Fortkörning!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

TinyTeeth wrote:
Invoker wrote:Jag antar att han syftade på Miljöfolket i partiet. Dubbelmoralens okrönta mästare är vad dom är.

Klagar på att folk kör runt i stora SUVar och vill ha extra skatt hit och dit medans dom själva gör samma sak.
Ah, Miljöpartiet. Trodde du menade att det var pantat att bry sig om miljön. :)
Haha nej, nej. Jag som inte uttryckte mig klart nog, när jag nu tänker efter :)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är ju inte bra att ligga och plåga upp bilen långsamt, men det drar även mycket bensin att accelerera som om nån kört upp en senapsflaska i röven på en, man får ju ta det med måtta.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Din bil mår bra av att plågas lite ibland oxå....ett par fullgas accelerationer håller sotet borta från motor och avgassytem och ett par håriga inbromsningar rosten borta från dina skivor.
Din bil mår bra, drar mindre bensin och skräpar ner mindre och blir säkrare på en gång. Allt det här för att man lever bandit ibland.

Yup, eco driving är att accelera kraftigt och stadigt, helst ska du göra det runt det varvtalet där du plockar ut max vridmoment.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Nicke wrote:Inget ont om thimp nu, jag har vågat åka bil med honom två ggr efter denna incidenten och det gick bra.
Haha så det kan gå :)

Hände detta i Borås?
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Många bilägare har problem med rostiga bromsskivor och kärvande bromsok för att de är för "bra" förare. Det är rekommenderat att göra hårda inbromsningar lite titt som tätt. Givetvis inte om man har bilar tätt bakom sig.
Sot är en styggelse. Den håller man ju som sagt borta med lite rövarfasoner. :) Full gas och växla inte förrän vid minst 6000 varv. Det är dessutom rätt roligt ;D
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

MadModder wrote:Många bilägare har problem med rostiga bromsskivor och kärvande bromsok för att de är för "bra" förare. Det är rekommenderat att göra hårda inbromsningar lite titt som tätt. Givetvis inte om man har bilar tätt bakom sig.
Sot är en styggelse. Den håller man ju som sagt borta med lite rövarfasoner. :) Full gas och växla inte förrän vid minst 6000 varv. Det är dessutom rätt roligt ;D
Om man har en bil som det är fortfarande lite krut kvar i, så ja. Annars känns det som om det kvittar ;)
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
Post Reply