Katt i träd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
WinterMut3
Posts: 47
Joined: 2005-01-05 21:15:45
Location: Göteborg
Contact:

Katt i träd

Post by WinterMut3 »

Nu har jag ett problem. Min katt har lyckats fastnat i ett träd, detta har hänt förut men inte hemma på våran tomt. Jag har försökt det mesta; locka den med mat, peta lite på den så den blir obekväm och flyttar på sig. Det mesta känns det som :-/

Jag har nu vart ute och tagit lite bilder för att göra det enkelt för folk att hjälpa mig, dock kan jag säga att brandkåren inte är ett alternativ.

Bild på trädet

Så snälla, kan någon med tidigare erfarenhet hjälpa mig?
"I'm glad that Peter Jackson can hack and slash up orcs, elves, and pseudo-humans in Lord of the Rings, but a video game like Postal, that lets you piss on yourself, is somehow evil."
- Vince Desi - Running With Scissors
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Kasta saker på den så att den hoppar ner. Eller så skickar du upp grannens katt så att han/hon blir rädd å sticker.
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

Vi hadde en katt som satt i ett träd, då hadde vi turen att en stor sten stod intill trädet och då la jag en lång planka mellan stenen och trädet som katten en stund senare ballanserade nerför.

Hur länge har katten suttit där förresten? Ibland så hittar dom juh ner av sig själva.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
WinterMut3
Posts: 47
Joined: 2005-01-05 21:15:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by WinterMut3 »

Den har suttit där i runt 16 timmar nu. Jag skulle ju kunna peta ner den med en lång pinne eller så, men jag vet inte hur den skulle klara fallet.

Men jag tror jag är för blödig för att kunna kasta något på den.. :-/

Det konstigaste är väl nog att han verkar trivas där på något vis. Använde ju en kratta med en liten köttbit på för att kunna locka in honom närmare stammen. Han började ju nosa på den och följde efter den en bit. Gav sen upp och gick tillbaka ut på grenen. Grenen i sig är ju väldigt tunn..

Vet inte riktigt om det skulle hjälpa något, men här är en till bild

Förövrigt så är den stegen jag har för kort för att jag ska kunna nå upp till honom. Men trädet är för tunt för att jag själv ska kunna klättra upp i det.
"I'm glad that Peter Jackson can hack and slash up orcs, elves, and pseudo-humans in Lord of the Rings, but a video game like Postal, that lets you piss on yourself, is somehow evil."
- Vince Desi - Running With Scissors
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om den lyckades komma upp så kan han komma ner också. Låt han sitta där upp tills han tröttnar och blir hungrig som en varg.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ficklampa
Hedersbit
Posts: 546
Joined: 2002-05-17 23:43:57
Location: Södermalm, Stockholm
Contact:

Post by ficklampa »

Brukar man typ inte ringa djurens vänner eller brandkåren? :P
PC: 2500k | 8 GB RAM | GTX770
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Tänkte precis fråga det :P Är det bara i kalle anka som brandkåren hjälper katter ner från träd?
User avatar
WinterMut3
Posts: 47
Joined: 2005-01-05 21:15:45
Location: Göteborg
Contact:

Post by WinterMut3 »

Så, nu var dagen räddad, någorlunda. Katten är nere och välmående efter en transport ner i en korg och sedan ner från trädet. Ingen skadades.

Så nu antar jag att tråden kan låsas :-)
"I'm glad that Peter Jackson can hack and slash up orcs, elves, and pseudo-humans in Lord of the Rings, but a video game like Postal, that lets you piss on yourself, is somehow evil."
- Vince Desi - Running With Scissors
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

:) Katter är annars ganska tröga djur och man kan gott låta dem sitta där ett dygn innan man gör något. Oftast kommer de ner själv och lär sig något av vad som hände.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

mkk wrote::) Katter är annars ganska tröga djur.
Ah, du menar som människodjuren.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Farsans katt satt i en stor lind ett tag, efter 3 dagar så tröttnade vi och tänkte att den borde vara hungrig, så vi band fast en stekt flundra på en lång pinne och lyckades få katten att trilla ner på en madrass under, ettpar dagar senare satt den där igen men kom ner dagen därpå självmant.
Kan inget om mycket
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

ADiS wrote:Om den lyckades komma upp så kan han komma ner också. Låt han sitta där upp tills han tröttnar och blir hungrig som en varg.
Nej, katter är inte särskilt duktiga på att klättra ner för trän.

När våran ena katt kom på idén att klättra långt upp i ett träd (efter att ha blivit jagad av en annan katt) så höll vi ett lakan under den och skakade grenen så att den ramlade ner.
DIM kalsonger As String
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Dynamitsven wrote:Nej, katter är inte särskilt duktiga på att klättra ner för trän.
Varför ska de upp om de inte kan klättra ner då? Låter riktigt smart :D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Här har vi ett intressant träd också: http://origenxbox360.com/
Försök hitta katten ;)
iDon't care about your problems.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det ser inte bra ut. :(
Det är ett väldigt högt träd och det är mycket lättare att klättra upp än att klättra ner från ett träd.

Om den skulle ramla ner skulle den säkert göra illa sig.

Varför kan du inte ringa brandkåren?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Moonsky wrote:Det ser inte bra ut. :(
Det är ett väldigt högt träd och det är mycket lättare att klättra upp än att klättra ner från ett träd.

Om den skulle ramla ner skulle den säkert göra illa sig.

Varför kan du inte ringa brandkåren?
Om du läser här så kommer du se att problemet är löst... ;)

btw, när jag var liten kaste jag ner en katt från tredje våningen, den landa på fötterna (som alltid) och fortsatte som inget hade hänt... så han kunde lika gärna skuta ner den. Den har iafl nio liv ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Dö Adis, dö!
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag får otrevliga flashbacks från Sweclockers Övriga ämnen.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Cappuccino wrote:Dö Adis, dö!
Vad har jag gjort nu för fel då ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

ADiS wrote:Vad har jag gjort nu för fel då ;D
Kastat ner en katt från tredje våningen?

http://www.gavle.to/~adis/upld/b11.jpg

Nog såg du rätt ondskefull ut redan då.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Vad har jag gjort nu för fel då ;D
Som tur hände de där antagligen i Bosnien så de är lugnt, ingen kommer knackande på dörren ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

TinyTeeth wrote:
ADiS wrote:Vad har jag gjort nu för fel då ;D
Kastat ner en katt från tredje våningen?

http://www.gavle.to/~adis/upld/b11.jpg

Nog såg du rätt ondskefull ut redan då.
hahaha omfg visste själv inte att ja hade den där bilden på ftp'n där ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

ADiS wrote:
TinyTeeth wrote:
ADiS wrote:Vad har jag gjort nu för fel då ;D
Kastat ner en katt från tredje våningen?

http://www.gavle.to/~adis/upld/b11.jpg

Nog såg du rätt ondskefull ut redan då.
hahaha omfg visste själv inte att ja hade den där bilden på ftp'n där ;D
Men ADiS, du skrämmer ju ungen bredvid!
DIM kalsonger As String
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Dynamitsven wrote:Men ADiS, du skrämmer ju ungen bredvid!
roliiii roliiiii ;D
btw bilden är fan från typ 1988 :o (tiden går fort)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ADiS wrote:
Dynamitsven wrote:Men ADiS, du skrämmer ju ungen bredvid!
roliiii roliiiii ;D
btw bilden är fan från typ 1988 :o (tiden går fort)
Fan, -88 då odlade jag mitt första skägg.
Men det är trådhijacking. Alternativ för att få ner katter:
(Just den här katten är ju nere redan, men vi kan ju spåna på ämnet tills tråden låses.)

Man kan testa vatten. Inte gärna spruta direkt på katten då detta vore osympatiskt, men försök att simulera regn med en vid stråle. Detta borde få katten att söka sig till en bättre plats.

Katter är väldigt bra på höga höjder. Det sägs att, jag har det inte vederlagt, katter vid fall på över tre våningar (eller om det var tio meter) instinktivt sprider benen åt sidorna. Enligt uppgift dels för att en ökad kroppsyta ökar uppbromsningseffekten och för att det är trevligare att bryta revbenen än att spetsas på sina egna ben. (Vilket då tydligen skulle vara följden av att landa på alla fyra). Jag tänker inte testa teorin då jag faktiskt gillar katter.
Men däremot så kan man väl säga att om man bara ser till att underlaget är någorlunda slätt och fritt från lurigheter som stenar, kvistar och taggar så bör katten klara ett hopp från trädet.

Om man känner sig osäker kan man dra ut ett par madrasser och lägga bredvid varandra, eller ta och skrapa ihop en stor och fin lövhög (beroende lite på årstid dårå)

Ljud som katten inte gillar torde kunna locka bort den från trädet. Våra katter fick panik av damsugaren. (Frågan är bara hur du får upp damsugaren i trädet).
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Locked