över kopieringen, dom är sura över att mindre artister får gratisreklam så att deras verk säljer mer.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

egar wrote:"The Darkness" är mer 70-tal än 80-tal men du som kan sådant har säkert rätt.

Jag tror inte att "Backyard Babies" passar in på en scen i stil med Ullevi, inte en chans. Sedan har vi "Brides of Destruction", ett jävligt coolt namn, men inte ett nytt band då bandet enbart fått uppmärksamhet då Nikki Sixx och Tracii Guns, två gamla rockrävar från 80-talet grundade bandet. Nu när Sixx blev sur på Tracii för att han tyckte att Mötleys nya singel var dålig så hoppade han av och satsade på Mötley igen.

Du får tänka på att det är så extremt mycket enklare för 80-talets hårband att turnera i USA och fortfarande tjäna massor med pengar på det. Så är det inte i Europa. Jag menar ett fjantgäng som "Quiet Riot" har lättare att sälja ut de något större arenorna än brittiska "The Darkness".

Så försök komma på ett nytt rockgäng som kan stå på en stor scen istället, det finns inga sådana nya arenarockband längre.
Borde man inte häri räkna med inflationen av banden som finns på marknaden? Men namn som Nightwish, Rhapsody, In Flames och Hammerfall fyller kanske inte Ullevi men jag skulle inte säga att någon av dem har dåligt med människor på deras konserter.
Grundade sig inte hela grejen snarare i att vi ville ha hårdare konkurens så att fler av de dåliga banden självdör och att de banden som gör bra musik faktiskt skrapar ihop pengar för att spela för att de älskar det de gör?
Post Reply