Problem med mp3:a - Låtarna blir korrupta

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Problem med mp3:a - Låtarna blir korrupta

Post by Deuterium »

Använder mig dagligen av en mp3:a av märket "Skantic" (buget). Problemet är bara att ibland, så hamnar inte alla låtar med på playlisten, även ibland när jag fyllt upp mp3'an helt så kan jag få "no mp3 file", dvs den tycker att den är tom. Lägger jag bara över vanliga filer, så ibland blir de korrupta.

Testa att lägga in mp3:or via dc (kör ju sådan kontroll så filerna är hela), men icke, de pajar ändå. Ibland så bara låser sig spelaren när jag väljer en viss låt, då den låten är korrupt, men ifall jag då väljer att stoppa, och sedan bläddra förbi funkar låtarna där efter, oftast :p

Ja, helt enkelt jag har en massor av problem med den. Jag har snackat med de i shopen, då skicka även retur-brev till mig, slipper att betala ett öre, men använder mp3'an varje dag och ser ogärna att jag är utan den, så tänkte ifall ni kanske hade en susning om vad det skulle kunna vara? Killen i shopen sa att det ofta berodde på att iformation gick förlorad, för att det inte avslutades korrekt.

Några förslag (förutom att köpa nya och dyl :p)

Mvh
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag antar att spelaren är USB-ansluten. Då är frågan - innan du kopplar loss den från datorn, ser du till att stoppa denna (safely remove hardware)? Om du inte gör detta kan filsystemet få frispel i och med att eventuell cachad information inte skrivs ut till enheten innan den tas bort. Om spelaren är en UMS-enhet kan du testa att formattera denna för att få rätt på filsystemet.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Har testat att välja stopp på den där ikonen som dyker upp i systray, dock ingen skillnad. Hur menar du att jag skulle stoppa?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Då är det inte detta som är problemet, i alla fall denna gång. Dock kan det räcka att du har missat "stoppet" en gång tidigare för att få konstigheter i filsystemet. Om spelaren agerar flyttbar HD, testa att formattera denna innan du lägger på låtarna.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Illuwatar wrote:Då är det inte detta som är problemet, i alla fall denna gång. Dock kan det räcka att du har missat "stoppet" en gång tidigare för att få konstigheter i filsystemet. Om spelaren agerar flyttbar HD, testa att formattera denna innan du lägger på låtarna.
Det är alltså bara att välja stopp där nere? Finns dock tre olika att välja stopp på...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Tre olika? Har du fler USB-enheter syns de också. Dessutom ser du varje enhets underkategori. Välj den enhet som motsvarar din mp3-spelare och se till att topp-enheten är vald. Då kommer resten av spelarens underenheter automatiskt tas bort vid stoppet.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

Det räcker faktiskt att bara klicka på "Stop" / "Stoppa/Avsluta" så stänger den ner allt som har med MP3spelaren att göra. Så är det iallafall på min och polarens MP3-spelare. Tror min bror har något i samma stil, faktiskt.

Men under inga omständigheter skall man bara rycka ut den. Står även i manualen. Det är då den blir knas.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det beror på om man har fler USB-enheter anslutna. Finns det bara en och man vet att det är mp3-spelaren är det bara att stoppa - då är den enda enheten redan vald. Däremot om man till exempel har en extern USB-disk utöver mp3-spelaren måste man välja rätt enhet innan man stoppar den.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

det är bara om man har skrivcache aktiverat som man måste nyttja "säker borttagning av maskinvara"
Post Reply