Formel 1: Skandalen i USA

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
stormtranz
Posts: 14
Joined: 2004-04-17 10:48:36
Location: Stockholm - Norsborg

Formel 1: Skandalen i USA

Post by stormtranz »

Bara en timme före starten blev 14förare(7team) tvungen avbryta och köra in i depån eftersom FIA ansåg att Michelin däcken var farliga.Det är endast 6bilar på banan och de är endast de med bridgestone däck...Man kan säga att det kommer bli en av de största skandalerna... Publiken är upprörd,arga och ledsen över detta och de visar det genom att kasta vattenflaskor på banan.Folk har ju betalat för att se detta och man kan ju tro att de har blivit lurad...

Mer info:
http://www.formula1.com/race/news/3198/740.html
http://www.formula1.com/race/news/3197/740.html
Last edited by stormtranz on 2005-06-19 20:50:36, edited 3 times in total.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

pff, skandal visst men långt ifrån den största, långt långt långt därifrån.

Personligen ser jag en viss rättvisa i det, det måste finnas krav i sporter som denna.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Njae, riktigt så är det inte. Igår krashade en förare av att hans Michelin-däck gått sönder. Michelin ville därför byta ut däcken mot ett par andra, men med det nya reglementet får däcken inte bytas under en tävlingshelg, och FIA vägrade. Därför protesterade alla team som använder sig av Michelin-däck genom att köra in i depån efter formationsvarvet.

Är detta slutet för USAs Grand Prix? Slutet för Michelin i Formel 1? Och vem kommer att få betala kalaset, Eckelstone, Michelin eller någon annan?
stormtranz
Posts: 14
Joined: 2004-04-17 10:48:36
Location: Stockholm - Norsborg

Post by stormtranz »

Alfin wrote:Njae, riktigt så är det inte. Igår krashade en förare av att hans Michelin-däck gått sönder. Michelin ville därför byta ut däcken mot ett par andra, men med det nya reglementet får däcken inte bytas under en tävlingshelg, och FIA vägrade. Därför protesterade alla team som använder sig av Michelin-däck genom att köra in i depån efter formationsvarvet.

Är detta slutet för USAs Grand Prix? Slutet för Michelin i Formel 1? Och vem kommer att få betala kalaset, Eckelstone, Michelin eller någon annan?
Håller på att titta på F1 lite nu:) De dåliga teamen som t.ex Minardi tar ju sina första poäng:p Verkar vara en arg publik som nog vill ha pengarna tillbaka
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mjo, det är ju inte direkt billigt att betala en biljett för att se på F1, undrar om inte några TV-bolag kommer kräva licenspengar tillbaka också :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Ghlargh wrote:Mjo, det är ju inte direkt billigt att betala en biljett för att se på F1, undrar om inte några TV-bolag kommer kräva licenspengar tillbaka också :D
Eckelstone går i personlig konkurs? ;D
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Alfin wrote:Eckelstone går i personlig konkurs? ;D
Det är nog ingen större risk, med hans miljarder.. hehe.. Tråkiga är nu att Michelin verkar ducka, så att folk med mindre koll ska bli arga på Ferrari istället. Nä, har de nån stake (@michelin) så tar de på sig fullt ansvar. Det är ju för f-n värre än att fuska, det som de har gjort - att helt nonchalant komma med ett kritiskt däck utan någon backup som reglerna föreskriver.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Allt som behövdes för att rädda f1 var den förbannade chikanen som FIA och Fiararri vägrade gå med på. Tack så mycket!
DDS for life!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

stormtranz wrote:Håller på att titta på F1 lite nu:) De dåliga teamen som t.ex Minardi tar ju sina första poäng:p Verkar vara en arg publik som nog vill ha pengarna tillbaka
Jag tror inte att de får några poäng för det måste vara ett visst antal förare som deltar i loppet för att man ska räkna VM-poäng.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

borz wrote:Allt som behövdes för att rädda f1 var den förbannade chikanen som FIA och Fiararri vägrade gå med på. Tack så mycket!
Så du menar att om en däcksfabrikant kommer till en tävling med undermåliga däck, så ändrar man reglerna så att de kan komma undan? Fullständigt absurt. Ferrari sa att det var upp till FIA att bestämma, vilket är det enda rimliga, då det är de som står för reglementet.

Om man hade gått med på en chikan, så kanske man i nästa lopp får ändra antalet varv till hälften, om en motortillverkare säger att deras motorer tyvärr inte kommer att hålla hela loppet - rimligt? Kanske ändra höjden på ett fotbollsmål i en VM-final, för att ena lagets målvakt är kortare än det andra lagets?

Det är lätt att göra det lätt för sig.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Varför fruktar ni alltid slutet vid varje kris.

Nej, det var ingen fråga?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Skandal är ett ord som det går inflation i.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

ballkula wrote:
borz wrote:Allt som behövdes för att rädda f1 var den förbannade chikanen som FIA och Fiararri vägrade gå med på. Tack så mycket!
Så du menar att om en däcksfabrikant kommer till en tävling med undermåliga däck, så ändrar man reglerna så att de kan komma undan? Fullständigt absurt. Ferrari sa att det var upp till FIA att bestämma, vilket är det enda rimliga, då det är de som står för reglementet.

Om man hade gått med på en chikan, så kanske man i nästa lopp får ändra antalet varv till hälften, om en motortillverkare säger att deras motorer tyvärr inte kommer att hålla hela loppet - rimligt? Kanske ändra höjden på ett fotbollsmål i en VM-final, för att ena lagets målvakt är kortare än det andra lagets?

Det är lätt att göra det lätt för sig.
Michelin kom till Indy med ett däck som de trodde klarade av påfrestningar. I fredags när Ralf och Zonta åkte av uppmärksammades det att däcken kanske inte håller distans då både Ralf och Zonta testade långa stinter med mycket bränsle ombord.

Däcken kontrollerades men felet kunde inte lokaliseras. Natten till söndag lyckades de lokalisera felet som inte bara begränsades till Toyota men även andra stall, det hade alltså inget med bilarnas inställningar att göra. Michelin och alla inblandade stall försökte lösa det på något sätt, alal ville se ett rejs. Det mest rimliga förslaget var att bygga en chikan i 13e kurvan, vilket FIA och Fiarrari motsatte sig för.

Michelin bär skulden för däcken, men FIA och Fiarrari bär skulen för resten... dvs att det blev som det blev. Michelin gjorde det enda rätta, de ansåg att däcken var för farliga för att köras över racedistans och därmed rekommenderade att inte delta. Eller ville ni se flera förare dö eller skada sig?
DDS for life!
User avatar
Rince
Posts: 68
Joined: 2003-06-24 9:54:40
Contact:

Post by Rince »

Det är väl inte ett dugg rimligt med en sån begäran? Ska man begära en fika paus i ett maraton bara för att vissa löpare behöver återhämta sig för att de tagit med fel skor?

Michelin har ett ansvar gentemot stallen, lixom stallen gentemot Michelin, att ha testat däcken för alla eventualiteter. Om de sen inte svarar upp mot det, varför ska då deras motståndare behöva lida för detta?
Ferrari har inte gjort ett dugg fel.

De enda jag tycker synd om i detta fall är publiken.
"Alltså, jag ska berätta för er om min kuk. Jag var stolt över min kuk, jag kunde stå o titta på den i timmar, prata med den..."

Jalla Jalla
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Den som jag ser har gjort fel här är väl egentligen organisatören som vägrade göra ett undantag i reglerna för ett stort fel, t.ex. låta alla stall få fritt välja nya däck från valfri leverantör, det måste finnas så pass överkapacitet av däck på en sån bana att man i en nödsituation som denna kan låna in andra typer, för som jag förstår det använder alla bilar samma dimensioner, och med all kvalificerad personal kan det knappast ta mer än en halvtimme att trä om dom fälgar som ska användas.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Rince: grejen är att de testar inte på Indy, plus att man bytt beläggning inför detta race!

Sen kan man inte jämföra F1 med andra sporter då det är lite speciellt med just F1. I detta fall ville nog FIA markera sin ställning mot "de nio"! GPWc kanske inte är så dum ide trots allt, FIA och Fiarrari kan dåköra runt i 2 bilar och skylla på sig själva.
DDS for life!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

borz wrote:Michelin kom till Indy med ett däck som de trodde klarade av påfrestningar. I fredags när Ralf och Zonta åkte av uppmärksammades det att däcken kanske inte håller distans då både Ralf och Zonta testade långa stinter med mycket bränsle ombord.

Däcken kontrollerades men felet kunde inte lokaliseras. Natten till söndag lyckades de lokalisera felet som inte bara begränsades till Toyota men även andra stall, det hade alltså inget med bilarnas inställningar att göra. Michelin och alla inblandade stall försökte lösa det på något sätt, alal ville se ett rejs. Det mest rimliga förslaget var att bygga en chikan i 13e kurvan, vilket FIA och Fiarrari motsatte sig för.

Michelin bär skulden för däcken, men FIA och Fiarrari bär skulen för resten... dvs att det blev som det blev. Michelin gjorde det enda rätta, de ansåg att däcken var för farliga för att köras över racedistans och därmed rekommenderade att inte delta. Eller ville ni se flera förare dö eller skada sig?
Du kanske ska läsa på lite om reglerna i F1? Michelins fel var att de INTE tog med backup-däck med hårdare specifikation. Däcksleverantörerna är skyldiga att ta med ett sånt däck, ifall de får just såna här problem. Nu var Michelin antagligen så stöddigt säkra på sig själva, så att de gav fan i att ta med ett sånt däck - ett brott mot reglerna och rent av farligt.

Ferrari sköt över frågan till FIA, precis som det är tänkt. FIA säger att regler är till för att följas, konstigt?

Dessutom, låt oss säga att Bridgestone kom till Indy med ett farligt däck. Troligt att Renault, McLaren etc skulle tillåta en ombyggnation av banan bara för Ferrari (ok, Jordan + Minardi också då)? Knappast troligt, eller fullständigt osannolikt!
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Har folk svårt att fatta det eller låtsas alla vara oförstående?

Michelin har inte avsiktligt brytit mot reglerna, hade inte RS krashat på fredag så skulle inte problemen uppmärksammas alls.


Det är Michelins fel att däcken inte höll måttet, men det är FIAs och Fiarraris fel att det har blivit som det har blivit. De har inte varit tillräckligt smidiga och tillmötesgående. Alla ville ha rejs, men FIA stod envist på sig och Fiarrari ville så gärna vinna på andras bekostnad.
DDS for life!
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

F1 har gått på Indybanan i fem år, man kan knappast säga att man inte haft tid att fixa bra däck. Detta är i och för sig första året då man inte får byta däck, men det är ingen ursäkt. Michelin har sitt ansvar samt egentligen hela skulden till söndagens pinsamheter. Grunden till allt är att deras däck inte håller måttet - att sedan skylla på andra är svagt. Dessutom skulle man ha rätt att byta ett däck som är nära punktering med dagens regler.

Förbannat tråkigt lopp, men ändå rätt ur regelsynpunkt. Och reglerna kommer knappast som en blixt från klar himmel.
-= MM =-
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Alfin wrote: Är detta slutet för USAs Grand Prix? Slutet för Michelin i Formel 1?
Låter väll tveksamt, F1 och sina syskon tävlingar är ju de störta i USA om jag inte har fel, och då troligen den störta bilsporten i världen... en sådan här enstaka lär inte vara slutet för någon, även om det kommer kosta otroligt mycket, läste att det var ~120k personer på läktaren som buade när loppet slutade.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

borz wrote:Har folk svårt att fatta det eller låtsas alla vara oförstående?

Michelin har inte avsiktligt brytit mot reglerna, hade inte RS krashat på fredag så skulle inte problemen uppmärksammas alls.


Det är Michelins fel att däcken inte höll måttet, men det är FIAs och Fiarraris fel att det har blivit som det har blivit. De har inte varit tillräckligt smidiga och tillmötesgående. Alla ville ha rejs, men FIA stod envist på sig och Fiarrari ville så gärna vinna på andras bekostnad.
Undrar vem som har svårt att fatta: Michelin tog INTE MED SIG backupdäck som reglerna föreskriver. Michelin har vid flera GP legat på absoluta gränsen, och att de leker med förarnas hälsa eller t.o.m liv gör att jag hellre riktar ilskan mot Michelin än mot Ferrari. Ferrari och Bridgestone följer reglerna, kommer väl förberedda till tävlingen - vart är felet?

Nä, rikta ditt gnäll dit det hör hemma. Ferrari är inte guds bästa barn, men i detta fall så har de "bara" följt reglerna, och jag inbillade mig att det var nåt bra - att hålla sig till reglerna.

Sen är det självfallet mycket synd att konsekvenserna kan bli av den omfattningen att Indy GP:t stryks nästa år och i framtiden, men jag hävdar ånyo att om det var Bridgestone som hade tabbat sig, så glöm att McLaren och Renault m.fl skulle gå med på att bygga om banan - helvetet lär frysa till is innan detta skulle inträffa.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Mountain_Man: Jag ser det som personlig förolämpning när en person diskuterar något med mig men inte läser vad jag skriver. Indy har asfalterats om. Denna nya beläggning ger mer grepp och ökar även slitaget. Om ni har sett bilderna på Ralfs däck efter kraschen så skulle ni fatta att det inte handlar om punktering eller liknande. Det handlar troligtvis om fel vid tillverkning, inget som Michelin kunnat testa då de INTE testar på Indy... vilket passande nog Bridgestone gör. De levererar däck till flertal stall i CART, de har enorma kunskaper om banan.

ballkulla: Jag gnäller inte, utan för en vettig diskussion och pekar ut de ansvariga för felaktiga däck och de ansvariga för Indyfiaskot. Jag rekommenderar att du klättrar ut ur sandlådan och för saklig diskussion.

Michelin levererar däck till 7 stall så vi kan redan nu konstatera att det inte rör sig om något enskillt stall. Därför blir jämföranden mad trasiga motorer, fotboll, runk i toalleten osv orelevant. Det handlade inte om några stall som har tummat på säkerhet, det handlar om en däckstillverkare som har begått misstag! Jag tycker att Michelin gjorde det enda rätta i denna situation, de lät inte stallen riskera sina förare.

Michelin är skyldiga till att de kom till tävlingen med dåliga däck. Men FIA och Fiarrari är skyldiga till att de inte gjorde tillräkligt mycket för att loppet skulel bli av, vilket faktiskt är FIAs jobb.
DDS for life!
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

ballkula wrote:
borz wrote:Har folk svårt att fatta det eller låtsas alla vara oförstående?

Michelin har inte avsiktligt brytit mot reglerna, hade inte RS krashat på fredag så skulle inte problemen uppmärksammas alls.


Det är Michelins fel att däcken inte höll måttet, men det är FIAs och Fiarraris fel att det har blivit som det har blivit. De har inte varit tillräckligt smidiga och tillmötesgående. Alla ville ha rejs, men FIA stod envist på sig och Fiarrari ville så gärna vinna på andras bekostnad.
Undrar vem som har svårt att fatta: Michelin tog INTE MED SIG backupdäck som reglerna föreskriver. Michelin har vid flera GP legat på absoluta gränsen, och att de leker med förarnas hälsa eller t.o.m liv gör att jag hellre riktar ilskan mot Michelin än mot Ferrari. Ferrari och Bridgestone följer reglerna, kommer väl förberedda till tävlingen - vart är felet?

Nä, rikta ditt gnäll dit det hör hemma. Ferrari är inte guds bästa barn, men i detta fall så har de "bara" följt reglerna, och jag inbillade mig att det var nåt bra - att hålla sig till reglerna.

Sen är det självfallet mycket synd att konsekvenserna kan bli av den omfattningen att Indy GP:t stryks nästa år och i framtiden, men jag hävdar ånyo att om det var Bridgestone som hade tabbat sig, så glöm att McLaren och Renault m.fl skulle gå med på att bygga om banan - helvetet lär frysa till is innan detta skulle inträffa.
Men det konstiga i det hela är att Michelin flög in nya däck med stabilare sidostycken (det var dessa som gav vika och därigenom blev däcken instabila) men inte fick använda dessa. Dock kan jag hålla med om att Michelin borde varit lite mer förberedda, men det hela kunde, och borde ha löst på ett smidigare sätt än det inträffade.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Alfin wrote:
ballkula wrote:
borz wrote:Har folk svårt att fatta det eller låtsas alla vara oförstående?

Michelin har inte avsiktligt brytit mot reglerna, hade inte RS krashat på fredag så skulle inte problemen uppmärksammas alls.


Det är Michelins fel att däcken inte höll måttet, men det är FIAs och Fiarraris fel att det har blivit som det har blivit. De har inte varit tillräckligt smidiga och tillmötesgående. Alla ville ha rejs, men FIA stod envist på sig och Fiarrari ville så gärna vinna på andras bekostnad.
Undrar vem som har svårt att fatta: Michelin tog INTE MED SIG backupdäck som reglerna föreskriver. Michelin har vid flera GP legat på absoluta gränsen, och att de leker med förarnas hälsa eller t.o.m liv gör att jag hellre riktar ilskan mot Michelin än mot Ferrari. Ferrari och Bridgestone följer reglerna, kommer väl förberedda till tävlingen - vart är felet?

Nä, rikta ditt gnäll dit det hör hemma. Ferrari är inte guds bästa barn, men i detta fall så har de "bara" följt reglerna, och jag inbillade mig att det var nåt bra - att hålla sig till reglerna.

Sen är det självfallet mycket synd att konsekvenserna kan bli av den omfattningen att Indy GP:t stryks nästa år och i framtiden, men jag hävdar ånyo att om det var Bridgestone som hade tabbat sig, så glöm att McLaren och Renault m.fl skulle gå med på att bygga om banan - helvetet lär frysa till is innan detta skulle inträffa.
Men det konstiga i det hela är att Michelin flög in nya däck med stabilare sidostycken (det var dessa som gav vika och därigenom blev däcken instabila) men inte fick använda dessa. Dock kan jag hålla med om att Michelin borde varit lite mer förberedda, men det hela kunde, och borde ha löst på ett smidigare sätt än det inträffade.
Läser man McLarens uttalande så står det klart och tydligt att Michelinstallen var beredda att inte ta några poäng detta lopp, bara det blev ett riktigt rejs och inte fiskörning genom kurva 13.
DDS for life!
mattlos
Posts: 905
Joined: 2004-09-17 11:32:02
Location: Knorrköping

Post by mattlos »

Riktigt tråkigt att kolla på måste jag säga. Trodde att dom skulle bryta hela racet efter några varv faktiskt. Är ju helt patetiskt att se 6 bilar köra ett race när det ska va 20. Jag tycker verkligen inte att det ska utdelas några VM-poäng överhuvudtaget. Förstör ju för alla som kört bra och ligger långt uppe där dom ska men inte tex Ferarri som tar gratispoäng mot 2 stall som inte kan sätta emot något. Tror inte F1 är välkommet i Indy nästa år iallafall. Men som sagt, total skandal i mina ögon.

Edit : Hade FIA låtit alla stall med Michelin provat däcken som flögs in så kanske det inte hade sett likadant ut. Kanske inte blir rätt med regler men hellre det än att se 6 bilar som kör för gratispoäng.
Post Reply