En helt vanlig dag i mad_max liv! [Bilder]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Mad_Max
Posts: 25
Joined: 2004-09-06 19:49:08

En helt vanlig dag i mad_max liv! [Bilder]

Post by Mad_Max »

Vaknade imorse och hade en underlig känsla i magen... Det var känslan av att verkligen vilja göra något denna kalla "vår" dag. Genast tog jag en promenad till hallen för att sedan upptäcka att nästan alla verktyg var borta. Panik! Jag krafsade ihop allt jag kom åt och sprang in med det i mitt rum. Nu gällde det att handla snabbt. Jag drog genast ut min d-link 604 och skruvade upp skalet. Efter lite bärsärkargång med en skruvmejsel lyckades jag göra upp ett litet hål i toppen av skalet. Med en skalpell och en avbitar tång lyckades jag utvidga hålet till ca 80mm i diameter. Jag kom då på att min lillebror hade en 8cm fläkt i sin dator... Men inte nu längre, den tillhör numera mad_max, MOAHAHAHA!!! Med ännu lite bärsärkargång med en skruvmejsel lyckades jag göra upp 4 hål till fläktens skruvar.

Image
Märk väl att inga andra verktyg användes...

Fläkten sattes på plats och allt var frid och fröjd ändan tills jag upptäckte att löddkolven var borta. Katastrof! Utan ström kommer inte fläkten snurra. Utan fläktsnurr kommer inte min router kylas. Utan kylning kommer min router hänga sig. Hänger sig min router så kan inte jag besöka 64bits. En mindre katastrof med andra ord. Fylld av ångest gav jag mig in i mamma och pappas rum för att hitta en ersättare till det försvunna tennet som skulle hålla mina koppartrådar på plats. Häftmassa, häftmassa är svaret. Med lite trixande och mycket våld så gick det faktiskt och resultatet: Jag kan göra en forumtråd här på 64bits :D.

Image
Jag är riktigt nöjd faktiskt.

Efter fem minuter surfande på 64bits så fann jag mig själv i en okomfortable sits igen, jag är uttråkad(!) Och en alltför högt låtande hårddisk gick mig på nerverna. På något sätt lyckades jag få mina två hjärnceller att inte längre arbeta mot varandra och kom på den/det ultimata lösningen/tidsfördrivet. Hårddisken ska hängas upp i något. Med denna nya insikt i mitt liv gav jag mig ut i lägenheten på jakt efter ett lämpligt "hårddisksupphängningsobjekt". Efter en stunds letande fick jag än en gång en kostig känsla i magen, det är dags att besöka toaletten... Precis när jag satt mig till rätta får jag syn på det ultimata "hårddiskupphängningsobjektet", ett par gamla simglasögon.

Image
Ett par helt valiga simglasögon

Jag blev helt till mig och kunde inte avsluta det jag påbörjat. Istället rusade jag tillbaka in på mitt rum med byxorna nere vid knäna och klippte genast av gummisnoddarna från simglasögonen. Med lite fixande och trixande lyckades jag hänga upp hårddisken på en av 5½" platserna.

Image
Väldigt nöjd blev jag =)

I segerglädjen efter slaget mot oljudet så laddade jag hem speedfan för att kanske kunna sänka ljudnivån på andra ställen också. Till min förfäran upptäckte jag att hårddiskens temperatur låg på 46 grader (vilket kanske inte är så farligt). "Detta måste jag ju göra något åt", tänkte jag. Och gick lös på ett gammalt qtec nätagg för att komma åt fläkten. Med hjälp av en gammal 3-pinskontakt, lite sladd och en sockerbit så lyckades jag koppla in även denna fläkten till datorn.

Image
Image
Jag lyckades sänka tempen från 46 till 16, kan det stämma?

Nu somnar jag snart...

Ps. Klaga inte allt för mycke på språket, som ni märker så är jag inte riktigt klar i huvudet. :D[/img]
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Hehe, ghettomoddar rockar, fönstermoddade en 270MB disk med två skruvmejslar, ett skruvstäd, hammare, limpistol
och ett CD-fodral :P
Kan inget om mycket
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Kreativa moddar :)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Skoj när gummit blir gammalt och går sönder :)
iDon't care about your problems.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Gnuet wrote:Skoj när gummit blir gammalt och går sönder :)
Shit happends..
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Gnuet wrote:Skoj när gummit blir gammalt och går sönder :)
Då får han väl köpa nya simglasögon...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Köper man riktigt bra gummiband till tex dykarglasögon så håller dom ett bra tag.
#mac.se @ EFnet
Mad_Max
Posts: 25
Joined: 2004-09-06 19:49:08

Post by Mad_Max »

Nu har jag vaknat och även idag hade jag en konstig känsla i kroppen, jag kunde inte röra vänster armen(!) Som vi alla vet så är det ett klart tecken på att man har moddat för lite på senaste tiden. Efter en mindre evighets funderande så komm jag fram till att jag inte hade något att modda och om jag hade haft det så hade jag ändå inga ordentliga verktyg. Det smärtar otroligt att säga detta men... Jag... Hur ska jag säga det... Jag satte mig och spelade far cry istället för att modda =(.

Allt gick bra, jag hittade colten eller vad det är för vapen man nu har, ändan tills jag komm till vattnet där man ska vada över till någon slags militär bas. FRYSLAGG! (jag vet att det inte är lagg men jag kommer int epå nått liknande ord med samma otroliga kraft). Sen blev skärmarna helt svarta. Efter fem sekunders ängsligt nagelbitande poppade en ruta upp där det står ungefär; GPU recovery bla bla bla. Jaha tänkte Max och startade far cry igen. Nu gick allt jätte bra och jag komm till och med til militär basen. Puff sa det och så var skärmen svart igen... Och nu kom inte GPU recovery rutan upp =(.

Max fick nu för sig att det var värme som var problemet och två millisekunder senare var han inne i chassit och drog ut grafikkortet. Han plockade loss gpufläkten, rengjorde den, la på lite kylpasta och satte sedan på den igen. Efter fem minuters provspelade hängde sig grafikkortet igen. Rengjörningen hade inte fixat spelproblemet, men fläkten låter inte som en skördetröska i ett stenbrott längre :D. I hopp om att det var värmen som var problemet snodde jag en fläkt från en gammal dator (P1 :D). Efter lite funderande komm jag fram till att jag inte har några resurser överhuvudtaget, här gäller det att vara klyftig. SNILLEBLIXT! Ett pciskydd som man böjer ut så att det blir rakt blir en perfet upphängning. Skyndar tillbaka till den gamla datorn och skruvar loss ett sådant. Nu har jag vad som behövs:
Image

Av någon lustig anledning satt det redan ett hål i plåten, det var jag tacksam för då jag inte har tillgång till någon borr.
Med en tång och mycket våld lyckades jag få pciskyddet någorlunda rakt.

Image
Dålig bild jag vet...

Med bara ett hål fick jag "hänga" på fläkten på plåten. Den sitter där, stabilt och så men kanske inte så himmla snyggt.

Image

Nu är det bara att fästa mojängen i datorn. Dummdristig som jag är så stänger jat inte av datorn =(. Visste ni att datorn blir "konstig" när man råkar röra på grafikkortet när den är igång?

Image

Då var det bara strömen kvar. Och som ni vet: Utan ström snurrar inte fläkten, utan fläktsnurr så kyls inte mitt grafikkort, utan kylning på grafikkortet hänger sig min dator (det gör den ändå har jag kommit fram till nu), hänger sig min dator så kan inte jag spela far cry, eller nfsu2, som också händer sig. Och kan jag inte spela spel så blir jag tvungen att modda för att inte dö av att göra ingenting. GAH! Lustigt nog så hade den gamla fläkten inte rätt sorts kontakt för att passa på de nya 3-pins kontakterna. Men det gick: (han/hon/den/det som uppfan våldet borde få nobellpriset i... fred =S)

Image

Det var väll det hela för idag, iaf så här långt.

Ps. Någon som vet vad som kan va fel på mittgraffekort kan det vara nått i bios. Jag är inte så där jätte bra på datorer änn men jag jobbar på det :D.

EDIT: jag fick nyss syn på min grafräknare, en texas instrument TI-84 silveredition. Där har vi mitt nästa moddobjekt.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Xmel wrote:Köper man riktigt bra gummiband till tex dykarglasögon så håller dom ett bra tag.
De består av silikon, inte gummi..
DIM kalsonger As String
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Snyggt!
Account removal-requested!
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

nice :D
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
Post Reply