Bra docknings-station?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Adriano
Posts: 145
Joined: 2005-01-30 14:27:35

Bra docknings-station?

Post by Adriano »

Jag är väldigt sugen på att inom snarast införskaffa en docknings-station till min Acer Ferarri 3200. I denna vill jag kunna ha allting (mus, extern skärm, ström, internat, högtalare m.m.) inkopplat och sedan bara ansluta laptopen när jag ska använda den. Jag vill även att den ska vara bra utformad för laptopen att stå på o.s.v.

Har ni några tips?

Tror ni den här skulle passa bra?
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... Id=IOGNBDS

Tacksam för svar!

/Adrian
P4 3,0 Ghz, ATI Radeon 9800 PRO 256 Mb 1024 Mb RAM

Acer Ferarri 3200
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Acer har inga egna dockningsstationer?

En sak som jag tycker är bra med en märkes/modellspecifik dockningsstation är att du ofta kan ha strömförsörjningen via den. Då dröjer det längre innan det börjar glappa där man annars stopper in kontakten från transformatorn i den bärbara. Sen kan du även ha bättre överföringshastigheter om du har en dockningskontakt än om du kör med USB2. Bl.a. om man ska koppla in skärm via dockningsstationen så är det helt klart en fördel. Om man ska ha mycket inkopplat samtidigt, som USB enheter, nätverk mm så blir det även att de måste dela på den bandbredd som en USB port ger om du kopplar in de via dockningsstationen. Har du en speciell dockningskontakt och använder en dockningstation som utnytjar det så kan du få lika bra hastighet som om allt kopplades in direkt i datorn, utan att gå via dockningsstationen. I vissa dockningsstationer går det t.o.m att ha hårddisk och/eller optisk enhet.

Jag föredrar en 'riktig dockningsstation' istället för en 'USB hubb'. Men om det inte finns någon dockningskontakt så kan väl en sån där vara smidigare än att inte ha något sådant.
Post Reply