Diodproblem =(

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
maase
Posts: 6
Joined: 2005-10-02 17:36:41

Diodproblem =(

Post by maase »

Jag har gjort en krets med tre lysdioder, varav endast två lyser. Min fråga: Leder en diod ström även om den inte fungerar?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Har du lödit?. isf. kan du ha gjort en kortslutning dvs, en koppning mellan två ledare som gör att kretsen imellan inte får ström.'

Rätta mig?
maase
Posts: 6
Joined: 2005-10-02 17:36:41

Post by maase »

Jag har lödit, men inte kopplat på strömmen förren lödningen var klar (om det spelar ngn roll(?)..) Dioden lyser inte men den leder ström.. hur kommer detta sig?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Är de lödtenn imellan pinnarna på dioden?
maase
Posts: 6
Joined: 2005-10-02 17:36:41

Post by maase »

Nej det är det inte, var mkt noga med just det
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hur ser kopplingsskemat ut? du ska ha gemensam jord på dom, sedan ska du mata dom olika dioder med olika spänningar. kan vara så att dom två har rykt.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
maase
Posts: 6
Joined: 2005-10-02 17:36:41

Post by maase »

Jag har kopplat precis som nedan men med tre lysdioder.

Image

Lysdioderna är av samma typ och kräver därmed samma spänning. Men kanb det vara så att en har rykt men kretsen leder endå ström så att de andra två lyser?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

du kanske har 2st dioder som är något defekta. alltså dom är på grännsen att gå sönder och då tappar dom sin ljusstyrka så blir det så. det där var väldigt udda fel.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
maase
Posts: 6
Joined: 2005-10-02 17:36:41

Post by maase »

Tre lysdioder men endast två som lyser? Hur kan dessa två fungera då den tredje i kretsen inte lyser. Kan de andra lysa om den tredje är död?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

huh, jag blir så jävla förvirrad. vi sägre såhär, om du seriekoplar tre st dioder som i ditt fall. Om någon av don brinner upp så kommer då alla att släckas. Eller om du vänder en diod fel så kommer dom andra inte att lysa. Men parallel kopplar du tre st som i ditt fall och någon av dom är felvänd eller brunnit upp så kommer det inte att påverka andra MEN dom andra dioderna får mer spänning över sig och kan då brinna upp.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Borde väl kunna brinna upp och kortsluta över anod/katod? och du skulle ju de andra lysa... Dock får dom högre spänning och brinner upp för eller senare ändå ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Japp, lysdioder kan både kortslutas och sluta leda, kortslutning är t.ex. vanlig vid ESDskador, för hög backspänning, för hög ström samt vid lödning med för hög temperatur.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
maase
Posts: 6
Joined: 2005-10-02 17:36:41

Post by maase »

okej, tack för de svaren. Grejern är den att jag har testat den tredje lysdioden separat och då fungferar den. Jag har till och med provat ta fyra lika dioder i en seriekoppling, samma fenomen här. En slutar att fungera men de tre övriga lyser som de skall. Tycker att detta är väligt skumt. ?!?

Backspänning? Vad är det? Denna krets som jag håller på med handlar det om högst 12 V. Är det för hög backspänning?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Lysdioder brukar ha en backspänning som max på 5v. DVS att går strömmen åt fel håll de kan förstöra dioden.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Jo men nu fungerade den ju för sig själv, så den är inte trasig.

Backspänning är den spänning som en diod tål åt fel håll.
Framspänningsfall är den spänning som lysdioden ska ha för att lysa.
Post Reply