Räcker strömen till grafikkortet?!!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
rixxard
Posts: 17
Joined: 2005-02-23 22:46:15

Räcker strömen till grafikkortet?!!

Post by rixxard »

Hejhopp!

Har tänkt att införskaffa följande kort:

http://www.dustin.se/dacsaportal/system ... 5010068074

ett "HIS RADEON 9800 PRO 128MB ICEQ AGP"

Detta för att kunna spela BF2. Det är väl den främsta orsaken.
Men, jag har en dator som är ett par år gammal och sitter på ett
nätaggregat med följande specifikation:

-Effekt 300 Watt
-Nätspänning AC 230 V

Kommer detta nätagg. att klara av det nya grafikkortet?
Jag har ett moderkort som klarar av AGP8, så det är ingen fara.
Och såklart måste jag fråga om kortet är ett bra köp?
Jag vill inte lägga ut en förmögenhet när jag om ett år har tänkt att köpa en ny dator med 64-bits komponenter.
Så, ja, jag skulle bli glad för lite svar :)
//
Rixx
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Du vet att dustin även har en homedel? http://www.dustinhome.se/ En anledning att köpa där kan juh vara detta:

Image

Står det några fler specar/märke/modell på nätagget? Tex vad den klarar av att leverera för Ampere på de olika spänningarna (+12V, 3,3V osv).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det beror lite på vad du har för saker i datorn och vad du har för nätagg
själv körde jag med en 2500@3200 med 1 gigram 2 diskar och ett 9800 pro
och då pallade inte 300w lågbudget agg

jag hade presis fått 9800 kortet och doom 3 spelade väldigt lite så tvärdog datorn ja happ skitagg tänkte jag
och kollade runt i min data dels låda ahha ett 300w till slängde i det och det sa med poff
så då blev det ett 400w och allt var frid och fröjd

men som ja sa tidigare har du nått lite finare går det säkert men är det budget märke borde du byta
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
rixxard
Posts: 17
Joined: 2005-02-23 22:46:15

Post by rixxard »

Mmm, ok, tack för svaren. Men om det är klent, då kommer datorn bara att dö alltså? Det är inget som kommer gå sönder eller så?

Jag har även spanat in detta kortet:

http://www.pny.com/products/verto/disco ... 200agp.asp

det kostar 599:- (200:- dyrare annars)
Jag vet inte om det är en kasse skit att köpa :) men jag vill bara att BF2 ska gå att spela.
När jag kikar runt på andra kort tycker jag att prestandaspecifikationen är ungefär den samma. En riktigt klurig marknad när min känsla är att tillverkarna har samma chip i olika modeller men bara har lite olika inställningar för olika pris. Är det så, eller är det bara min frustration som säger mig detta :) Tycker det verkar vara en riktig "fiffelmarknad" :)

Jag fick hur som helst igång BF2 idag med mitt gamla MSI FX5200 128mb, helt otroligt tycker jag, men grafiken går ju att önska mera utav.
Jag vill inte lägga ned en större summa när jag om ett år eller så vill köpa nytt så jag får 64-bits komponenter i datorn.
//
Rixx
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

rixxard wrote:Mmm, ok, tack för svaren. Men om det är klent, då kommer datorn bara att dö alltså? Det är inget som kommer gå sönder eller så?

Jag har även spanat in detta kortet:

http://www.pny.com/products/verto/disco ... 200agp.asp

det kostar 599:- (200:- dyrare annars)
Jag vet inte om det är en kasse skit att köpa :) men jag vill bara att BF2 ska gå att spela.
När jag kikar runt på andra kort tycker jag att prestandaspecifikationen är ungefär den samma. En riktigt klurig marknad när min känsla är att tillverkarna har samma chip i olika modeller men bara har lite olika inställningar för olika pris. Är det så, eller är det bara min frustration som säger mig detta :) Tycker det verkar vara en riktig "fiffelmarknad" :)

Jag fick hur som helst igång BF2 idag med mitt gamla MSI FX5200 128mb, helt otroligt tycker jag, men grafiken går ju att önska mera utav.
Jag vill inte lägga ned en större summa när jag om ett år eller så vill köpa nytt så jag får 64-bits komponenter i datorn.
Köp graffet från HIS 9800Pro med IceQ 128mb AGP.
Har den själv och är skitnöjd med prestandan från den och har tänkt köpa nytt snart om jag får ihop pengar och JA den klarar BF2...beror dessutom vad du har för processor och minne..
Post Reply