HD till videoredigering

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Hedin
Posts: 27
Joined: 2005-09-06 0:38:46

HD till videoredigering

Post by Hedin »

Ska uppdateradatorn för video redigering, för det går alldeles för segt.

Så sitter o funderar på vad som skulle passa bäst. Naturligvis en fet scsi 15rpm:are skulle sitta fint men lite väl dyrt. Så istället tänkte jag mig en SATA 10k rpm 74Gb raptor som verkar vara tillräckligt bra.
Ett annat allternativ är att köpa två SATA II diskar på 200Gb o köra dom i raid 0 eller 1. Har aldrig gjort det för så vet inte om det är krångligt o få det till o fungera och om det kommer bli snabbare än en 10k rpm:are?

Ska köra 2003 server och tänkt mig en 3200+ med 1 eller 2 Gb i ram. Kommer processorn bli flaskhalsen då eller har den väldigt liten betydelse när det gäller videoredigering?
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

En Western Digital Raptor är nog den enklaste lösningen.

http://www.datorbutiken.com/se/default. ... WDR740SATA
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
Hedin
Posts: 27
Joined: 2005-09-06 0:38:46

Post by Hedin »

Jo det blir nog det enklaste.
Men man får 200Gb för samma pris. Det som skulle va kul o veta, är vilken variant det går snabbast att läsa och skriva tex en 3Gb:s fil till. 10k rpm:aren är nästa dubbelt så snabb i det mesta.
Vet inte om man kan jämföra att dom delar upp arbetet lika och därför blir lika snabba i raid, som en 10k?
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Raid0 kn mycket väl vara snabbare, men det är en säkerhetsrisk eftersom all data försvinner så snart en av diskarna går sönder.

Ett alternativ är ju att köra Raid5 eller Raid1+0, men då behöver du ännu fler diskar, villket gör att priset springer iväg.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Mixo
Posts: 258
Joined: 2002-03-07 23:33:54
Contact:

Post by Mixo »

raid 5 e inget alternativ till video redigering då skrivhastigheten e sämre än 1 disk men köp du 200gb disken borde räcka till
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

När det gäller videoredigering skall man helst ha tre olika hårddiskar (eller arrayer). En till windows, växlingsfilen (som helst inte skall existera, satsa på MINST 1 GB, helst 2 GB nu när minnen är så billiga), en till källmaterialet (den video du har läst in från videokameran) och en där du sparar det arbete du håller på att redigera. På så sätt kommer du att minimera väntetiderna.

I ditt fall hade 2 GB minne, en Raptor 74GB till operativsystemet och videoredingersprogramet samt två 200GB diskar (en till källan och en till redigeringen) varit perfekt. Om din budget klarar det eller inte har jag ingen aning om. Om inte, så är två 200GB-diskar betydligt bättre i det här fallet än en Raptor.
Post Reply