Jobba utomlands.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Jobba utomlands.

Post by Trogdor »

Jag ska på intervju på torsdag för ett jobb på Irland(Dublin)

Är det någon som har erfarenheter av att jobba utomlands och har lust att dela med sig av dessa ?

Även tips angående jobbintervjuer mottages tacksamt.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Har inte personligen några, men farsan har varit iväg ett par gånger.
Sist jobbade han på en oljeplattform i Norge som skulle målas om (han är målare och blästrare), kom hem med sexsiffrigt belopp i norsk valuta.
Var borta i 5 månader!!
Sen jobbar jag för tillfället med en kille som har varit på sydpolen och varit med och byggt upp en forskningsstation, jävla kul tyckte han. Dom krökade dygnet runt ;D
Att jobba jobba utomlands fyller din plånbok ordentligt om du jobbar i rätt bransch. Som elektriker, vilket jag är, tjänar du sjukt bra utomlands. Att jobba i Norge ger dig minst 30 000 norska i månaden... sen betalar du bara 22% skatt eller nåt sånt på det. Har en som jag känner som var nere och byggde en lyxbåt i Egypten för två år sen, han hade UT 40 000 i månaden, boendet var betalt...
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag har just inte kommit mycket längre än du, jag är i princip antagen men har inte skrivit under någonting än.

I mitt fall så fixar de allt med boende och andra praktiska bitar, det kan nog vara en god idé att be om något liknande för dig.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Har gjort FN-tjänst tre gånger, men jag vet inte om det riktigt är applicerbart på det civila. Se bara till att du inte hamnar i någon svensk grupp/koloni utan beblandar dig och umgås med lokalbefolkningen (kanske inte något problem i ditt fall, men man vet aldrig). Passa på att se dig om i närområdet, du kommer att ångra dig om du inte gör det. Snåla inte på aktiviteter, pengar kan man tjäna nästan hela livet, men upplevelser kan begränsas senare i livet. Du kan också ta tillfället att få ett bra kontaktnät inför stundande semestrar, studier eller ytterligare arbeten i landet. Jämför inte hela tiden med Sverige, låt irländarna själva fråga om det är något de undrar över. Och det lär de göra.

En liten varning till den dagen du kommer hem; även om din utlandsvistelse kan vara det häftigaste eller största som hittills hänt i ditt liv, mata inte dina bekanta med ständiga jämförelser. De är oftast inte lika intresserade som du. Enkelt tips - i stället för att börja med "en kille i Irland..." säg bara "en kille jag känner" så blir det inte så tjatigt i längden för dina vänner.

Det var vad jag kunde komma på spontant...
-= MM =-
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Har jobbat utomlands i 6 år nu (anställd på båt men inte som sjöman) men är bosatt i Sverige. Har väl jobbat och sett fler länder än dom flesta kommer göra under en livstid, så en bra erfarenhet är det även fast det kanske inte är så trevligt just då eftersom man får en annan uppskattning hur bra vi har det.
De länder som rekommenderas att jobba i (för att folket är trevligt och det känns tryggt där) är: Dubai, Irland (grattis ;) ), Malta, Argentina....sen har vi en massa länder (mest europeiska) som är helt okej men sticker inte ut av en eller annan anledning.
Länder som jag gärna inte åker till igen är: Pakistan (lukten i Karachi kan få vem som helst att spy. Sen att det står militär/polis i varenda korsning beväpnade upp till tänderna får en att undra varför dom står där.) Indien (man, this is awful, those guys are sleeping with rats the size of cats... - nonono mister, rat is good, rat keep snake away..., byråkrati, fattigdom), Egypten (Smutsigt, fattigdom, korruption)....listan kan göras lång över de saker du får se när du inte vallas runt i turistbuss...

Lite tips då...Irländare är överlag trevligare än andra, har jobbat där och jobbat med irländare, så med människorna kommer du ha lite problem, dom är öppna och välkomnar folk. Det kommer mest vara småsaker som skiljer sig, typ knepiga busstider, annorlunda affärer, knepig mjölk, annorlunda element i lgh, var skaffar man telefon. Småsaker som är enkelt att ifxa egentligen, men när man kastar alltihop samtidigt på en så blir det mer än vad det är. Men det löser sig.
Hamstra på dig av sånt du inte klarar dig utan som bara finns här hemma (typ kaviar, knäckebröd, saltlakrits) men var beredd på att matvaror kan tas i tullen.

Men mitt numro uno tips är: Ta reda på skatten. Var du ska betala skatt och hur mycket.
Sitter själv i j*vla sits just nu pga av svenska skattemyndigheter. Har alltid betalat skatt till Norge för att det är ett norskt fartyg jag jobbar på. Norska myndiheter tillsammans med de svenska har sagt under 6 års tid att det har varit rätt. Nu har dom tvärvänt och sagt att det är fel, så nu står skatteverket och hamrar på dörren och kräver att jag betalar in extra skatt för åren mellan 2000-2003 eftersom skatten är högre i Sverige. Vilket rör sig om 150 tusen eller så. Per år.
Det enda som jag har fått förutom magsår är en plötslig insikt i vad som drev UNA-bombaren.
Så ta reda på vad som gäller, få det skriftligt och ta det inte för givet. Skatteverket kan riva upp sina egna beslut. Men det har varit gott om svenskar som jobbat i Irland förut, och det ligger i EU, så det _borde_ inte vara några problem.
"There is no escaping death and taxes"

Lycka till på intervjun :D
KTM + Akrapovic = [love]
AndersC
Posts: 32
Joined: 2005-01-05 4:27:40
Location: Stockholm

Post by AndersC »

Jag har ingen aning om vad som gäller i Irland men Sverige har en väldigt hög nivå på anställdas rättigheter jämnfört med i stort sett resten av världen. Ta reda på om det finns kollektivavtal och vad det i så fall innebär. (blanda inte ihop det med att vara fackligt ansluten) Man omfattas av kollektiv och lokalavtal oavsett medlemskap i fack eller inte.

Det är ju kul att veta om arbetstid, semester, uppsägningstid m.m. kan förändras några månader in i anställningen bara för att chefen vill det eller inte.

Jag hade en bekant (naiv jänkare) som bodde i samma lägenhet som jag när jag var i england. Han hette Ira Jones och hade en stor flagga som det stod IRA på. Den hängde han upp i fönstret! Inte helt genomtänkt om man är bosatt någon stans runt Storbrittanien,,,he he.

Här borde du kunna få lite info om att arbeta i Irland.

Irlands Ambassad
Östermalmsgatan 97
100 55 Stockholm

Telefon: 08-661 80 05

Lycka till på intervjun!

/Anders
"You're entering into a world of pain"
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Tack för era svar.

Återkommer efter torsdag med resultatet av intervjun så får vi se om jag behöver nån mer info..
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Fick jobbet, så nu bär det av till Irland den 1 juni! 8)
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Trogdor wrote:Fick jobbet, så nu bär det av till Irland den 1 juni! 8)
Wiie :D
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Mängder med grattis!
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Trogdor wrote:Fick jobbet, så nu bär det av till Irland den 1 juni! 8)
Får man fråga vad du skall jobba med, kanske missade det ovan, men ..men?
Har själv jobbat 6mån i Toscana Italien, skötsel av kennel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Var snäll med irländarna, och för att smälta in bör du redan nu peppra ditt språk med ordet 'fuck' i tid och otid.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

nem wrote:Var snäll med irländarna, och för att smälta in bör du redan nu peppra ditt språk med ordet 'fuck' i tid och otid.
Viktigaste av allt..höjja öl & whiskeysinnet om detta ej ännu håller hög standard! ;D
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

lither wrote:Mängder med grattis!
Tackar!
nem wrote:Var snäll med irländarna, och för att smälta in bör du redan nu peppra ditt språk med ordet 'fuck' i tid och otid.
Det är ett av dom få engelska ord jag berhärskar riktigt väl.. ;)
Anzy wrote:Får man fråga vad du skall jobba med, kanske missade det ovan, men ..men?
Supportslav på IBM :P
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
Post Reply