Nya generationens spel konsoller slår ut speldatorn!!

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AngryTino
Posts: 496
Joined: 2003-02-06 20:20:07

Nya generationens spel konsoller slår ut speldatorn!!

Post by AngryTino »

om man kollar på specifikationerna från XBOX 2 och PS3 så verkar det som att de kommer att vara mycket kraftfullare än dagens datorer, spelmässigt ivf....
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Beror på vad man menar med "dagens datorer".
Det ska mycket till innan en konsoll bräcker min kärra. ;D
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Men kan man ordbehandla, jobba i spreadsheets och surfa på dem?
Jag tror nog datorn som underhållningsenhet lever ett tag till, om inte för annat så för att om man nu väl har en dator så kan man ju lika gärna spela på den.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Jag spelar ingenting på min PC längre men det beror snarare på att den inte är kraftfull nog. Någon gång får jag fixa så att jag kan klara av alla Morrowind-expansioner och Half-Life 2.

Min XBOX däremot står nästan på 24/7. XBMC är det bästa som någonsin hänt konsollvärlden! Det ska bli intressant nu också när FFXI kommer till XBOX360, fast jag väntar visserligen på ett nytt Winning Eleven/Pro Evolution Soccer-spel. Tänk er samma känsla som det är idag men med förbättrad grafik, det hade varit asfräckt!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Det kommer alltid att behövas en dator för att spela FPS. Halo 2 till Xbox är nog den mest irriterande upplevelse jag genomlidit.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag vågar påstå att konsoler kommer allt mer att ta över datorns roll. Kolla bara på vad MS vill göra av xbox360. Även om xbox360 elelr ps3 inte ersätter datorn så kommer konsoller som kommer efter dessa mer eller mindre ersätta PC eller MAC.
DDS for life!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Du kan arbete med en dator tillskillnad ifrån en konsol.
We dance to all the wrong songs
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Dissident wrote:Det kommer alltid att behövas en dator för att spela FPS. Halo 2 till Xbox är nog den mest irriterande upplevelse jag genomlidit.
wördar det inlägget
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Men varför ska ni jämföra vad man kan göra med en dator tillskillnad från en konsoll? Varenda en som jag känner som har en konsoll har även en dator så båda plattformarna blir ett perfekt par. ;)

Jag tror faktiskt att den nya generationens konsoller kommer att revolutionera spelandet som vi ser på det idag. Tänk er vad spelprogrammerare kommer att kunna kräma ut ur dessa monster! :D
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Framförallt är det väl en pengafråga? Att optimera en dator för de mest krävande spelen kostar tio gånger så mycket som att köpa en XBox. Och då har du ändå Xboxen inklopplad till TVn istället för en skräm som är betydlgti mindre till ytan.

Nä, jag tror att man kommer lägga över grafikkrävande spel på konsoler och låta mindre grafikkrävande spel, typ strategispel, stanna kvar på datorn. Då får man två dugliga maskiner med varistt ändamål istället för en som kostar multum.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Det känns för mig som att jag inte spelar samma spel på en konsol som på en pc, så redan där känns det som utklassningen försvinner.

På min pc kör jag FPS och Strategi, det är två speltyper som jag helst avstår från på konsolen. Till konsolen har jag istället beat em up, bilspel, flygspel, plattform osv.

På min pc arbetar jag gärna med olika projekt surfar osv, det gör jag helst inte vid tv:n

På min konsol spelar jag upp film, det gör jag inte vid datorn.

Datorn har alla möjligheterna, men oftast känns det som konsolen är bäst på det som är avsett för den.

Jag kan vara utan konsolen, men jag kan inte vara utan datorn.
Det jag känner är däremot att jag bryr mig mindre om min dators prestanda eftersom jag spelar på konsol mestadels, vilket tillåter mig att ha en billigare och mer flexibel dator.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

...the writing on the wall...

Varför är det så att varje gång en ny konsol kommer ut så ska man begrava datorn direkt, för den har ju iiiiiiiingen chans alls mot konsolen.
Visst är det imponerade specs på både XB360 och PS3, men ingen av dom lär ju vara här förrän tidigast julen 2005....och dit är det 7 månader.
7 månader är en evighet om man är 11 bast och väntar på att pappa ska köpa det senaste till en i julklapp, men det är ännu längre tid om man kollar på hur länge dagens hårdvara ska överleva i datadjungeln.
Om 7 månader så finns det FX-59'or, X2 i handeln och en massa godsaker på processor horisonten, socket 1207 hägrar inom den närmsta månaden, och det är fullt möjligt att få tag i R520 och G70 graffen och köra dom i SLI och AMR, och nästa generation grafikkort börjar det redan viskas om.
Om 7 månader så kan du köpa din värstingkonsol...och sen ska den överleva 3 år innan det är dags att gräva ner datorn igen för "den HÄÄÄR gången så är specsen på XBOXBILL (för att hedra gates, som tog livet av sig sedan paparazzibliderna på honom med en apple i knät bara var för mycket) så mycket bättre än dagens datorer"....var tror du datorer och deras prestanda är om 3 år?
Bara att gå tillbaks 3 år och kolla vad vi hade för hårdvara då.

Om det är något som kan begrava datorn som spelmaskin så är det ekonomi. Och inte din och min, utan spelutvecklarnas. Dom gör spel till den maskin det finns pengar till, och ingen annan. Om det är lätt att porta spel mellan alla maskiner, så kommer dom till alla maskiner. Så det är bara att hoppas att herr B.G. är så gniden att han gör det till en barnlek att porta spel mellan boxen och PC'en. Och Sony är inte dummare än så att dom ser var man kan hämta pengar.

Men att ditt tv-spel skulle pwna datorn i prestanda.....hahahahahaha ;D
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Något jag upplever tragiskt är att så många spel anpassas för att fungera på xbox och ps2 såväl som PC. Det må vara bra för speltillverkarna men för mig som inte gillar hur de spelen är utformade så förtar det mycket av spelupplevelsen för min del. Jag gillar rollspel och äventyrsspel, men inte på konsoll :(

Det kanske har mer att göra med vad som blivit standard för hur man utformar spel, ungefär som awsd-tangenterna i fps-spel på PC, men det gör spelen ospelbara för min del.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

dpinto wrote:Du kan arbete med en dator tillskillnad ifrån en konsol.
Man kan arbeta med konsoler också. T.ex. så kan man göra musik på gameboy med lsdj. Går ju att köra linux på vissa konsoler också.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Men frågan är vad som hände med den där fantastiska processorhastigheten när man sysslar med något annat än vad konsollen är optimerad för.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

jallabert wrote:Man kan arbeta med konsoler också. T.ex. så kan man göra musik på gameboy med lsdj. Går ju att köra linux på vissa konsoler också.
Ok, men jag kan inte göra hemsidor, eller photoshopa eller liknande. Sedan så förstår jag inte riktigt hur de ska kunna konkurera ut speldatorn heller då det kommer bättre grafikkort hela tiden och snabbare CPU:er likaså. Självklart så går det väl anpassa ett spel bättre till en konsol eftersom man kan anpassa spelen bättre eftersom det finns bara en sorts hårdvara att gå på.

Jag tror snarare att det är en penga fråga. Alla har inte råd att köpa en dator.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har inte konsoller vid lanseringen varit bättre än genomsnittliga hemdatorer ganska många gånger i historien?

PS2 var ju också ett monster när det kom.

Och dagens spelkonsoller är mer eller mindre datorer med specifika OS och mycket specifik hårdvara, så jämförelsen börjar bli lite vek.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Jag har en liten fråga att komma med.

Vad jag vet så är det lite "fel" att jämföra AMD med Intels processorer beroende på Klockcykler och allt möjligt. Hur går det när man jämföra processorn i en, t.ex. Xbox360 mot en AMD/Intel. Blir det "fel" där med eller hur gör man? Kan man jämföra processorerna rakt av? För i så fall är det ganska stora skillnader...
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

dpinto wrote:Ok, men jag kan inte göra hemsidor, eller photoshopa eller liknande.
Om du kör linux på ps2 borde det inte vara något problem att göra hemsidor.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

jallabert wrote:
dpinto wrote:Ok, men jag kan inte göra hemsidor, eller photoshopa eller liknande.
Om du kör linux på ps2 borde det inte vara något problem att göra hemsidor.
Jag kan ha senap på mina pannkakor oxå, men jag andvänder helst sylt. Jordgubbsylt.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

phastas wrote:
jallabert wrote:
dpinto wrote:Ok, men jag kan inte göra hemsidor, eller photoshopa eller liknande.
Om du kör linux på ps2 borde det inte vara något problem att göra hemsidor.
Jag kan ha senap på mina pannkakor oxå, men jag andvänder helst sylt. Jordgubbsylt.
Jag kan också skriva onödiga och meningslösa inlägg men jag låter bli.



Jag tycker ändå att man kan se trenden där konsoller tar över underhållningsfunktionerna i ett hem. Jämför bara 8-bitars nintendo och xbox, ett tiotal år mellan och skillnaderna är enorma.
DDS for life!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

borz wrote:Jag kan också skriva onödiga och meningslösa inlägg men jag låter bli.
På vilket sätt var det ett onödigt och meningslöst inlägg?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

TinyTeeth wrote:
borz wrote:Jag kan också skriva onödiga och meningslösa inlägg men jag låter bli.
På vilket sätt var det ett onödigt och meningslöst inlägg?

Har du överhuvudtage läst vad han skrev?
DDS for life!
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

phastas wrote:
jallabert wrote:
dpinto wrote:Ok, men jag kan inte göra hemsidor, eller photoshopa eller liknande.
Om du kör linux på ps2 borde det inte vara något problem att göra hemsidor.
Jag kan ha senap på mina pannkakor oxå, men jag andvänder helst sylt. Jordgubbsylt.
hahahaha, bästa jag hört på flera månader. Ramlar nästan ur stolen ;)
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag måste erkänna att jag tyckte både NESen och SNESen var bra mycket bättre som spelkonsoller för sin tid än vad Xboxen och PS2an har varit för sin tid.

Fast man kanske bara blivit gammal, senil och önskar sig tillbaks till äldre tider.. Allt var banne mig bättre förr, då behövde jag inte bry mig om hyran eller skalfaktorn i rotationen av ett vektorfält.

Själv kör jag inte med konsoll för att jag inte tycker att jag har råd med både dator och konsoll.
Post Reply