kungen (inte jag)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

kungen (inte jag)

Post by Stiiig »

Denna tråd handlar inte om mig =P

hörde på radion idag att kungen hade krockat. När man kommer hem ser man i aftonbladet om att polis(a)sen inte får testa honom för hane 'immun' mot poliser. Tänk om ja kunde det ! =P
Aftonbladet wrote:Kungen körde olycksbilen men hördes aldrig av polis.
Han lämnade i stället olycksplatsen och fortsatte till Stockholm med livvakterna.
En vanlig medborgare riskerar 800 kronor i böter vid samma förseelse.
Hur faan kan detta koma sig? VANSINE!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Kallas immunitet, dvs han "äger" dig. Eller för att uttrycka det på några andra sätt:


1. Kungen > .*
2. Kungen pwns
3. Kungen = 1337

etc. ;p
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Det roliga var att när dom berättade i radion att han krockat i den första nyhetssändningen, så berätta dom bara hur det gick för Kungen inte ett knyst om dom andra inblandade, jag tyckte det vart lite ignorant.

Däremot på nästa nyhetssändning så la dom till att övriga inblandade oxå klarat sig fint, antar att det vart fler än jag som reagera på det så dom fått lite klagomål på Sveriges Radio.
itchy: Intel Core Duo 2,0ghz | 2048mb | 100gb | 13,3" | Mac OS X 10.4
apu: Intel Pentium 4 3,2ghz | 768mb | 760gb | FreeBSD 6.2
homer: Intel Celeron 667mhz | 256mb | 100gb | FreeBSD 6.2
krusty: VIA Nehemiah 1.0ghz | 256mb | 3,2gb | OpenBSD 4.0
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

schon wrote:Det roliga var att när dom berättade i radion att han krockat i den första nyhetssändningen, så berätta dom bara hur det gick för Kungen inte ett knyst om dom andra inblandade, jag tyckte det vart lite ignorant.

Däremot på nästa nyhetssändning så la dom till att övriga inblandade oxå klarat sig fint, antar att det vart fler än jag som reagera på det så dom fått lite klagomål på Sveriges Radio.
ja det är faan irriterande... Hur vissa får betee sig. Orätvisa. det var en svensk som en gång sa 'Av lag, Skall land byggas' Undra om han tänker på det?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Sluta gnälla. Jag är helt för kungens immunitet enbart på grund av att alla blir så arga över det.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

"Shut up, I order you to be quiet!"
"Order eh? Who does he think he is?"
"Well I -am- King."
"King eh? And how'd you get that? By exploitng the working classes and hanging on to outdated imperialist dogma!"
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Så, du vet med andra ord inte att alla diplomater här i Sverige får göra samma sak? Det sker inte mycket utnyttjande av immuniteten av de nordiska kungahusen så jag ser inte egentligen någon större anledning att klaga. (Låt oss även säga såhär, om han åkte ifrån platsen (vilket inte är ovanligt) och fått en bot på 800, vem tror du i slutändan skulle fått betala den?)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Mountain_Man
Posts: 285
Joined: 2002-03-11 9:39:23

Post by Mountain_Man »

Är lite allergisk mot immunitet i allmänhet, men det är bättre att kungen har det än att våra politiker har det, se bara på t ex Berlusconi som ett exempel på hur det blir då. (Sedan kan man hävda att politkerna i Sverige indirekt besitter en viss form av immunitet, men det är en annan sak.)
-= MM =-
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Andrej wrote:"Shut up, I order you to be quiet!"
"Order eh? Who does he think he is?"
"Well I -am- King."
"King eh? And how'd you get that? By exploitng the working classes and hanging on to outdated imperialist dogma!"
Haha, Monty Python dom kan dom..
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Kungen har åtalsfrihet eftersom han är kung, det är en kvarleva av den tid då kungen var den högsta beslutande makten i landet, det fanns liksom ingen som kunde döma honom ändå.
Vi kan visserligen göra oss av med vår kung genom att göra revolution, men jag ser ingen anledning att ersätta ett halvkorrupt system med ett helkorrupt så republik får republikanerna behålla.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
ThomasB

Post by ThomasB »

Alla kungar står över lagen (eller gjorde så ursprungligen). Kungen är kung av guds nåde. Det är därför han inte kan dömmas. "Eftersom människan ej kan dömma gud kan vi ej dömma kungen" Jag är inte säker på formuleringen.
Källa: Bibeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det kan vara på sin plats att påpeka att de flesta sittande presidenter i republiker inte heller kan åtalas för vanliga småbrott genom en ordinär juridisk process. Istället har man riksrätt, eller impeachment http://en.wikipedia.org/wiki/Impeachment
som är till för de stora brotten, som att knulla med sin sekreterare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Vem fan bryr sig om kungen? :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

thr wrote:Kallas immunitet, dvs han "äger" dig. Eller för att uttrycka det på några andra sätt:


1. Kungen > .*
2. Kungen pwns
3. Kungen = 1337

etc. ;p
Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Kan inget om mycket
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Jag skiter i om han krockar. Eller skuter ner poliser. Alla ska fanemej ha samma rättigheter.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

486-Moddare wrote:Jag skiter i om han krockar. Eller skuter ner poliser. Alla ska fanemej ha samma rättigheter.
Ärligt talat, kungen krockade, men det drabbar inte mig värre än kanske nån tusendels (om ens det) öre i kungens böter så jag kan inte bry mig mindre om just det, däremot folks reaktioner roar mig lite smått.
Kan inget om mycket
ThomasB

Post by ThomasB »

Bad_and_ugly wrote: Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Politiker har ingen diplomatisk immunitet. Diplomater har det.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ThomasB wrote:
Bad_and_ugly wrote: Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Politiker har ingen diplomatisk immunitet. Diplomater har det.
Ni har båda två rätt.
Ni skulle bli högst förvånade om ni visste hur många diplomater som egentligen är politiker ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
ThomasB

Post by ThomasB »

Big_Bird wrote:
ThomasB wrote:
Bad_and_ugly wrote: Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Politiker har ingen diplomatisk immunitet. Diplomater har det.
Ni har båda två rätt.
Ni skulle bli högst förvånade om ni visste hur många diplomater som egentligen är politiker ;)
Jo, det vet jag. Men om en politiker jobbar som diplomat är han diplomat men då jobbar han inte som politiker längre. En politiker som jobbar som politiker har ingen diplomatisk immunitet.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Bad_and_ugly wrote:Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Varför om jag får fråga.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ThomasB wrote:Jo, det vet jag. Men om en politiker jobbar som diplomat är han diplomat men då jobbar han inte som politiker längre. En politiker som jobbar som politiker har ingen diplomatisk immunitet.
Det är en definitionsfråga, visserligen är en politiker som jobbar som diplomat av bekvämlighetsskäl inte längre att anse som partipolitiskt bunden, men han har i uppdrag att i utlandet representera den partipolitik som drivs av det parti som för tillfället har majoritet i riksdagen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

syntetisk wrote:
Bad_and_ugly wrote:Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Varför om jag får fråga.
För att världen är så fruktansvärt orättvis!!1 REVOLUTION!
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Bad_and_ugly wrote:
syntetisk wrote:
Bad_and_ugly wrote:Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Varför om jag får fråga.
För att världen är så fruktansvärt orättvis!!1 REVOLUTION!
Vaddådå? Ska du ändra på hela världens orättvisor?
DIM kalsonger As String
pimen

Post by pimen »

Kungen is the shit!!!
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Dynamitsven wrote:
Bad_and_ugly wrote:
syntetisk wrote:
Bad_and_ugly wrote:Ungefär, är man kung så är man, jag skulle nog hellre gnälla på feta politiker som har diplomatisk immunitet etc.
Varför om jag får fråga.
För att världen är så fruktansvärt orättvis!!1 REVOLUTION!
Vaddådå? Ska du ändra på hela världens orättvisor?
Nej, bara bry mig mindre. Som jag sa innan, kungen får väl krocka om han vill, det finns så många andra med som krockar ändå det drabbar inte mig.

Jag tror den typiska svenska avundssjukan gör att en bagatell som kungens krock retar gallfeber på folk bara för att kungen kan komma undan medans alla andra får gråta blod när de betalar självrisken..
Kan inget om mycket
Post Reply