Fläkt ala borrmaskin

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Fläkt ala borrmaskin

Post by Wooe »

Då jag som många andra inte har dammsuga som min största hobby så har ju det nu blivit en hel del damm i min dator. Det har gjort att fläkten på grafikkortet har börjat låta en hel del pga av all skit i den. Pillade bort en del damm ur den idag, men det gjorde ingen större skillnad.

Tänkte om man kanske skulle kunna plocka bort fläkten ur själva "korgen" som den sitter i och ta bort skiten som är där. Kanske även skulle kunna smörja axeln med 5-56 eller något liknande? Smörjde axeln på fläkten som satt på ett gammalt gf2-kort jag hade med kopparpasta för länge sedan och det funkade bra. Det är ju om man kan göra lika dant med 5-56 på detta,

Ny kylning ska inhandlas nästa gång csn kommer med lite pengar (en felparkering och -600 kr i plånboken gjorde att det inte gick denna månaden :-/ ) men under tiden så vore det ju trevligt om man kunde undvika att få sprickor i husgrunden pga detta.

Kortet i fråga är ett Radeon 9600XT.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Plocka loss fläkten försiktigt om du skall smörja den (om det nu går alls) och om/när du skall plocka bort allt skit som har samlats i "korgen". Om den fortfarande låter fastän du har kluddat på smörjning så sliter du loss den, trampar på den och offrar den till de Hedniska Gudarna.


... eller kastar den i papperskorgen. Vilket som... ;)

Bra kylare till ditt kort är ju Zalmans passiva. Kommer med två massiva kylflänsar man fäster på båda sidorna av kortet. Finns även en variant med ett gäng heatpipes för den som vill vara extra flashig.

Sen finns Arctic Cooling's VGA Silencer som är löjligt tyst och kyler något så extremt för den storleken den ligger inne med.

Flertalet av prylarna finns säkerligen att inhandla på GTEK och liknande ställen. Bara kika runt.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Blir nog så att jag köper en Zalman VF700-ALCU nästa månad. verkar vara den som passar mig bäst. Har fått för mig att Zalmans passiva sak kan vara jobbig att montera, stämmer det?
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Wooe wrote:Blir nog så att jag köper en Zalman VF700-ALCU nästa månad. verkar vara den som passar mig bäst. Har fått för mig att Zalmans passiva sak kan vara jobbig att montera, stämmer det?
Vet ej. Men det är väl som alla andra datorprylar: är man bara försiktig och någorlunda händig så ska det väl gå lätt.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Wooe
Posts: 108
Joined: 2004-04-14 14:31:53
Location: Jönköping
Contact:

Post by Wooe »

Hade isär den så gott det gick förut, utan större resultat. Skrek lika jävligt som den alltid gör när jag startade datorn. Nu står den och låter som en gammal hostande bilmotor.

Ivfs så lägger jag en order på en VF700 nu iaf.
- MSI K8N Neo-FSR - AMD Athlon64 Newcastle 3000+, Freezer64 - 1024Mb DDR PC3200 - Radeon X800GTO agp - Maxtor DiamondMax 120Gb, Seagate Baracuda 200Gb SATA -
Post Reply