JOS & Bredband2 fortsätter agera

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

JOS & Bredband2 fortsätter agera

Post by Najze »

Det har varit en het debatt de senaste dagarna angående tillslaget hos Internetleverantören Bahnhof. Antipiratbyrån gjorde tillsammans med kronofogdemyndigheten tillslaget hos företaget då det skulle funnits kopieringskyddat material på servrar hos företaget. Väl på plats hittades inte filerna som Antipiratbyrån skulle beslagta utan istället hittades annat kopieringskyddat material, som beslagtogs på plats.

Jens Of Swedens (JOS) VD Jens Nylander och Bredband2:s VD Jonas Birgersson har tidigare agerat mot Antipiratbyrån, vilket du kan läsa här. Radarparet fortsätter nu genom att anmäla kronofogdemyndigheten till justitieombudsmannen för grov vårdslöshet. De anser att det finns alldeles för många frågetecken kring tillslaget.

I JOS pressmeddelande kan man bland annat läsa att det ska ha funnits en provokatör som laddat upp filer och dessutom placerat en del av den tekniska utrustningen i lokalen, för att sedan kunna anmäla missförållanden.

Vad som stämmer och vem som gjort fel lär ta ett bra tag innan vi kommer få reda på. Vill du veta vad JOS och Bredband2 tycker så ska du läsa pressmeddelandet hos JOS, där de både aktörerna skriver vad de anser om tillslaget.

Ikväll sänds även en debatt på SVT1 kl. 22.00 om just piratkopiering.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2220

Länk till debatts hemsida.. missa inte o rösta.. 9518 röster so far... (låg runt 9100 för 10 minuter sen när jag kollade :P)..
Går man igenom deras röstningsarkiv så tror jag den fråga som fått mest röster hade 1056.. :P Känns som ganska många är intresserade av detta o röstar.. Vet iofs inte vad dom gamla frågorna va, kanske inte va så intressanta, men ändå :)

Edit: notera även att dom 96% för, 4% emot har stått likadant hela kvällen.
borg
Posts: 9
Joined: 2005-01-28 15:28:23
Contact:

Post by borg »

Ställningen just nu:
18332 Röster
Ja, det ska vara lagligt att att ladda ner filmer och musik från nätet. 97%

Nej, de ska inte vara lagligt att ladda ner filmer och musik från nätet. 3%

;)
Jag kan inget! :)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Eftersom de inte specificerat vad för typ av film och musik som ska vara laglig att ta ner från nätet är det väl inte så konstigt att ställningen är som den är. Lite luddig omröstningsfråga. :)
hej.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

linc wrote:Eftersom de inte specificerat vad för typ av film och musik som ska vara laglig att ta ner från nätet är det väl inte så konstigt att ställningen är som den är. Lite luddig omröstningsfråga. :)
Hur menar du att man skulle ha ställt frågan?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

TinyTeeth wrote:
linc wrote:Eftersom de inte specificerat vad för typ av film och musik som ska vara laglig att ta ner från nätet är det väl inte så konstigt att ställningen är som den är. Lite luddig omröstningsfråga. :)
Hur menar du att man skulle ha ställt frågan?
"Tycker du att det ska vara lagligt att ladda ner alla filmer och musik från nätet?"

Kanske?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lither wrote:
TinyTeeth wrote:
linc wrote:Eftersom de inte specificerat vad för typ av film och musik som ska vara laglig att ta ner från nätet är det väl inte så konstigt att ställningen är som den är. Lite luddig omröstningsfråga. :)
Hur menar du att man skulle ha ställt frågan?
"Tycker du att det ska vara lagligt att ladda ner alla filmer och musik från nätet?"

Kanske?
Jag förstår inte skillnaden mellan det och hur frågan är formulerad nu.

Om "alla" uteblir så specifieras inte vilka filmer och vilken musik som ska få laddas ner, rimligen drar man slutsatsen att alla filmer och all musik inkluderas.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Eller "Ska det vara lagligt att ladda ner copyright skyddad film och musik från internet?"
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Marabou_Man wrote:Eller "Ska det vara lagligt att ladda ner copyright skyddad film och musik från internet?"
Mjo, det vore en bättre ställd fråga.

Men jag tror ändå de flesta förstår att det är upphovsrättskyddat material som menas i sådana här sammanhang. (Debatt om piratkopiering.)
Life's a joke, yuk it up.
nubben81

Post by nubben81 »

Ha ha det här är ju rätt förkrossande....

Ja: 58210 personer 98%
Nej: 1428 personer 2%


kl 23.16
Axim
Posts: 12
Joined: 2004-08-01 20:54:47

Post by Axim »

Visst är det skrämande att 98% av de som röstade tycker att det är OK att stjäla andra människors arbete. Antipiratbyrån har väl inte varit så smidiga kanske men i grund och botten har de trots allt rätt. Det som slog mig när jag såg programet var att Jens var en sådan tönt, verkade otroligt enfaldig.
-nisse
-nisse
Mega^

Post by Mega^ »

Imo. Anders Nilsson verkar vara lite insnöad med sina begrepp om vad han tjänar pengar på och sånt.

Edit: linc var här och censurerade. Debatt om piratkopiering är en sak, uppmaning att piratkopiera är en annan.
Axim
Posts: 12
Joined: 2004-08-01 20:54:47

Post by Axim »

På vilket sätt menar du att Anders Nilsson är insnöad på vad han tjänar pengar på och sånt?
-nisse
-nisse
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Axim wrote:Visst är det skrämande att 98% av de som röstade tycker att det är OK att stjäla andra människors arbete. Antipiratbyrån har väl inte varit så smidiga kanske men i grund och botten har de trots allt rätt. Det som slog mig när jag såg programet var att Jens var en sådan tönt, verkade otroligt enfaldig.
-nisse
Jag röstade ja på omröstningen, men inte för att jag tycker att det ska vara lagligt att piratkopiera utan för att jag tycker att det ska vara lagligt att ladda ner musik och film från nätet (sålänge det inte är upphovsrätsskyddat eller iaf är ok av upphovsrättsinnehavaren).

Sätter de frågan på det viset kan det inte bli något annat än ett snedvridet resultat.
hej.
User avatar
jarlen
Posts: 36
Joined: 2002-07-15 18:56:40
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by jarlen »

Axim wrote:Visst är det skrämande att 98% av de som röstade tycker att det är OK att stjäla andra människors arbete. Antipiratbyrån har väl inte varit så smidiga kanske men i grund och botten har de trots allt rätt. Det som slog mig när jag såg programet var att Jens var en sådan tönt, verkade otroligt enfaldig.
-nisse
Jag märkte samma sak redan när han var med i TV4's nyhetsmorgon. Okej, jag gillar killen och han samma tankar som Birgersson, men han kan inte utrycka sig klart och har inte alltid världens bästa argument på lager.
Men det är bra att han är "känd" och faktiskt står på "rätt" sida, "vi" (jag är inte värsta piraten, men jag ogillar iaf APB) behöver fler ansikten utåt som kan tala.

EDIT: Läste lite nu, kom fram till att han ägde gårdagens Debatt i SVT, ska kolla på det i e.m.
//JARLEN :: SHUTTLE SN85G4 | ATHLON64 3000+ S754 | 1024MB PC3200 CAS2.5 | SAPPHIRE X800 PRO | 2x120GB MAXTOR SATA-RAID0 | SB LIVE! 5.1 DIGITAL |

//NUMBER2 :: ASUS P4P800 DELUXE | P4 NW 2.8C HT | 512MB PC3200 | 40GB FUJITSU | SB 128 PCI | ASPIRE 500W |
Lasse54

Post by Lasse54 »

Hur fan kan man äns fråga en sån sak ...... är ju som å fråga om det ska vara lagligt å råna banker.....du skulle nog få ungefär samma resultat där skulle jag tro....eller????

Klart som fan det ska vara olagligt .....vem ska annars göra filmerna eller spelen om ABSOLUT INGEN skulle betala för det......var i stället glad att det finns folk som betalar så att alla laddare kan sitta å mysa !!!!

Ska man vara olaglig så får man leken tåla!!!

If you cant take the heat .....stay out of the kitchen!!!!!!!!!!!!!!
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Det hela handlar att sänka priserna, hitta andra sätt att sälja varorna på.

Om musik & film skulle finnas tillgängligt i minst lika bra kvalitet som de släpps i handeln, i nerladdning, så skulle jag varit intresserad. Självklart ska priset vara mycket förmånligare eftersom man inte får "något original", vad det gäller förpackning m.m. Man slipper mellanhänder vilket borde pressa priserna. Sedan kan man ju fundera över all moms som läggs på. Kapa den också.
Saul

Post by Saul »

Saken är ju den att musik/film - industrin är minst lika omoraliska som priaterna.

Fantasilöner och fantasipriser med 200% vinstmarginal är ju inte precis uppmuntrande för betalade kunder.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Intressant debatt, men faktum var att de som hade något att komma med var egentligen inte Anders Nilsson eller Henrik Pontén, de avnjöt mest pajkastningen med Jens Nylander (JoS). Ayesha Quraishi kändes mest som ett mellanting. Hon stod egentligen inte på någons sida, men hon var den som förstod problemet sett till vilken sida hon stod på.
Herr Nilsson, som Jens Nylander så snyggt uttryckte det, är för mycket kvarleva från 1900-talet. Hans argument var rena tjurbajset, då han vägrade inse att utveckling är något man måste ta nytta av.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag såg inte debatten, men jag skulle gissa att argumenten var likadana som Disney kom med i början på 1970-talet:
The RCA idea was to distribute movies on videotape—with an interesting wrinkle in that the tape would play only once. It couldn't be rewound for a second playing without being returned to the store, where a second fee could be charged (footnote 1). Far from being delighted by this precursor of "pay-per-play," the Disney suits were horrified by the lack of control it represented: "What's to stop someone else...watching for free?" Freely reported them as saying.
http://www.stereophile.com/asweseeit/481/
» the empire never ended
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Debatt är fortfarande stream-bart på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2220
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
fuske

Post by fuske »

lither wrote:Debatt är fortfarande stream-bart på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2220
Och kommer vara så i en månad framåt.

Men det finns ju rippat och utlagt på nätet redan ;) såklart.
ashtar'

Post by ashtar' »

Tycker att debatten var rätt meningslös, och frontfiguren Jos framträdde som en idiot, en sån typ som skulle motivera vad som är rätt med, "det är ju normalt att ... och alla andra gör det"

Han rider på piratkopierarnas flodvåg, och enligt lagen är detta varken mer eller mindre fel än att göra tillslag hos minderåriga och dömma dem till astronomiska skadestånd.

I min mening finns det en del tveksammheter ang att likställa mjukvarukopiering med stöld, dels har ingen extrakostnad uppkommit på grund av den produkt du kopierar, dels är det inte säkert att man kan tala om någon utebliven förlust då det inte alls är säkert att de som piratkopierar hade köpt produkten i annat fall.

Däremot har jag förståelse För Anders argument, oftast ser man inte en film flera gånger och om den görs tillgänglig före produktlanseringen tror jag många som hade varit villiga att betala tar det alternativet istället, jag håller heller inte med om att bio skulle vara någon sorts stenålderskvarleva som högersidan argumenterade, bra film gör sig bäst på bio, så är det.

Om man piratkopierar tycker jag åtminstone att man skall försöka använda sitt sunda förnuft för att avgöra i vilka lägen man tycker att det är rätt att göra det.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Lasse54 wrote:Ska man vara olaglig så får man leken tåla!!!
Naturligtvis, men frågan är snarare vilka straff som är rimliga för vilka brott.

Jag undrar om du går med på att sitta i fängelse eller betala miljonböter för att ha gått mot röd gubbe.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Det är väldigt ovanligt att mp3spelartilvlerkare brukar gå ut så här? På en del spelare står det till och med text om att man inte ska använda spelaren till upphovsrättsskyddat matrial om man inte själv har betalat för det.
Locked