"Persson lovar miljarder till jobb"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:
TinyTeeth wrote:Så att ekonomin kraschade under de borgerligas regering var inte deras fel?
Fyra år är en kort period att rätta till ett tåg som spårat ur under sekel.
Varför spårade det då ur just under de borgerligas regering? Vad gjorde de för att sätta igång det hela?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

TinyTeeth wrote:Varför spårade det då ur just under de borgerligas regering? Vad gjorde de för att sätta igång det hela?
Det var urspårat redan innan, orsaken till att socialdemokraternas popularitet sjönk (och Moderaterna hamnade i regeringen) var delvis därför.

Lite ironiskt att sossarna satt 95% av tiden, och moderaterna får all skit för de 5% som de satt...

Jaja, sådan är den blinda politiken, skitsnack åt alla riktningar, och 1% sanning.

Avskaffa det här skämtet till demokrati vi har för i helvete!
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Det var urspårat redan innan, orsaken till att socialdemokraternas popularitet sjönk (och Moderaterna hamnade i regeringen) var delvis därför.

Lite ironiskt att sossarna satt 95% av tiden, och moderaterna får all skit för de 5% som de satt...

Jaja, sådan är den blinda politiken, skitsnack åt alla riktningar, och 1% sanning.

Avskaffa det här skämtet till demokrati vi har för i helvete!
Det sista håller jag med om, men jag tycker inte borgarna får särskilt mycket skit för fiaskot 91-94 trots allt, särskilt inte eftersom de leder opinionsmätningarna.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

TinyTeeth wrote:Det sista håller jag med om, men jag tycker inte borgarna får särskilt mycket skit för fiaskot 91-94 trots allt, särskilt inte eftersom de leder opinionsmätningarna.
Sossarna har varit ute och cyklat de senaste tjugo åren och får inte tillräckligt mycket skit för det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Egentligen så borde vi slutta gnälla på att USA's folk är så korkade som valde om Bush när vi själva väljer samma pack till idioter varje val år. (nu vet jag inte om någon just i tråden har nämt detta, men det är en allmänsak att gnälla om.)
We dance to all the wrong songs
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

dpinto wrote:Egentligen så borde vi slutta gnälla på att USA's folk är så korkade som valde om Bush ...
Nej, för våra politiker gapar inte "terrorist!" till höger och vänster och får för sig att skicka bombplan och döda civila...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

dpinto wrote:Egentligen så borde vi slutta gnälla på att USA's folk är så korkade som valde om Bush när vi själva väljer samma pack till idioter varje val år. (nu vet jag inte om någon just i tråden har nämt detta, men det är en allmänsak att gnälla om.)
Skillnaden är ganska stor vill jag påstå.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Big_Bird wrote:Själv anser jag att utflyttning av jobb från den regionala arbetsmarknaden till den globala är ett tydligt exempel på varför detta är trams. När aktieägarnas och framför allt styrelseledamöternas intressen får komma i främsta rummet så skapas inte fler jobb, det skapas färre jobb på en effektivare fabrik någonstans där arbetskraften är billigare.
Svenskar är protektionistiska nationalister. Hjälp gärna u-länderna med bistånd, men nåde den som ser till att de kan klara sin egen försörjning.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

jfolin wrote:Svenskar är protektionistiska nationalister. Hjälp gärna u-länderna med bistånd, men nåde den som ser till att de kan klara sin egen försörjning.
Men i globaliseringen får ju inte u-länderna jobb för att de ska få det bättre. När det blir billigare att tillverka någon annanstans, ja, då går det åt helvete för dem med.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

TinyTeeth wrote:Men i globaliseringen får ju inte u-länderna jobb för att de ska få det bättre. När det blir billigare att tillverka någon annanstans, ja, då går det åt helvete för dem med.
Och var skulle det vara? Vi delar upp världen i två kategorier: I-länder och U-länder. De länder som inte sorteras in i den ena gruppen, sorteras in i den andra. Om tillverkning flyttas från I-länderna till U-länderna, vart ska tillverkningen flytta sen? Det finns ett ändligt antal länder och människor i världen, man kan inte flytta industrier hur länge som helst. Där det är mest lönsamt att producera, kommer industrin finnas. Och arbetarna där får jobb, och en högre standard.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

jfolin wrote:Och var skulle det vara? Vi delar upp världen i två kategorier: I-länder och U-länder. De länder som inte sorteras in i den ena gruppen, sorteras in i den andra. Om tillverkning flyttas från I-länderna till U-länderna, vart ska tillverkningen flytta sen? Det finns ett ändligt antal länder och människor i världen, man kan inte flytta industrier hur länge som helst. Där det är mest lönsamt att producera, kommer industrin finnas. Och arbetarna där får jobb, och en högre standard.
Låt oss då göra ett exempel: Lönerna har trissats upp så mycket i Kina att man får flytta tillverkningen till exempelvis Ukraina istället. Hur går det då för de kinesiska arbetarna?

Och det behöver egentligen inte handla om konkurrens mellan länder, det förekommer konkurrens mellan arbetare också. Den som bjuder lägst får jobbet. Då kommer lönerna kanske till och med gå ner. Och det är precis så det går när marknadens mekanismer får härja fritt på arbetsmarknaden och det är arbetsgivarna som får bestämma.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jfolin wrote:Svenskar är protektionistiska nationalister. Hjälp gärna u-länderna med bistånd, men nåde den som ser till att de kan klara sin egen försörjning.
Jo, precis så kan man argumentera om man vill. Det är ett lysande sätt att isolera sina meningsmotståndare.
Men det är en jädra skillnad på att vara för nationalstaten och mot storfinansens utnyttjande av densamma.
Om vi totalt avskaffade nationalstaterna och utjämnade ekonomiska klyftor och löneskillnader skulle du få se hur pass mycket företagen tycker om det globala samhället.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

Big_Bird wrote:Om vi totalt avskaffade nationalstaterna och utjämnade ekonomiska klyftor och löneskillnader skulle du få se hur pass mycket företagen tycker om det globala samhället.
Vad är syftet med det här inlägget? Att jag ska tycka synd om företagen?
Många företag vill inte få konkurrens eller bli utmanade. Det vill jag att de ska få och bli.
TinyTeeth wrote:Låt oss då göra ett exempel: Lönerna har trissats upp så mycket i Kina att man får flytta tillverkningen till exempelvis Ukraina istället. Hur går det då för de kinesiska arbetarna?
Hur går det för de ukrainska arbetarna om man inte gör det?
Last edited by jfolin on 2005-06-22 14:13:54, edited 1 time in total.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

jfolin wrote:Hur går det för de ukrainska arbetarna om man inte gör det?[/b]
Så du menar alltså att man ska välja mellan ukrainska arbetare och kinesiska? Varför inte låta båda få jobb genom att ge arbeten inte bara åt de som gör det billigast?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

TinyTeeth wrote:Så du menar alltså att man ska välja mellan ukrainska arbetare och kinesiska? Varför inte låta båda få jobb genom att ge arbeten inte bara åt de som gör det billigast?
Jag tror inte på att man kan "ge" folk jobb. Någon måste vara beredd att betala.
När företagen har börjat konkurrera med varandra om tillgången på arbetare i kina eller ukraina eller nåt annat land kommer lönerna gå upp. Precis som de gör i branscher där det är brist på arbetskraft i I-länder.

Det finns ett par sätt att ordna sysselsättning åt invånarna i ett land:
1. Offentligt finanserade jobb. Det är såna som vi kallar läkare, sjuksköterskor, lärare osv. Dessa jobb finns också i den privata sektorn.
2. Arbetsmarknadsåtgärder. Låtsasjobb. En arbetslös mattelärare kan få gå en kurs i virkning. Kan vara lite trevligt.
3. Jobb i den privata sektorn. Skatter från de som producerar saker här finansierar egentligen hela den övriga delen av befolkningen.
För att skapa tillväxt behövs den privata sektorn, och för att se till att invånarna i sitt lilla land har jobb, vill man att alla företag ska finnas i sitt land. För att få företagen att stanna i landet finns några alternativ:
1. Sänk skatter och avgifter för företag så att det lönar sig för företagen att stanna (detta leder till minskade inkomster till staten).
2. Fixa häftiga tullar så att det blir dyrt för företag i andra länder att sälja saker till sitt land, och lönsamt för den som styr (detta leder till ökade kostnader för invånarna i ens land, som måste betala dyrare för varorna som produceras).
3. Inse att hela jorden är en marknad, och avskaffa tullar, och låt invånarna i ens land köpa sin mat eller sina stålbalkar var fan som helst (detta kan leda till minskade inkomster till staten till en början, om företag flyttar dit det är billigast, men leder även till att medborgare och företag kan köpa saker där de är billigast istället för att hålla förlusttyngd industri under armarna, och koncentrera sig på det de är bra på. Tex att uppfinna massa teknikgrejer eller vinna vm i höjdhopp).
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Så länge det finns en arbetslöshet är det arbetarna som konkurrerar om jobben, inte tvärtom. Det finns ett större utbud än efterfrågan på jobb.

Apropå offentligt finansierade jobb: Jag läste någonstans att det kostar lika mycket att ha någon arbetslös som att anställa personen i offentlig sektor. Med tanke på underbemanningen i vården kunde man väl anställa människor där istället?

Självklart behövs den privata sektorn. I alla fall som det ser ut idag. Men varor kan produceras i offentligt ägda företag också.

Det finns ett annat alternativ för att hålla företagen i landet också. Att låta de som arbetar i företagen få mer inflytande över dem. (Deltagande ekonomi.) Människor som har inflytande över sin arbetsplats brukar inte flytta den utomlands.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

jfolin wrote:1. Sänk skatter och avgifter för företag så att det lönar sig för företagen att stanna (detta leder till minskade inkomster till staten).
Tyvärr är detta argument ohållbart - även om arbetsgivaravgifterna vore 0% och likaså skatten för den anställde så är det trots allt billigare att låta arbetet utföras i Kina. Att en lön för en fabriksarbetare i Kina per månad går att tjäna in på ett par timmar för motsvarande i Sverige visar att det finns fler orsaker än skatterna.

De andra alternativen är dock mer uppenbara, men om nu jorden är en enda marknad så måste vi ha i åtanke att resurserna inte är jämnt fördelade. Rätt eller fel, men finns det de som är rika så finns det också fattiga. De som har övertaget är oftast ovilliga att sänka sin standard för att någon annan ska få det bättre.
-= MM =-
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Plus att när man sänker villkoren för arbetstagare i Sverige för att hålla kvar jobben, då har vi startat en karusell där arbetare i hela världen bjuder under för att få jobb. Det kommer leda till sämre villkor för alla, utom de som redan har massor med pengar.
Last edited by staretsen on 2005-06-22 15:43:17, edited 1 time in total.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

TinyTeeth wrote:Det finns ett annat alternativ för att hålla företagen i landet också. Att låta de som arbetar i företagen få mer inflytande över dem. (Deltagande ekonomi.) Människor som har inflytande över sin arbetsplats brukar inte flytta den utomlands.
Om du kommer med sådana passningar får du snart räkna med svaret att alla kan få inflytande - det är bara att köpa aktier i företaget. ;) Även inom den ekonomiska teorin räknar man folket som ägare (inte ur ett kommunistiskt perspektiv utan för att det just är folket som äger alla aktier. Antingen direkt eller via aktier i stora aktieägare...). Men som vanligt tar varken verkligheten eller teorin hänsyn till fördelningen, som jag tidigare nämnde...
-= MM =-
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

De som har råd att köpa så många aktier har redan inflytande. Det handlar om att ge alla lika mycket inflytande, oavsett hur mycket pengar man har.

Edit: Och jo, visst ägs företagen av människor. Men Sveriges 10 procent rikaste invånare äger 99 procent av alla aktier. De är knappast jämlikt fördelade bland folket.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Med andra ord är allt en fördelningsfråga... snarare än geopolitik och ren makroekonomi (utbud/efterfrågan på arbete/pengar/kunskap vad det nu må vara). I och för sig - är man riktigt makro-hardcore så kan man påstå att makro är fördelningen eller i alla fall resultatet av den.
-= MM =-
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Mountain_Man wrote:Med andra ord är allt en fördelningsfråga... snarare än geopolitik och ren makroekonomi (utbud/efterfrågan på arbete/pengar/kunskap vad det nu må vara). I och för sig - är man riktigt makro-hardcore så kan man påstå att makro är fördelningen eller i alla fall resultatet av den.
Alltså, det beror på om vi pratar om globalisering eller jämlikhet och fördelning i Sverige. Just i det här fallet trodde jag det handlade om det senare.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

TinyTeeth wrote:Alltså, det beror på om vi pratar om globalisering eller jämlikhet och fördelning i Sverige. Just i det här fallet trodde jag det handlade om det senare.
För egen del bryr jag mig mer om arbetslösa människor i Ulan Batur eller Calcutta än om arbetare i Pajala eller Gnesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

TinyTeeth wrote:Plus att när man sänker villkoren för arbetstagare i Sverige för att hålla kvar jobben, då har vi startat en karusell där arbetare i hela världen bjuder under för att få jobb. Det kommer leda till sämre villkor för alla, utom de som redan har massor med pengar.
Men tiny, har du då inte lärt dig någonting av den debatt som rasat här.
Det är ju så att företagen vill att arbetarna ska ha det så bra som möjligt och ha så många rättigheter som möjligt. Och om vi bara ökar möjligheterna för företagen att konkurrera med varandra så kommer det att bli så. 8)

Jfolin>> Läs mitt inlägg igen, sen läser du ditt inlägg jag svarade på och sen det inlägg som jag skrivit som ditt inlägg var en replik på, så kanske allt klarnar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Big_Bird wrote:Men tiny, har du då inte lärt dig någonting av den debatt som rasat här.
Det är ju så att företagen vill att arbetarna ska ha det så bra som möjligt och ha så många rättigheter som möjligt. Och om vi bara ökar möjligheterna för företagen att konkurrera med varandra så kommer det att bli så. 8)
Att jag inte förstod det! Klart att företagen vill alla människor och miljön väl innerst inne, bara man sänker skatten för dem.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply