Tekniskt Basår / Termin

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Tekniskt Basår / Termin

Post by Svempa »

Får man gå ett Tekniskt Basår eller Termin om man redna har NV-behörighet men känner att man vill fräscha upp kunskaperna lite? Skolan i fråga är KTH men det kanske är samma på alla högskolor.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
ThomasB

Post by ThomasB »

Ja, det får du.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag har hört motsatsen, att man inte får söka tekniskt basår om man redan har behörighet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

På Chalmers så måste man ha 14 i snitt för att kunna läsa basår där, (ungefär) och är nästan säker på att man måste ha fullständigt gymnasiebetyg för att kunna läsa där. Visst det är ett bas år men det är fortfarande på högskole nivå. Skulle tro att det funkar på samma sätt vid KTH.
We dance to all the wrong songs
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

På KTH behöver man inte ha 14 i snitt, tidigare år så har alla som sökt blivit antagna till basåret(iaf ute i Kista). Söka dit kan man göra om man har matte B och vanlig högskolebehörighet, inget annat ska krävas.
allt enligt:
http://www.it.kth.se/visa.html?mid=004006&artikelid=99
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Vissa ställen kräver tom matte B
Men att läsa basår bara för att repetera verkar ganska onödigt det är itne direkt så att alla kommer direkt från skolan som börjar på högskola.

Beror välll på vad du ska läsa efter oxå
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

EZA wrote:Vissa ställen kräver tom matte B
Men att läsa basår bara för att repetera verkar ganska onödigt det är itne direkt så att alla kommer direkt från skolan som börjar på högskola.

Beror välll på vad du ska läsa efter oxå
Tekniskt basår ger företräde till utbildningar som kan vara svårare att komma in direkt på.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

plats garanti betyder inte att du väljer vilken du ska in på utan du får plats på den utbildingen som har minst sökande av tek/civ utbildnignarna.
Så är det iaf på dom flesta skolorna.
User avatar
datorjaevel
Posts: 23
Joined: 2005-07-24 20:54:17

Post by datorjaevel »

Om du har t.ex. matte E, fysik B och kemi A men vill läsa basår på universitet för att finslipa kunskaperna så kan du glömma det på en gång (beror på högskola/universitet). Platserna ges till de som verkligen har behovet av basterminen, vilket innebär oftast de som har matte B som vill läsa de andra kurserna för att kunna plugga på universitetet. Men låt säga, om det är 4 personer som söker till basåret så att det finns massa lediga platser så kanske du kan få läsa. De som redan har ämnen som man läser på basåret blir placerade bakom varenda person som inte har något betyg i något av ämnena, kvittar betygsmedlet.
Last edited by datorjaevel on 2005-07-26 15:09:52, edited 1 time in total.
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Iofs har jag massa ämnen över som inte fick plats på mitt slutbetyg och nu dräller på det samlade betygsdokumentet. Så i värsta fall får jag väl knalla bort till SYV och byta ut lite mattekurser, så att jag inte är NV-behörig längre.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Jaitro wrote:Ja, det får du.
Ghlargh wrote:Jag har hört motsatsen, att man inte får söka tekniskt basår om man redan har behörighet.
Är det inte så att man kan det nu, men regeringen har sagt att man inte ska kunna det i framtiden, vet inte när men ganska snart tror jag.
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
datorjaevel
Posts: 23
Joined: 2005-07-24 20:54:17

Post by datorjaevel »

Pumping_iron wrote:
Jaitro wrote:Ja, det får du.
Ghlargh wrote:Jag har hört motsatsen, att man inte får söka tekniskt basår om man redan har behörighet.
Är det inte så att man kan det nu, men regeringen har sagt att man inte ska kunna det i framtiden, vet inte när men ganska snart tror jag.
Som jag sa, man kan alltid söka, men glöm att komma in på basår/termin om du redan har betyg i kurserna som ska läsas på basåret, speciellt på de större universiteten då de som inte har något betyg i ämnena som läses på basåret kommer in före den som har betygen vare sig betygspoängen är mindre eller inte. Detta betyder alltså att även om du har 19.06 i snitt så kommer alla in före dig vare sig de har 14.34 eller 10.09 bara de inte har betyg i ämnena som läses på basåret. Och basåren brukar oftast bli fulla på de populära högskolorna vilket innebär att du troligtvis inte kommer in, speciellt inte på universitet och högskolor såsom chalmers och kth. Däremot kan du ju ta bort kurser som läses på basåret ur ditt betygspapper så att du får ett slutbetyg utan dessa vilket gör att du har stor chans att komma in.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

datorjaevel wrote:Och basåren brukar oftast bli fulla på de populära högskolorna vilket innebär att du troligtvis inte kommer in, speciellt inte på universitet och högskolor såsom chalmers och kth. Däremot kan du ju ta bort kurser som läses på basåret ur ditt betygspapper så att du får ett slutbetyg utan dessa vilket gör att du har stor chans att komma in.

Enligt antagningsstatistiken för basår på kth i Kista så kom alla in de senaste åren. Det borde väl innebära att även de med fullständiga betyg antagits?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

übermensch wrote:
datorjaevel wrote:Och basåren brukar oftast bli fulla på de populära högskolorna vilket innebär att du troligtvis inte kommer in, speciellt inte på universitet och högskolor såsom chalmers och kth. Däremot kan du ju ta bort kurser som läses på basåret ur ditt betygspapper så att du får ett slutbetyg utan dessa vilket gör att du har stor chans att komma in.

Enligt antagningsstatistiken för basår på kth i Kista så kom alla in de senaste åren. Det borde väl innebära att även de med fullständiga betyg antagits?
Ja om det är någon har sökt så.
Det är ju inte direkt så att högskolorna räknar med att alla kommer direkt från skolan och kommer i håg allt.
ThomasB

Post by ThomasB »

Om man vänder på frågan.
Varför ska den som har läst NV/Teknik-programmet på gymnasiet inte få gå en förberedningskurs?
Universitet skiljer sig dock väldigt mycket från gymnasiet.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Jaitro wrote:Om man vänder på frågan.
Varför ska den som har läst NV/Teknik-programmet på gymnasiet inte få gå en förberedningskurs?
Universitet skiljer sig dock väldigt mycket från gymnasiet.

Precis, jag tror att de tar in folk enligt samma modell som alla andra universitet/högskoleutbildingar. Alltså borde man få gå det även om man har 20.0 och alla NV-kurser i bagaget. Om man redan kan kurserna utan och innan så är det bortkastade CSN-veckor, bara det skulle väl avskräcka de som söker det "bara för att"?
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

übermensch wrote:
Jaitro wrote:Om man vänder på frågan.
Varför ska den som har läst NV/Teknik-programmet på gymnasiet inte få gå en förberedningskurs?
Universitet skiljer sig dock väldigt mycket från gymnasiet.

Precis, jag tror att de tar in folk enligt samma modell som alla andra universitet/högskoleutbildingar. Alltså borde man få gå det även om man har 20.0 och alla NV-kurser i bagaget. Om man redan kan kurserna utan och innan så är det bortkastade CSN-veckor, bara det skulle väl avskräcka de som söker det "bara för att"?
Jo men basår är inte högskolestudier så det tar inga csn veckor från det dock får man högre lån om man ska ta sånt.
User avatar
datorjaevel
Posts: 23
Joined: 2005-07-24 20:54:17

Post by datorjaevel »

übermensch wrote:
Jaitro wrote:Om man vänder på frågan.
Varför ska den som har läst NV/Teknik-programmet på gymnasiet inte få gå en förberedningskurs?
Universitet skiljer sig dock väldigt mycket från gymnasiet.

Precis, jag tror att de tar in folk enligt samma modell som alla andra universitet/högskoleutbildingar. Alltså borde man få gå det även om man har 20.0 och alla NV-kurser i bagaget. Om man redan kan kurserna utan och innan så är det bortkastade CSN-veckor, bara det skulle väl avskräcka de som söker det "bara för att"?
Vad är det som är svårt att förstå? Snälla sluta upp med era tror hit och tror dit. Det är som jag säger, ta och kolla upp det själva istället för att tro hit och tro dit. En person som inte har matte D, E, fysik B tas in före den som har dessa ämnen på basterminen om alla platserna på basterminen är fulla och dess sökande måste sorteras. Varför tas personen med grundbehörigheten fär basterminen (år) in före den som redan har betyg i ämnena som läses? är inte det uppenbart? Just för att dessa personer som inte har betyg i dessa ämnen ska ha chansen att kunna få detta medan de som har betyg redan i ämnena har redan ett bättre utgångsläge för vidare studier och ska därför inte "tvinga" de som inte har det att stå sitt kast. Varför tror ni det finns basår? JO för att man ska skaffa sig en behörighet till universitets studier, och vad händer om en som redan har denna behörighet söker till basåret? JO den personen får gott och väl hålla sig undan tills alla utan behörigheten som vill gå basåret (terminen) fått tagit de platserna de behöver, blir det sen över platser så är det inte omöjligt att man kan tränga sig in där fast man har behörigheten. Och stockholms universitet (KTH) brukar ha lediga platser på basåret (främst i kista har jag för mig) vartannat år eller liknande de senaste åren, vilket bara är positivt ifall någon med behörighet nu vill in där? Göteborg är däremot svårare att komma in på basåret eftersom de alltid brukar ha fullt men försöka skadar förhoppnignsvis inte. Mindre universitet brukar vara glada ifall folk vill plugga hos dem så på många sådana ska det nog inte vara alltför svårt att komma in på basåret om man nu vill detta. Förstår ni nu efter min tredje novell eller är det något jag bör förklara utförligare?
Verkligheten är en illusion skapad av brist på alkohol.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

EZA wrote:Jo men basår är inte högskolestudier så det tar inga csn veckor från det dock får man högre lån om man ska ta sånt.
Det är det väl? Man får högskolepoäng för de så jag ser inte riktigt varför det inte skulle vara högskolestudier. Eller finns samma poängsystem som högskolepoäng på någon nivå mellan gymnasium och högskola? Jag har ingen riktig koll där känner jag
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
datorjaevel
Posts: 23
Joined: 2005-07-24 20:54:17

Post by datorjaevel »

übermensch wrote:
EZA wrote:Jo men basår är inte högskolestudier så det tar inga csn veckor från det dock får man högre lån om man ska ta sånt.
Det är det väl? Man får högskolepoäng för de så jag ser inte riktigt varför det inte skulle vara högskolestudier. Eller finns samma poängsystem som högskolepoäng på någon nivå mellan gymnasium och högskola? Jag har ingen riktig koll där känner jag
MEN HERREGUD!!! ursäkta mitt fjortisvrål.
Nej basår är INTE högskolestudier och kan heller inte tillgodoräknas i gymnasiebetygen (poängmässigt) eller högskolebetygen. Du får EJ högskolepoäng av basårets studier och CSN räknar INTE basåret som högskolestudier på deras antal veckor som man får ha lån. Basåret räknas till gymnasienivåns antal veckor som man får ha lån/bidrag.

Du kan inte använda basårets betyg för att höja ditt medel du har från gymnasiet/komvux utan du får endast behörighet i dessa ämnen. Medlet du har innan du börjar på basåret är det som du fortsättningsvis kommer att ha, även om du har behörighet i de ämnen du läser på basåret. Med basår får du garanterad plats ifall du klarar basåret på det universitetet/högskolan du läser, och du kan söka på andra universitet/högskolor men du har ingen garantiplats på dessa, och du söker med medlet du hade med dig innan basårets studier, dock kan du söka på de utbildningar som kräver kurserna du läste på basåret.
Last edited by datorjaevel on 2005-07-26 15:19:45, edited 1 time in total.
Verkligheten är en illusion skapad av brist på alkohol.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

datorjaevel wrote:Vad är det som är svårt att förstå? Snälla sluta upp med era tror hit och tror dit. Det är som jag säger, ta och kolla upp det själva istället för att tro hit och tro dit. En person som inte har matte D, E, fysik B tas in före den som har dessa ämnen på basterminen om alla platserna på basterminen är fulla och dess sökande måste sorteras. Varför tas personen med grundbehörigheten fär basterminen (år) in före den som redan har betyg i ämnena som läses? är inte det uppenbart? Just för att dessa personer som inte har betyg i dessa ämnen ska ha chansen att kunna få detta medan de som har betyg redan i ämnena har redan ett bättre utgångsläge för vidare studier och ska därför inte "tvinga" de som inte har det att stå sitt kast. Varför tror ni det finns basår? JO för att man ska skaffa sig en behörighet till universitets studier, och vad händer om en som redan har denna behörighet söker till basåret? JO den personen får gott och väl hålla sig undan tills alla utan behörigheten som vill gå basåret (terminen) fått tagit de platserna de behöver, blir det sen över platser så är det inte omöjligt att man kan tränga sig in där fast man har behörigheten. Och stockholms universitet (KTH) brukar ha lediga platser på basåret (främst i kista har jag för mig) vartannat år eller liknande de senaste åren, vilket bara är positivt ifall någon med behörighet nu vill in där? Göteborg är däremot svårare att komma in på basåret eftersom de alltid brukar ha fullt men försöka skadar förhoppnignsvis inte. Mindre universitet brukar vara glada ifall folk vill plugga hos dem så på många sådana ska det nog inte vara alltför svårt att komma in på basåret om man nu vill detta. Förstår ni nu efter min tredje novell eller är det något jag bör förklara utförligare?
För det första, Stockholms Universitet är INTE samma skola som KTH, så nu är det iaf inte jag som är ute och cyklar.


Sedan står det inget om att de använder någon special antagningstyp för basår på Chalmers heller. Om det är något specifikt för Chalmers så OK, men vanligtvis brukar det fungera likadant löver hela landet.

Jag är helt med på varför det finns basår och det är bra om de som inte har behörighet får chansen. Jag tror däremot inte att det är ett problem, har man behörighet vill man nog inte kasta ett år på att plugga saker man redan har betyg i.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
datorjaevel
Posts: 23
Joined: 2005-07-24 20:54:17

Post by datorjaevel »

För det första, Stockholms Universitet är INTE samma skola som KTH, så nu är det iaf inte jag som är ute och cyklar.


Sedan står det inget om att de använder någon special antagningstyp för basår på Chalmers heller. Om det är något specifikt för Chalmers så OK, men vanligtvis brukar det fungera likadant löver hela landet.

Jag är helt med på varför det finns basår och det är bra om de som inte har behörighet får chansen. Jag tror däremot inte att det är ett problem, har man behörighet vill man nog inte kasta ett år på att plugga saker man redan har betyg i.
Men herregud människa, jag vet väl att stockholms universitet inte är KTH. KTH och IT universitetet m.m är samarbeten med stockholms universitet. Jag är inte ute och cyklar.

Du säger att om man har behörigheten vill man nog inte kasta ett år på att plugga saker man redan har betyg i. Nej antagligen inte men tråden handlade just om detta att personen ifråga redan har betygen men vill friska upp minnet, och det är detta jag svarar på.
Last edited by datorjaevel on 2005-07-26 15:24:22, edited 2 times in total.
Verkligheten är en illusion skapad av brist på alkohol.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

datorjaevel wrote:MEN HERREGUD!!! ursäkta mitt fjortisvrål.
Nej basår är INTE högskolestudier och kan heller inte tillgodoräknas i gymnasiebetygen (poängmässigt) eller högskolebetygen. Du får EJ högskolepoäng av basårets studier och CSN räknar INTE basåret som högskolestudier på deras antal veckor som man får ha lån. Basåret räknas till gymnasienivåns antal veckor som man får ha lån/bidrag.

Du kan inte använda basårets betyg för att höja ditt medel du har från gymnasiet/komvux utan du får endast behörighet i dessa ämnen. Medlet du har innan du börjar på basåret är det som du fortsättningsvis kommer att ha, även om du har behörighet i de ämnen du läser på basåret. Med basår får du garanterad plats ifall du klarar basåret på det universitetet/högskolan du läser, och du kan söka på andra universitet/högskolor men du har ingen garantiplats på dessa, och du söker med medlet du hade med dig innan basårets studier, dock kan du söka på de utbildningar som kräver kurserna du läste på basåret.
Ska vi spara lite på versalerna kanske?

Jag vet mycket väl att det inte räknas till gymnasiebetygen och att man inte får räkna in basåret i en vanlig examen från högskolan. Det jag däremot inte visste var att man kunde få ut mer pengar för studier på gymnasienivå från CSN och att man räknade poäng(veckor) på samma sätt som högskolan på någon utbildning av gymnasietyp.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
datorjaevel
Posts: 23
Joined: 2005-07-24 20:54:17

Post by datorjaevel »

übermensch wrote:
datorjaevel wrote:MEN HERREGUD!!! ursäkta mitt fjortisvrål.
Nej basår är INTE högskolestudier och kan heller inte tillgodoräknas i gymnasiebetygen (poängmässigt) eller högskolebetygen. Du får EJ högskolepoäng av basårets studier och CSN räknar INTE basåret som högskolestudier på deras antal veckor som man får ha lån. Basåret räknas till gymnasienivåns antal veckor som man får ha lån/bidrag.

Du kan inte använda basårets betyg för att höja ditt medel du har från gymnasiet/komvux utan du får endast behörighet i dessa ämnen. Medlet du har innan du börjar på basåret är det som du fortsättningsvis kommer att ha, även om du har behörighet i de ämnen du läser på basåret. Med basår får du garanterad plats ifall du klarar basåret på det universitetet/högskolan du läser, och du kan söka på andra universitet/högskolor men du har ingen garantiplats på dessa, och du söker med medlet du hade med dig innan basårets studier, dock kan du söka på de utbildningar som kräver kurserna du läste på basåret.
Ska vi spara lite på versalerna kanske?

Jag vet mycket väl att det inte räknas till gymnasiebetygen och att man inte får räkna in basåret i en vanlig examen från högskolan. Det jag däremot inte visste var att man kunde få ut mer pengar för studier på gymnasienivå från CSN och att man räknade poäng(veckor) på samma sätt som högskolan på någon utbildning av gymnasietyp.
Det är 240 veckor man får ha bidrag/lån för universitetsstudier. Gymnasiestudier varierar, taket tror jag är 120 veckor som jag fick förut, men min polare fick 80 veckor så det beror möjligtvis på vad man har för betyg och förutsättningar när de bestämmer antal veckor som man kan få dessa gymnasiebidrag/lån. Och sen så gäller basårets intag likadant över hela Sverige, du kan kolla upp detta hos civilingenjörernas förbund.

Du påpekar också att du mycket väl vet hur det funkar med basårets ämnen. I inlägget innan detta som du skickade för en stund sen säger du att du en helt annan sak. Svårt att bestämma dig eller tycker du som först bästa?
Last edited by datorjaevel on 2005-07-26 15:30:39, edited 1 time in total.
Verkligheten är en illusion skapad av brist på alkohol.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

datorjaevel wrote:Men herregud människa, jag vet väl att stockholms universitets inte är KTH. KTH och IT universitetet är samarbeten med stockholms universitet. Jag är inte ute och cyklar.

Du säger att om man har behörigheten vill man nog inte kasta ett år på att plugga saker man redan har betyg i. Nej antagligen inte men tråden handlade just om detta att personen ifråga redan har betygen men vill friska upp minnet, och det är detta jag svarar på.
Jo, jag vet själv hur skolan jag går på är organiserad, tack för upplysningen.



Det jag ville ha sagt med det är att det är nog såpass få som söker att man inte behöver gallra på något speciellt sätt för att få in rätt personer på utbildningen. Om man nu mot förmodan gallrar på något speciellt sätt så är jag väldigt nyfiken på vart man kan läsa om det, eftersom jag letat men inte funnit något om det.
In cars several processors are connected by a bus
Post Reply