Okej, ett litet problem gällande bilkörning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

IcePic wrote:
Diemon! wrote:Med avseende på x är den exponentiell, men inte med avseende på e. Detta är matematikens definitioner, bara att acceptera.
Att något ökar exponentiellt innebär definitivt att exponenten ökar. Annars rör det sig inte om en exponentiell ökning, utan t.ex. en kvadratisk.
Vad heter det om exponenten inte är 2 (som då heter kvadratisk) utan 3.3245345?

Dvs, Y=X^3.3243243

Hur skulle man beskriva den ökningen?

Jag har inte grävt upp varken wikin eller matteboken men jag är benägen
att hålla med Ghlargh och kalla det exponentiell ökning av X.
Nix, det är en potensfunktion.

edit: för att få slut på tjafset. :)
Image
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag måste hålla med Diemon!, en exponentialfunktion är när exponenten ökar.. annars är det en vanlig potensfunktion.

Vad gäller att luftmotståndet vore ren friktion så hänvisar jag till hur man t.ex. beräknar motståndet en torped har under vatten, vilket innefattar fler faktorer än bara friktionen mellan objektet och mediet.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Tråden handlar inte om matteproblem. Håll er till ämnet.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

HLC wrote:Vad gäller att luftmotståndet vore ren friktion så hänvisar jag till hur man t.ex. beräknar motståndet en torped har under vatten, vilket innefattar fler faktorer än bara friktionen mellan objektet och mediet.
mediets friktion mot sig självt och omkringliggande ytor är också friktion... kan vi lämna hela den här diskussionen nu och återgå till varför det drar mer bensin att ligga i 365km/h än 40-50?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply