Mini linux

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Mini linux

Post by elvenman »

Jag håller på att pula ihop en dator (P166/64MB) som skall stå på 24/7, kunna kommunicera med ett nätkort (Crystal LAN på moderkoret alt. ett 3c905 om det inte går med det andra), samt köra ett program som skall kommunicera via serieporten.

Hur litet kan man få till en fullt fungerande install? Har kollat lite smått på zipslack (har även en ide zipdrive om det skulle underlätta).

Till min hjälp har jag en CF-IDE adapter, och idagsläget ett 16MB minne till den.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Linux From Scratch kan vara ett alternativ, tror inte FreeSCO drar så mycket
plats heller. Tror Google eller Freshmeats sökmoj kan vara till mer hjälp, så
att man får fram ett par av de 100+ minilinuxdistar som finns.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

En version som köra mot en RAM-disk är att föredra(dvs en img som extractas mot en ramdisk), annars finnns risk för dataförlust på ditt CF-kort. Dom tål tydligen inte mycket mer än 1000-1500 skrivningar :(


Datormagazin hade en lista för ett tag sen, ska kolla när jag kommer hem. Eller om du har en själv kanske ;)
/erik
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

ramelan wrote:En version som köra mot en RAM-disk är att föredra(dvs en img som extractas mot en ramdisk), annars finnns risk för dataförlust på ditt CF-kort. Dom tål tydligen inte mycket mer än 1000-1500 skrivningar :(
Jag har hört "antirykten" som säger att det där inte gäller längre.
Jag skulle oavsett inte haft ett system som swappade till disk, och att skriva
loggar till /var lönar sig troligen inte heller, så man kan nog låta ovanstående
gälla och designa utifrån det vare sig det nu är sant eller inte.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

FreeSCO är ju ljuvligt att köra på litet tyst maskin med CF->IDE-Adapter. Då räcker fan 3-4Mb :D
iDon't care about your problems.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Gnuet wrote:FreeSCO är ju ljuvligt att köra på litet tyst maskin med CF->IDE-Adapter. Då räcker 3-4Mb :D
Har också gjort det.
Då hade jag DOS 6.22, Windows 3.11 och FreeSCO (vilken version det nu var) på ett 128MB CF kort. Gott om plats över :P
Gjorde en liten meny i en bat fil där man bl.a hade valet att starta FreeSCO och om man inte tryckte något efter 20 eller 30 sekunder (kommer inte ihåg vad jag valde) så startade FreeSCO. Sen lade jag in så att min hemmasnickrade batfil startades från Autoexec.bat. Tänkte att det kunde vara bra om man behövde starta om av någon anledning.
Windows 3.11 var mest för att det fanns plats för det och att det var kul att testa hur det var att köra det på en 'snabb'* maskin och från ett medium med betydligt snabbare söktid än en hårddisk.

Kan även nämna att 3C905 korten är underbara. Stödet är så bra att om du hitter ett system som inte har stöd för de korten så har det antagligen inte nätverksstöd :p


* Snabb i förhållande till vad som fanns när Win 3.11 var nytt.
ramelan wrote:En version som köra mot en RAM-disk är att föredra(dvs en img som extractas mot en ramdisk), annars finnns risk för dataförlust på ditt CF-kort. Dom tål tydligen inte mycket mer än 1000-1500 skrivningar :(
Var det inte mer? Har för mig att jag har hört siffror om runt 10,000 skrivningar. Men jag kan ha fel.
Hursomhelst så är det vettigt att inte ha swap utrymme på ett flash kort för att undvika att slita ut det för fort.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Loggningar kanske inte är jätteviktigt i sammanhanget, men vill du ändå ha dem går det ju att få syslog att logga via nätverket (om du har en annan dator igång hela tiden).
» the empire never ended
Post Reply