Ifpi släpper malware - är dom sjuka i huvudet?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Pekz0r
Posts: 13
Joined: 2005-09-13 1:23:40

Ifpi släpper malware - är dom sjuka i huvudet?

Post by Pekz0r »

Ifpi släpper tillsammans med MPA ett "program" som ska ta bort uphovsrätsskydade filer och avinstallera fildelningsprogram. Tanken är att man ska lura folk att installera programmet i tron att det är ett datorsäkerhetsprogram, men i själva värket är det ett virus!
Programmet riktar sig framför allt till föräldrar till barn som fildelar

Hur är dom funtade i skallen!? ?!?

Hur faan är lagen skiven om man kan gå runt den med ett sådant program? Sprida ut ett virus som tar bort folks filer, låter ganska olagligt i mina ögon iaf!
Dom får väl hålla sig inom lagens ramar om dom ska komma åt oss fildelare!

Använd kreativiteten åt att göra något vettigt istället!

Källa: http://www.piratbyran.org/index.php?vie ... 76&fview=2

Edit: kanske borde skrivit tråden i allmänt prat istället. Någon moderator får gärna flytta den och ta bort detta
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mysigt att de försöker lösa "problemet" i fel ände.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Hur kommer det sig att folk försöker klassa denna programvara som ett virus? Det försöker inte återskapa sig självt och spridas, utan raderar bara filer. Malware med andra ord.

Jag är lite intresserad av hur detta program ska in på användares datorer. Det finns redan såpass många antivirus, antispyware, brandväggar etc. att folk knappast lär bry sig om ännu en, om än falsk, aktör.

Edit: det står här, på ifpis websida, precis vad applikationen gör. Varför framställs det hela som om programmet raderar filer i smyg?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Pekz0r
Posts: 13
Joined: 2005-09-13 1:23:40

Post by Pekz0r »

Malware är ju en typ av virus

Det sprider inte sig skälv men dom sprider det gonom att inte berätta hela sanningen(läs luras), och ajg vet inte riktigt vad som är värst. Så det är det mer än ett oskyldigt malware som du säger att det är...

Iallafall så är det fel väg att gå enligt mig
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Nicke wrote:Hur kommer det sig att folk försöker klassa denna programvara som ett virus? Det försöker inte återskapa sig självt och spridas, utan raderar bara filer. Malware med andra ord.
Pekz0r wrote:Malware är ju en typ av virus
Malware är ett samlingsnamn för virus, trojaner, maskar etc.

Låtsas programmet vara legitimt men förstör saker bakom användarens rygg utan att sprida sig själv automatiskt (via nätverk eller liknande) eller genom att infektera filer så är det en trojan.
hej.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Åh! Det måste jag installera!
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

linc wrote:Låtsas programmet vara legitimt men förstör saker bakom användarens rygg utan att sprida sig själv automatiskt (via nätverk eller liknande) eller genom att infektera filer så är det en trojan.
Jag tror inte det är någondera. Om du tittar på länken jag postade i min edit står det precis vad applikationen gör, det försöker inte döljas.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Nicke wrote:
linc wrote:Låtsas programmet vara legitimt men förstör saker bakom användarens rygg utan att sprida sig själv automatiskt (via nätverk eller liknande) eller genom att infektera filer så är det en trojan.
Jag tror inte det är någondera. Om du tittar på länken jag postade i min edit står det precis vad applikationen gör, det försöker inte döljas.
Såg det också och därför skrev jag det mer generellt. :)
hej.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

fisk wrote:Åh! Det måste jag installera!
Tror du den funkar bra i Wine? =)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Det ska bli intressant och se hur många som installerar det här :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

De kommer nog försöka stämma antivirus och antispyware tillverkare för att de hittar deras mjukvara.

Roligast vore om IFPI fick betala ut flera miljoner i skadestånd för det här. :p
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

IcePic wrote:
fisk wrote:Åh! Det måste jag installera!
Tror du den funkar bra i Wine? =)
man kan ju eh... hoppas.
Post Reply