Bilsystem
Bilsystem
Jag hade tänkt montera ett sånt tändningssystem som han i "the transporter" har i sin bil. Alltså ett kodlås som man måste knappa in rätt kod för att få på startmotorn på bilen. Jag hade tänkt använda ett sånt där kodlås fårn Kjell som bas och bygga resten själv.
Hade nämnligen tänk ha ett impulsrelä som slår på då den får en ström, så startmotorn kan starta då man vrider på nyckeln till läge 3. Men sen då man stänger av motorn och vrider nyckeln till läge 0 och tar ut den så skall reläet återgå till offläge.
Hur skall jag bygga detta #avstängningssystem"?
Hade nämnligen tänk ha ett impulsrelä som slår på då den får en ström, så startmotorn kan starta då man vrider på nyckeln till läge 3. Men sen då man stänger av motorn och vrider nyckeln till läge 0 och tar ut den så skall reläet återgå till offläge.
Hur skall jag bygga detta #avstängningssystem"?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Jag skulle inte ge mig på startmotorn, om du bara blockerar startmotorn går det fortfarande att rulla igång bilen.
Jag skulle gjort nåt som slår från spänningen till tändsystemet.
Jag skulle gjort nåt som slår från spänningen till tändsystemet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
- Dynamitsven
- Posts: 1268
- Joined: 2004-02-17 9:34:48
- Location: Typ Halmstad / n ö Skåne
Eh... reläer som switchar flera tusen volt är svindyra, mycket smartare att ha reläet på spänningen till tändspolen.Dynamitsven wrote:Du kan ju alltid ha ett relä vid sladdarna till tändstiften, och sedan driva det ihop med kodlåset.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
- Dynamitsven
- Posts: 1268
- Joined: 2004-02-17 9:34:48
- Location: Typ Halmstad / n ö Skåne
Okej, tänkte lite skevt där... har sörplat öl hela eftermiddagen så det blir lite fel ibland .Ghlargh wrote:Eh... reläer som switchar flera tusen volt är svindyra, mycket smartare att ha reläet på spänningen till tändspolen.Dynamitsven wrote:Du kan ju alltid ha ett relä vid sladdarna till tändstiften, och sedan driva det ihop med kodlåset.
DIM kalsonger As String
Jöö, men jag vill inte heller att man skall kunna dra igång startmotorn utan tändningen på.... så man borde blockera båda....Ghlargh wrote:Jag skulle inte ge mig på startmotorn, om du bara blockerar startmotorn går det fortfarande att rulla igång bilen.
Jag skulle gjort nåt som slår från spänningen till tändsystemet.
Vadför sorts reläer ska jag ha till det då?
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
Okee, har forskat runt lite och kommit fram till att jag kommer att bryta strömmen på startmotorn, alltså mellan startlåset och solenoiden, ids inte mixtra med tändningen. Nu skall jag bara hitta ett lämpligt relä att bryta det med, så kan nån hjälpa mig med det?
Här är kodlåset jag tänkt använda:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8081
(På finska men det finns ändå inte mycket info där)
Här är kodlåset jag tänkt använda:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=8081
(På finska men det finns ändå inte mycket info där)
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
bryt spänningen till startmotorns styr-relä istället, då slipper du skaffa ett relä som klarar flera tiotal ampere.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
okee.... men va ska jag ha för relä då? Går det med det Switchrelä som finns på kretsen (5 A 230 VAC)
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Ta och kolla om det finns ett relä som styr solenoiden först.
Så är det inte alltid.
Automatlåda har en egen lösning.
Styrströmen (kabel 51 om jag nu inte minns fel) till solenoiden är ju inte så fruktansvärt hög.
Mät för att vara säker.
Vet inte om jag missat det men vad gäller det för bil då?
Så är det inte alltid.
Automatlåda har en egen lösning.
Styrströmen (kabel 51 om jag nu inte minns fel) till solenoiden är ju inte så fruktansvärt hög.
Mät för att vara säker.
Vet inte om jag missat det men vad gäller det för bil då?
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Jaha
Då är det väl rätt troligt det är en automatlåda på den då.
För att man ej skall kunna starta med växel i så kan ej startmotorn gå runt.
Denna funktion skall bilprovningen också kolla.
Detta får man på ett eller annat sätt med att skicka kabel till nått som bryter strömmen (kretsen).
Ett kretsschema till bilen underlättar mycket.
Amerikanska bilar har jag inte mycket koll på.
Då är det väl rätt troligt det är en automatlåda på den då.
För att man ej skall kunna starta med växel i så kan ej startmotorn gå runt.
Denna funktion skall bilprovningen också kolla.
Detta får man på ett eller annat sätt med att skicka kabel till nått som bryter strömmen (kretsen).
Ett kretsschema till bilen underlättar mycket.
Amerikanska bilar har jag inte mycket koll på.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Men nån sorts sladd måste ju gå mellan startlåset och ett relä som ger ström åt startmotorn, right? Så på den lägger jag mitt 230 VAC 5 A Switchrelä...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
lite beroende på vilken typ av bild u har så kan du göra på olika sätt
Har du en gammal hedelig bil med förknasare så är det att rekomendera att ta + matningen till tändspolen. Men har du en nyare bil Med insprutning kan du ta Kamaxelgivaren eller kamvinkelgivaren (Hallefektsgivaren) och sätta någon utav dessa ur spel (Olika på olika inprutningssytem) Fård har tillexempel en kamaxelgivare på ventilkåpans högra bakkant medans opel har en hallefektsgivare monterad i fördelaren (Ej fördelar lösa motorerna)
Fördelen med o sätta dessa system ur funktion blir att om man vrider på nyckeln så händer det inte specielt mycket framför allt så kommer inte billen o bli sur och då kommer inte få massa bränsle i kissekatten
Har du en gammal hedelig bil med förknasare så är det att rekomendera att ta + matningen till tändspolen. Men har du en nyare bil Med insprutning kan du ta Kamaxelgivaren eller kamvinkelgivaren (Hallefektsgivaren) och sätta någon utav dessa ur spel (Olika på olika inprutningssytem) Fård har tillexempel en kamaxelgivare på ventilkåpans högra bakkant medans opel har en hallefektsgivare monterad i fördelaren (Ej fördelar lösa motorerna)
Fördelen med o sätta dessa system ur funktion blir att om man vrider på nyckeln så händer det inte specielt mycket framför allt så kommer inte billen o bli sur och då kommer inte få massa bränsle i kissekatten
Ja bryta kretsen till någon givare kommer att ge felkod i styrdonet till insprutning/tändsystem.
Inte så vidare snyggt.
Bättre med att bryta till tändspolen i såna fall
Det är inte så säkert att det sitter ett relä i kretsen.
Inte så vidare snyggt.
Bättre med att bryta till tändspolen i såna fall
Det är inte så säkert att det sitter ett relä i kretsen.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
Det sitter ett switchrelä på den där kodlås kretsen, för det står det under specifikationer (vaihtokosketin betyder switchrelä)
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
- Bad_and_ugly
- Posts: 2295
- Joined: 2004-05-16 21:46:13
- Contact:
isf måste jag byta ut relät i kretsen eller lägga till ett.... vilket kostar...
Men varför skulle jag måsta bryta på tändningen, det är ju ändå ingen som kommer att prova att knuffa igång en 3 tons skåpbil....
Men varför skulle jag måsta bryta på tändningen, det är ju ändå ingen som kommer att prova att knuffa igång en 3 tons skåpbil....
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
Det räker ju att bryta, strömmen till solenoiden det e inte många ampere i den kabeln, men vaför i hela helskotta skall man ha kodlås i bilen det e ju så gävla enkelt att starta en bil ändå, bara man tar sig in i den.Ghlargh wrote:bryt spänningen till startmotorns styr-relä istället, då slipper du skaffa ett relä som klarar flera tiotal ampere.