Transformator att ersätta bilbatteri. 230v -> 12v

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Teratologen
Posts: 1
Joined: 2005-08-06 19:03:11
Location: Västerås

Transformator att ersätta bilbatteri. 230v -> 12v

Post by Teratologen »

Hallå.

Vet någon om det finns någon väggtransformator 230v -> 12v att köpa som har en hona från en datorströmkabel i ena änden?

Annars är min andra fråga, kan man på nåt sätt fixa en egen? Jag kan inte mycket om el, men jag är i alla fall villig att lära mig. Om man fixar en transformator, kan man bara byta ut kontakten i ena änden eller måste det vara nån speciell sladd?

Det är till en stereo som tidigare gått på bilatteri men om jag vill kunna koppla in i väggen hemma.
Det tag ett tog, men nu är jag här.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

prova ta ett nätagg från en dator och byt ut kontakten till en ISO-kabel som du kan köpa på t.ex MDS 149kr (om du vill betala dyrt :P) eller så köper du en billig på biltema för cya 30kr.

det borde ju räcka med kräm... annars finns det ju hur många 230->12v adaptrar som helst, men dom flesta har ju ett dator agg liggandes hemma..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Njae, även ganska klena bilstereos drar alldeles för mycket för dom kraftigaste datornätaggen, och det kostar en del att skaffa en transformator som klarar av dom strömmar det handlar om.

På låg volym går det nog bra med datornätagg, men ska du dra på lite räcker det inte med datornätagg.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

vi kopplade upp en bilstereo till ett nätagg en gång och det gick.. däremot körde vi bara två mindre högtalare på det och inte så jätte hög volym, men det är väl bara att prova :P... har du en förstärkare så koppla lågnivån till den så borde det ju inte vara några problem...
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Post by K.J. »

Köp en trafo på Clas Ohlson eller annan valfri Hardwarestore och löd sladdarna själv. Trafos med bra effekt har sjunkit i pris ganska rejält den senaste tiden, så du ska nog kunna hitta något som möter dina spec-krav och ändå inte kostar skjortan.
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Ghlargh wrote:Njae, även ganska klena bilstereos drar alldeles för mycket för dom kraftigaste datornätaggen, och det kostar en del att skaffa en transformator som klarar av dom strömmar det handlar om.

På låg volym går det nog bra med datornätagg, men ska du dra på lite räcker det inte med datornätagg.
Lustigt att jag hittade en tråd om detta, farsan och jag satt nyss på altanen och divididerade angående 230>12V adapter, jag påstår att en sån adapter inte klarar av exempelvis en effektslukande bilvärmesits utan att säkringen går medans farsan påstår att summan av effekten före transformeringen= efter. dvs drar den 5A på 12V så blir belastningen i väggen cirka 0.25A på 230V.

Förklara detta för mig. Vill minnas att min lärare som var lektor i fysik sa att säkringen skulle gå.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Lindfors wrote:Lustigt att jag hittade en tråd om detta, farsan och jag satt nyss på altanen och divididerade angående 230>12V adapter, jag påstår att en sån adapter inte klarar av exempelvis en effektslukande bilvärmesits utan att säkringen går medans farsan påstår att summan av effekten före transformeringen= efter. dvs drar den 5A på 12V så blir belastningen i väggen cirka 0.25A på 230V.

Förklara detta för mig. Vill minnas att min lärare som var lektor i fysik sa att säkringen skulle gå.
Om din värmesits drar 5A på 12V så skulle den dra ~0,25A 230V. Inte exakt eftersom det blir lite förluster i transformatorn och eventuell likriktning. Just likriktningen kanske kvittar med en värmedyna, men i princip allt annat på 12V vill ha likspänning iaf. Alltså är din far inne på rätt spår och du minns antagligen din fysiklärare fel.

Om du funderar lite, en vanlig trafo man stoppar direkt i vägguttaget(svart klump) finns väl upp till 12V 2A eller nåt sånt. Om den skulle dra 2A från vägguttaget skulle den avge ungefär 400W värme. Om du tänker på det så blir det fort orimligt, jag har då aldrig sett ett sånt trafo smälta/ta eld när det sitter i :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Precis. Det är effekten som är i princip lika på båda sidor, inget annat. P=U*I

Om vi tar ett annat exempel. Ett vanligt nätagg i en dator kan lämna ca 20A på 12V. (240W) Det går alldeles utmärkt att dra ut 20A där. I proppskåpet sitter det oftast en 10A-säkring för 230V-uttagen. (Man kan plocka ut en effekt på 2300W) Tänk på det.
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Nu minns jag lite bättre tror jag, givetvis är före transfo= efter transfo på effekten förutom värmeförluster beroende på hur bra den är tillverkad.

Det min fysiklärare menar var att sådana där adaptrar 230>12 cigarettuttag inte klarar hög belastning, så om man köpte en grenkontakt och körde två stycken värmesitsar på adaptern skulle det inte funka.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Om värmesitsen drar 5A, och trafon kan ge 5A, och du pluggar i två sitsar, så går säkringen i trafon ja, om det sitter nån där.
Du får ju självklart kolla upp hur mycket trafon kan ge, och inte plugga i saker som vill ha mer än det.

Det vore ju väldigt dumt att t.ex sätta i ett gammal 200W-agg i en ny energislukande dator :P

Det hela är väldigt enkelt. Du kan ta ut så mycket ström som trafon är gjord för. Inte mer. Du kan koppla in hur många saker du vill och grena av och ha dig, bara du inte överskrider maxbelastningen.

Och säkringen i proppskåpet kan du sluta oroa dig för. Den går INTE även om du pluggar in 20 värmesitsar. Förutsatt att trafon inte smälter ihop och det blir kortslutning.

Angående till bilstereon så går det bra att driva den på en datornätdel. Du får inga dundrande uteffekter, men någfra tiotal watt kan man pressa ut.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Ghlargh wrote:Njae, även ganska klena bilstereos drar alldeles för mycket för dom kraftigaste datornätaggen, och det kostar en del att skaffa en transformator som klarar av dom strömmar det handlar om.

På låg volym går det nog bra med datornätagg, men ska du dra på lite räcker det inte med datornätagg.
En fråga bara, hur är det med "vanliga" stereos/slutsteg som går på 230V har de inte någon transformator i sig?
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Poängen från min fysiklärare var väl att adapter, förgrenare + värmesitsar ofta finns på samma ställe hos exempelvis biltema. En vanlig svensson kunde då få för sig att köpa dessa saker eftersom de ser ut att passa bra ihop men därmed gå bet.
maDa
Posts: 15
Joined: 2005-07-08 16:03:53
Location: Ystad
Contact:

Post by maDa »

Jag kopplade ett slutsteg till ett ATX nätagg en gång (tror det gjorde 15A på 12v-linan)

Fungerade rättså bra.. fast ja prova aldrig att maxxa det iofs..
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Exige wrote:En fråga bara, hur är det med "vanliga" stereos/slutsteg som går på 230V har de inte någon transformator i sig?
En "hemmastereo" som går på 230V kör inte internt på 12V. Ta det gånger 5 så är det lite närmare sanningen. Ju högre spänning, ju mindre ström. Ska man pumpa ut 500W i en bashögtalare i bilen så måste man upp i en spänning på ca 45V, om man har en talspole på 4 Ohm. Det blir bara 11A som går i högtalarkabeln då. Men från batteriet måste det till 41A plus effektförluster. Det är då "lite enklare" att gå från 230V och transformera ner till ca 70-80V, och sen fjutta ut 45V av det till högtalaren.
User avatar
Jirgyg
Posts: 380
Joined: 2003-10-07 17:56:11
Location: Lkpg

Post by Jirgyg »

Förra veckan köpte jag en bilstereo, säkringen på den är på 15A så man borde kunna maxa den med ett hyffsat datornätagg.
User avatar
Exige
Posts: 248
Joined: 2004-11-30 11:11:32
Location: Skövde

Post by Exige »

Jag har en philips bilstereo liggandes i hemma. Den är på 4 x 30 W och strömkablarna till den är bara på 1.5 mm i diameter.
“../ But it is hard to stay mad when there is so much beauty in the world. /..”
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Effektmärkningen på själva bilstereon är sällan trolig, man skulle behöva en spänningsomvandlare om man skulle kunna ta ut t.ex 4x45W och dessutom skulle värmeutvecklingen bli för hög. Kollar man databladen för de flesta slutstegskretsarna som sitter i bilstereos brukar de ha en R.M.S effekt på strax över 20W per kanal. Ett annat sätt är att göra dem mer strömstarka så man kan köra lågohmiga högtalare, men även där kan värmen bli problematisk.
Kan inget om mycket
Post Reply