Trött på BBB

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Trött på BBB

Post by snigel »

Kände för att skriva av mig lite efter att jag åter igen fått kontakta BBB, denna gång för att någon kopierat mac-adresserna till två av mina datorer så jag inte kommer ut på internet. Vilket de anser är mitt problem.
Så otroligt ansvarslösa så det är sjukt.

Kan ju säga att sämre företag på att hantera dsl har jag inte varit med om. Den som orkar kan ju läsa igenom mina skräckupplevelser.

1. jag beställer, de har bort beställningen.
2. jag beställer igen, de har bort beställningen ännu en gång.
3. Jag beställer, förklarar väldigt noga hur viktigt det är att bytet går snabbt och smärtfritt annars får det vara. De förklarar att det inte ska vara några problem och att jag ska få modemet ett par dagar före.
4. jag får mitt bostream urkopplat, men inget modem. ringer till dem, modemet inte skickat.
5. 2 veckor senare kommer modemet. Internet fungerar inte.
6. efter massa samtal och ytterligare två veckor trycker en i supporten på en knapp och det fungerar.
7. Det börjar efter två månader sporadiskt koppla ned några gånger per dag. Efter några samtal till supporten blir jag sänkt från 10mbit till 2mbit. Det ska komma någon tekniker "snart"
8. Efter två veckor kommer en tekniker, ingen aning om felet, hör inte av sig i förväg innan han kommer, ingen egen dator eller telefon. Ringer till min mobil via hemtelefon, hävdar starkt att min rättkopplade telefonkontakt är felkopplad. "löser problemet" Plötsligt fungerade internet ännu sämre och kopplade ned ännu mer.
9. kontaktar supporten ett par gånger till. Blir till slut sänkt till 9mbit. Hjälper inte.
10. ännu mer kontakt med supporten, säger att de ska lösa problemet, efter två veckor får jag ett sms om att problemet i stationen är löst.
11. Nu kommer jag inte ut på internet, får inget ip. ringer supporten. mac-adressen upptagen, till båda mina datorer. Attityden är skyll dig själv, du får väl byta mac-adress tills det fungerar, inte vårt problem. Jag ifrågasätter om det inte blir problem i fall jag tar någons mac-adress, varpå de anser att då får väl någon annan kund gnälla då. De föreslår mig 1 fast ip för 30kr extra istället för 5 dynamiska så slipper jag problemet. how bout no.

Kort sagt, bbb:s kundsupport är verkligen katastrof, att ha bort min beställning två gånger, eller skicka hem en tekniker till mig som inte vet vad problemet är när det i själva verket är i stationen känns mer än fel. Jag är otroligt trött på att bli behandlad som en total idiot.

Kan ju saxa lite ur ett mail jag skickade till dem.

Jag har inte datorerna kopplade till brandvägg, switch, router eller accesspunkt när jag testat.

Svaret är, har du haft dina datorer kopplade till någon switch eller router?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Tighta skepp :(
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Har BBB dsl jag med tog ju ett tag att få funakr ok nu blir väll från kopplad nån gång i veckan kanske.

Det roligaste var när vi nyss hade fått det då vart man från kopplad och sen fick man inget ip ringde supporten och frågade varför det inte funkade då sa han att deras ip adresserna var slut. :P

Sen strulade det om man fick ett ip som slutade på två siffror si stället för tre. men det är fixat nu.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

BBB verkar vara dåliga på xDSL-lösningar, fiber har nästan aldrig några problem överhuvudtaget.

Får för mig att det handlar om att BBB tagit sig vatten över huvudet när det gäller värvande och uppköpande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Känns bara hopplöst när man itne kan få ip-nummer för att någon jävlas och de ger fan i det. Mest drygt. Orkar inte sitta och spoofa macadresser hela tiden.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
eway
Posts: 18
Joined: 2005-02-01 23:39:04

JOBBBIGA BBB

Post by eway »

ja har typ samma problem.. mitt dsl 8mbit koppas ur flera gånger om dan störande som fan har haft tekniker här 2 gånger hittar inget fel o sen ngn vecka senare på står de att de är åtgärdat. men IKKE!:/ så löste sig ditt problem till slut med nedkopplingarna?
HEJ HOPP JAHAPP
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag är inte hemma så mycket för tillfället, så jag har faktiskt inte märkt av det. Var mestadels korta nedkopplingar.

Jag kollade till i modemet och såg att de sänkt mig från 10/1 till 8/0.8 vilket jag tänkte ringa och gnälla om, för de har de inte ens sagt till mig.

I fall du undrar lever modemet sitt lilla egna liv på 192.168.1.1
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MAC-adresserna är faktiskt inte BBBs fel, för det mesta beror det på att ett par företag har börjat hårdkoda MAC på vissa chip så att alla kretsar av det märket har samma MAC.

Morsan hade exakt detta problem, jag löste det genom att sno MAC-adressen från en amerikansk guide för hur man byter MAC-adress :D

Iomed att MAC inte används utanför den första routern så kvittar det om jag snor en adress från en amerikan, risken att just hans Intel-kort flyttar in i karlshamn är rätt liten.

Resten av deras arbete som du berättar om är riktigt kasst dock.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Ghlargh wrote:MAC-adresserna är faktiskt inte BBBs fel, för det mesta beror det på att ett par företag har börjat hårdkoda MAC på vissa chip så att alla kretsar av det märket har samma MAC.

Morsan hade exakt detta problem, jag löste det genom att sno MAC-adressen från en amerikansk guide för hur man byter MAC-adress :D

Iomed att MAC inte används utanför den första routern så kvittar det om jag snor en adress från en amerikan, risken att just hans Intel-kort flyttar in i karlshamn är rätt liten.

Resten av deras arbete som du berättar om är riktigt kasst dock.
Nej, de kan kanske inte hjälpa att de inte kan hantera när alla har samma mac-adress. Men jag tycker inte det är kundens ansvar. Nu kunde jag visserligen byta macadress och klura ut det här själv, men säg att kunden inte kan det? Jag tycker det är deras ansvar att lösa problemet på ett bra sätt. Som att t ex ge mig en macadress eller ett fast ip så felet inte behöver inträffa igen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Jag var lovad 8/1mbit jag har 2,5mbit / 0,75mbi samt stor packetloss... anledningen är "du har blyledning i ditt hus"... segt bara att bostream levererade samma tjänst utan packetloss.. :-/
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Gosman wrote:Jag var lovad 8/1mbit jag har 2,5mbit / 0,75mbi samt stor packetloss... anledningen är "du har blyledning i ditt hus"... segt bara att bostream levererade samma tjänst utan packetloss.. :-/
Bostream råkade koppla på 8/0.75mbit med sin gamla tjänst hemma hos mig en gång, den var utan problem snabbare än vad det jag har nu är.

En sak jag glömde påpeka var att BBB försökte få oss att betala räkningar för massa tid vi gått utan internet också. geez.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Det är inte ofta man hör folk som klagar på BBB...
Men det är väl dags, dom har ju fått ett rykte av att vara bland de bästa efter att ha leverarat fiber utan problem till många som sedan varit riktigt nöjda.

Själv sitter man i skogen med telia 24/1 och har inte haft ett enda problem heller, det vart ca 14 dagar försenat (växeln skulle uppgraderas, första ADSL hit ut) men har alltid fungerat perfekt.
Dom tog själv bort lite pengar för att det blivit sent så att jag inte behövde betala för det heller.

Hoppas att BBB får till det där för dig, synd också att dom ska vara sådär när man pratar med dom.
Du kanske skulle tipsa dom att kolla i den här tråden, sånt brukar lösa många leverantörers "problem" när dom ser att andra vet om det. ;)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Och jag som endast har goda erfarenheter av supporten. I och för sig har de inte alltid kunnat hjälpa mig, men de har alltid behandlat mig bra och till exempel gett kompensation för problem som de varit orsak till.

Har i skrivande stund problem med TV-bilden (Viasat över BBB), så fort mitt internet används en del (download/upload +400k/s) så blir det massa mosaik och hack i ljudet på TV:n. De har min box under bevakning nu och har uppmanat mig till att använda nätet flitigt, tydligen får jag massa packetloss till TV:n när nätet används hårt. Men supporten kämpar bra, hon jag har haft kontakt med har ringt två gånger och varit väldigt trevlig.

Nej, trots driftstörningar så vill jag inte prata negativt om BBB, och jag har internet, telefon och TV via dem. Verkar vara en stor fördel att ha fiber till huset om man ska köra med BBB.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Jag har 10/1 med BBB och det funkar rätt bra tycker jag. Dock så upplever jag med att nätet försvinner korta stunder, oftast inte tillräckligt länge för att jag skall pinga ut från irc osv de flesta av gångerna, men det stannar upp i upp till två minuter ibland. Det är upp till flera gånger per dag.

Värt att notera är att jag hade inte problemet från början, sedan så startade jag dock om modemet efter en månad eller så och jag fick högre nedladdningshastigheter efter att ha startat om, samt problemen med att nätet försvinner på köpet.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Axman wrote:Jag har 10/1 med BBB och det funkar rätt bra tycker jag. Dock så upplever jag med att nätet försvinner korta stunder, oftast inte tillräckligt länge för att jag skall pinga ut från irc osv de flesta av gångerna, men det stannar upp i upp till två minuter ibland. Det är upp till flera gånger per dag.

Värt att notera är att jag hade inte problemet från början, sedan så startade jag dock om modemet efter en månad eller så och jag fick högre nedladdningshastigheter efter att ha startat om, samt problemen med att nätet försvinner på köpet.
Jag har också 10/1 med BBB och har upplevt samma korta avbrott ibland, men det är faktiskt väldigt sällan det händer, kanske en-två gånger per vecka... eller så märker jag inte av det för att jag inte sitter vid datorn lika mycket som du. ;)

Mestadels positiva erfarenheter är det jag har av BBB:s support. Nån gång stöter man väl på en lite halvinsnöad tröttsam tekniker som suckar över att man inte vet (visste :P) vad ACKs är för nåt och så, men det är inte ofta.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

ibörjan funkade bbb prima för mig men sen började det balla ur

jag blir nerkopplad då och då det har varit tekniker här flera gånger
och det har varit en jävla massa krångel
värst var det när man spelade spel online bf bfv blev nerkopplad hela tiden men nuhar dom sänkt till 7 mbit och det är rätt bra kan få en nerkoppling i veckan

så jag funderar på att byta till glocal net i stället mycket billigare i månaden och funkerar säkert minst lika bra
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Gosman wrote:Jag var lovad 8/1mbit jag har 2,5mbit / 0,75mbi samt stor packetloss... anledningen är "du har blyledning i ditt hus"... segt bara att bostream levererade samma tjänst utan packetloss.. :-/
har du blivit lovad 8/1 ska du ha ersättning men jag kan nästan garantera att du blivit lovad UPP TILL 8/1 det är inte samma sak.


Snigel
du är medveten om att överflytt från ett bolag till ett annat inte sköts av någon annan än Skanova? Alltså ingen leverantör förutom Telia kan påverka när var hur flytten sker egentligen. (Såvida man inte känner någon på Skanova då) iofs gällde det Bostream till BBB så det kanske kan vara annat där.

Supportsvaret på mailet var riktigt smidigt skrivet tycker jag.

men hur BBB ligger till i popularitet visas ju ändå här
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

min lina går ner ganska ofta.. har 10/10Mbit fiber.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Knasen
Posts: 316
Joined: 2004-11-17 17:25:49

Post by Knasen »

1. Fick reklam i brevlådan. "Testa BBB gratis i en månad"
2. Beställde mitt BBB 10Mbit i TP-jacket abbonemang
3. Starpaketet kom
4. Inget fungerar. BBB hade tydligen ingen koll på att mitt hus inte var kopplat till BBB utan till stadsdatanätet.
5. Massor av telefonsamtal... och dum som man va gick jag med på att bli bortkopplad och struken ur allt som har med BBB att göra.
6. En faktura kommer... ringer och härjar hur i H-E de kan skicka en faktura till mig när jag inte kunna surfa en enda minut på BBB's nät. Ber dem stryka fakturan vilket de först vägrar. Blir arg och lyckas tillslut övertala dem. Ber dem ta bort mig från BBB igen.
7. En faktura till kommer efter ytterligare en månad. Samma procedur igen.
8. Inga fler fakturor på 12mån ungefär då hör och häpna en ny dyker ner i lådan. Ringer och undrar hur i helvete de lyckas. Får till svar att vi ha lite problem. Ring i morgon igen. Ringer dagen efter får samma svar igen, ring imorgon alltså. Ringer igen dagen efter och ber dem att nu ska jag banne mig bort från dem och kräver skriftliga papper via snigelmail att jag är borttagen. Än så länge har inga fler fakturor kommit. *peppar* *peppar*
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Fenix wrote:min lina går ner ganska ofta.. har 10/10Mbit fiber.
Jag har också 10/10 fiber och mina lina har ALDRIG gått ner sen i oktober.
Har även telefon via BBB och supporten kan jag faktiskt inte annat än ge ett stort plus till. Tycker att BBB:s support tillhör dom bättre.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
Post Reply