Dilemma mellan två multimedia "maskiner"

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Dilemma mellan två multimedia "maskiner"

Post by ADiS »

Ska inhandla en multimedia "maskin" men har fastnat lite både på funktionella sättet och det estetiska.

Det är mellan:
Archos AV 420
Image

och
Creative Zen Portable Media Centre <- Något gammal men ändå.
Image

Vad hade du valt och varför?
Påverka mig med era kommentarer så att jag får en fin sak för pengarna.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Lätt Archos-maskinen. Har en sådan själv och är mycket nöjd. Den är hyfsat smidig (så pass en maskin med 3.5" skärm, 20 GB HD och bytbart batteri kan bli), stadigt byggd och har mycket bra ljud på mp3-delen. Den fungerar bra som filmspelare också fast 3.5" skärm ger inte direkt bio-upplevelse. Den går förstås att koppla till en TV för bättre bild. Fjärr och dockningsstation ingår för just detta ändamål. Man kan även spela in video på maskinen, fast detta har jag inte testat. En stor fördel med Archosen (och den primära orsaken till att jag köpte den) är att den har en CF-plats integrerad. Via denna kan man lätt tanka över bilderna från digitalkameran till hårddisken. Med en adapter kan man tanka från andra korttyper än CF. Gränssnittet mot dator är USB 2 och enheten dyker upp som en flyttbar HD i systemet (inget specialprogram behövs för filöverföring). Spelarens mjukvara är uppgraderingsbar. Den fungerar dessutom med Mac OS ifall man nu kör detta.

Hur Creative-maskinen fungerar har jag ingen aning om eftersom jag aldrig har sett den IRL. Den är dock större och klumpigare och framförallt kör den en portabel version an Microsoft Media Center med allt vad detta innebär.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Tack för denna recension!

Joo det så jag med Archos så fick man med lite tillbehör som man tyvärr inte gör med Creatives utan allt får man köpa till så som fjärr osv.
Jag har hört att mp3 filer på Archos krånglar, upplerver du detta?
En sak till jag undrar med den är eftersom jag har D.kamera så skulle det vara mkt smidigt om man kunde föra över bilderna direkt till spelaren med usb kabel utan att ta ut minnet (xD) för då skulle ja behöva en adapter och en sådan adapter värkar inte finnas med xD stöd.
Men hur är det med filmer man laddar ner då? (det där såg ni inte) Tydligen så är stödet inte så bra, vad anser du om detta Illuwatar?

Nu hade det vart om det det var något som berättade om din Creativ vad som är bra och dåligt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag har inte haft några problem med mp3-filerna (det enda är att spelaren är lite stor att använda till och från jobbet - då har jag en iAudio i stället) men jag har alltid sett till att uppgradera till senaste firmware, så jag har kanske missat detta. När det gäller film verkar maskinen vara lite kinkig - det jag har testat med är att konvertera köpta DVD med hjälp av det lilla program som medföljer (detta utför kodningen, rippningen får man fixa själv) och då fungerar det bra. Nu är film inte det jag i första hand använder den till, så detta stör mig inte så mycket.

Överföra bilder via kabel fungerar inte eftersom spelaren inte kan agera USB-host. Vill du ha en sådan funktion får du leta hos Iriver eller Apple. Min kamera använder CF så där är det inga problem. Dessutom tycker jag att kabel är meckigare än att ta ut kortet (samt att man slipper ha en extra kabel i kameraväskan). Har du dessutom två kort gör man ett snabbt byte och "framkallar" det fulla kortet vid lämpligt tillfälle. Då störs inte fotograferingen nämnvärt.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ok, då vet jag ännu mer, synd att den inte kunde agera som USB-host. Men om man tittar närmare så får man mkt mer om man köper en Archos så får man mer för pengarna. Creatives kan tydligen bara spela upp wmv, om det är så så är de inte så konstigt, Microsoft....
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Den där Ogon är skoj men lite väl dyr. Du får mer än fyra Archos för en Ogo...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Post Reply