Hur man finansierar ett artistskap

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Hur man finansierar ett artistskap

Post by Big_Bird »

Veckans affärer, har jag för mig att det var.
Hade tagit fram rätt så intressanta siffror om bandet Kent.
Jag minns dem inte exakt, någon som åker tåg kan verifiera dem för de var citerade i senaste numret av Kupé, men så här såg de ut på ett ungefär:

Försäljning skivor (totalt: LP, CD, EP, Singlar) 33 miljoner kronor.

Turneéer, T-shirts och annan merchandising cirka 95 miljoner kronor.

STIM-pengar 2-3 miljoner.

Med andra ord. Skivintäkterna är straxt över en fjärdedel av de totala intäkterna. Och motsvarar bara en tredjedel av intäkterna från turnerande och merchandising.

Hm... vet Per Gessle och Nordman om det här?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Fast de tar väl inte själva in så mycket på merchandice väl? Mestadelen av merchandicing har jag för mig går till bolaget men kan minnas fel där.

Jag är inte överaskad över fördelningen dock.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är Kents cut på allt. De faktiska summorna är en sisådär tre gånger högre.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by elvenman »

Big_Bird wrote:Hm... vet Per Gessle och Nordman om det här?
Word ;D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by egar »

Big_Bird wrote:Hm... vet Per Gessle och Nordman om det här?
Per Gessle borde egentligen inte gnälla det minsta lilla om vi tar och tittar på hans inkomst från förra årets GT25-turné. Han fick in ett par kronor på den turnén enbart på biljettintäkter och sedan har vi självklart de där gräsligt fula tröjorna som nästan alla utom jag köpte.

Jag förstår inte riktigt varför Per Gessle klagar, var inte hans soloplatta på topplistorna ett bra tag när den släpptes? Fast, de kanske inte säljer så mycket längre? Nordman har väl all rätt i världen att klaga men å andra sidan kan han inte kräva att man ska betala för den musik som han släpper. ;)
Last edited by egar on 2005-04-26 19:30:17, edited 1 time in total.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by HLC »

egar wrote:men å andra sidan kan han inte kräva att man ska betala för den musik som han släpper.
Du menar då att han inte kan kräva att man lyssnar på den och således betalar honom för arbetet? Om detta var vad du menade så håller jag helt med.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by egar »

HLC wrote:
egar wrote:men å andra sidan kan han inte kräva att man ska betala för den musik som han släpper.
Du menar då att han inte kan kräva att man lyssnar på den och således betalar honom för arbetet? Om detta var vad du menade så håller jag helt med.
Jag menade att det skulle vara en smilie där men den ramlade visst bort efter att jag skickat iväg mitt inlägg.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by HLC »

egar wrote:Jag menade att det skulle vara en smilie där men den ramlade visst bort efter att jag skickat iväg mitt inlägg.
Ack, dessa små partiklar inom språket som förgyller tillvaron, hehe.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Hur klarade vi oss utan dem?
Och när ska Nordman börja använda smileys i sina låttexter?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Big_Bird wrote:Hur klarade vi oss utan dem?
Och när ska Nordman börja använda smileys i sina låttexter?
hm.. hur skall de uttalas? Eller är det en indikation på att han skall göra konstiga ansiktsuttryck live? En konspiration eller möjlighet för revolution?
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Sådana siffror får en verkligen att fundera över varför större artister (ja, ur medias synvinkel på de som är "störst" i sverige) klagar över att folk laddar hem. Argumentet att de bara vill överleva på sin musik faller liksom i graven direkt. Hur lång tid tar det innan en medelsvensson tjänar in 33 miljoner på vanligt hederligt arbete? Att jag tar bara den siffran beror på att de stora artisterna endast kan tänkas tappa pengar på nedladdning, livespelningar ser folk ändå.

Däremot skulle det vara roligt att se siffror från band som inte är lika stora, för att se hur många som verkligen kan leva på sin musik - även i framtiden.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Problemet är väl att folk inte går och ser så många av topplisteartisterna live?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
J_Cokes
Posts: 128
Joined: 2002-11-02 15:42:40

Post by J_Cokes »

egar wrote:Problemet är väl att folk inte går och ser så många av topplisteartisterna live?
Vad menar du? tror du fler går och ser något okänt band?
Skivor handlar mest om PR.. det är på själva konserter man tjänar pengar.
Ta min brorsa som ex, han har släppt några låtar på några samlingsalbum och det första albumet fick han 7k för sen konkade tyvärr det skivbolaget även om skivan vart populär. Senare släpp har betalat mindre 2.5-4k i förskott och sedan royalties men royalties hittills har inte gett över 1k per år hos nån av skivbolagen. Nu i juli kommer hans debutalbum släppas på ett tyskt bolag och de ska pressa 1000st cdskivor. Jag vet inte hur mycket förskottet är på men han får 50% i royalties. Då ska någon mastra alla låtar och ett snyggt fodral skapas. sen ska skivbolaget tillverka de 1000st skivorna och då behövs troligvis en glasmaster. han kan som mest få ihop en 30k om alla dessa skivor säljer men vad som är viktigare är att hans gage för en spelning kommer kunna höjas från 2-2.5k till förhoppningsvis 3.5-4.5k samt att han redan börjar få inbjudan till nya spelningar såsom i japan,australien,israel och sådant e ju jävligt skoj. Om nya gaget går igenom så behöver han mao inte spela lika ofta och kan tjäna lika mycket pengar ändå.
Ingen skulle bli gladare än jag om min bror skulle kunna leva på det han älskar att göra mest, nämligen musik men med dagens framtid så är det snarare stora artister som kan leva och de små som slås ut av att musiken sprids. Dock går det inte att komma ifrån att mp3er är gratis pr. I början vart han irriterad när hans musik dök upp på nätet men han har lärt sig att leva med det, går ju lixom inte att göra så mycket åt saken.
Box1: Intel@2.5ghz, 3gb ddr2, Geforce 8800GTX, 120gb x 3 i raid0, XP
Box2: Amd Barton2600@2.3ghz, 2gb ddr, 3.3tb, OpenBSD
Box3: Lenovo T41, 2gb ddr2, testrigg för OS
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by syntetisk »

Big_Bird wrote:Hm... vet Per Gessle och Nordman om det här?
Om man vill ha mer musik från Nordman är nog det bästa man kan göra att låta bli att köpa hans skivor och merchandies, om han tjänande en bråkdel av det Kent tjänar så skulle han ju legat på botten av träsket och inte ens försökt släppa nya skivor.

"Om jag vinner så ska vi fira med KN ...eh ....saft och tårta"
Nordman, melodifestivalen 2005

...föresten är det någon som kan bekräfta att Nordman och Christer P bodde tillsammans i halstavik?
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

J_Cokes wrote:Vad menar du? tror du fler går och ser något okänt band?
Nej, men jag tror att folk hellre går och ser bra liveband. Skulle det inte vara så förbannat dyrt att gå på spelningar så skulle jag hemskt gärna gå och fler band men tyvärr är det för dyrt att se alla de band man skulle vilja se så därför får man sålla bland konsertbesöken.

Ta ett band som Nevermore, de skulle jag vilja se varje dag om det gick. Eller varför inte se Opeth spela i mitt vardagsrum?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by Phobic »

syntetisk wrote:"Om jag vinner så ska vi fira med KN ...eh ....saft och tårta"
Nordman, melodifestivalen 2005

...föresten är det någon som kan bekräfta att Nordman och Christer P bodde tillsammans i halstavik?
Ursäkta, men jag tycker att det är j*vligt fult av dig att skriva så och jag tvivlar också på att Nordman skulle ha sagt så. Tror du att han har mått bra som missbrukare?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Hur man finansierar ett artistskap

Post by syntetisk »

Phobic wrote:Ursäkta, men jag tycker att det är j*vligt fult av dig att skriva så och jag tvivlar också på att Nordman skulle ha sagt så. Tror du att han har mått bra som missbrukare?
Du kan ju leta reda av en repris om du inte tror mig :P ...exakt hur fel han sa kommer jag inte ihåg, men ungefär så sa han. Bitvis ja, du vet man mår inte dåligt av knark förns efteråt ;)

Jag är bara väldigt skeptisk till artister som precis har blivit rena och släpper skivor för att starta om på nytt. Jag är iofs väldigt skeptisk till artister som släpper nya skivor enbart för att få mer pengar också.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

tror iofs att nordman drev med sin välkända bakgrund som narkotikamissbrukare. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

detta e ingen uppmaning till at tanka porr eller annat som bryter mot reglerna,bara en liten tanke

"om tankning av mp3 sabbar för musikindustrin så måste ju tanka porr sabba för porrindustrin... så jag har porr av etiska anledningar"
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

pozz2 wrote:"om tankning av mp3 sabbar för musikindustrin så måste ju tanka porr sabba för porrindustrin... så jag har porr av etiska anledningar"
Skillnaden är väl att porrindustrin tjänar offantligt mycket pengar på alla de betal-porr-sidor som finns på nätet.
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

Phobic wrote:Skillnaden är väl att porrindustrin tjänar offantligt mycket pengar på alla de betal-porr-sidor som finns på nätet.
skulle va en lite lol grej
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jaha, en lite lol grej, då förstår jag :o



Anyway så kan jag hålla med om att Nordman knarkade.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Eftersom det alltid finns de som är beredda att betala dyra pengar för 20 sekunder långa snuttar av frimärksstor porr så kommer internetporr alltid att löna sig.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply