Skrämmande historier

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Skrämmande historier

Post by ADiS »

Kollade igår på Myth Busters och dom tog upp en skrämmande historia;

Det var så att en kvinna låg i koma ett antal veckor och hon vaknade inte. ”Läkarna” fastställde att hon var död. Dom begravde henne som man gjorde med alla andra. Hon hade också en man som inte kunna komma över deras beslut om att hon var död. När han sov en natt så drömde han att hon skrek:
– Jag lever, jag lever. Släpp ut mig.
Han tvingade folket som hade hand om det där att gräva upp henne. När dom öppnade kistan så fann dom en död kvinna vars naglar på fingrarna var helt böjda bakåt. Dom fann också riv märken på kistan.

När jag hörde detta fick jag rysningar och var något tårögd. Vilken död man kan uppleva! :(
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Hörde detta från någon: (alltså är det med 99% säkerhet inte sant ;))

Några ungdomar som hade farit ut med en båt på Atlanten, och när de kommit en bra bit ut hoppade de i vattnet för att bada. De glömde dock att fälla ner någon form av stege, och kanten på båten var lite för hög, så till slut drunknade de, eftersom ingen hittade dem. Efteråt hittade man klösmärken på sidan av båten.

Denna historian kom jag bara att tänka på eftersom din också hade med klösmärken att göra. :)
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Konstaterade de huruvida det var en myt eller inte?

Angående båthistorien, tror man kan komma rätt högt upp om man är minst tre personer i vattnet. Och om båten var större än vad du kan hjälpa någon att hoppa upp för att få tag på relingen och kravla sig upp i så borde det funnits fler ombord. (Tror inte alla på ostindienfararen Götheborg och liknande fartyg tar badpaus samtidigt.)
Men det är bara min totalt oinformerade teori, eftersom jag inte kunde avstå från att tänka på det.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om det är eller inte kan man spekulera själv. Men dom sa att detta var sant men grejen dom skulle göra var att kolla hur man betedde sig begravd i en kista då dom testade det. Men varför skulle det vara en myt? Tänker man efter så förr i tiden hade dom inte dessa elektroniska apparater där man kan se om det finns någon aktivitet i hjärnan och på så sätt fastställa döden.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

ADiS wrote:Om det är eller inte kan man spekulera själv. Men dom sa att detta var sant men grejen dom skulle göra var att kolla hur man betedde sig begravd i en kista då dom testade det. Men varför skulle det vara en myt? Tänker man efter så förr i tiden hade dom inte dessa elektroniska apparater där man kan se om det finns någon aktivitet i hjärnan och på så sätt fastställa döden.
Det du beskrev är en populär vandringssägen som jag tror förekom i "Råttan i pizzan", som behandlade sådana historier.

Det är inte särskilt svårt att detektera andning eller puls, något som ska till för att en människa ska leva.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Har man inte känt till metoden med likfläckar ganska länge?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Re: Skrämmande historier

Post by Niklas Berggren »

ADiS wrote:När han sov en natt så drömde han att hon skrek:
– Jag lever, jag lever. Släpp ut mig.
Han tvingade folket som hade hand om det där att gräva upp henne. När dom öppnade kistan så fann dom en död kvinna vars naglar på fingrarna var helt böjda bakåt. Dom fann också riv märken på kistan.
Begraver man någon levande har de inte många timmar att leva innan de kvävs till döds. Jag tolkar din text som att det dröjde minst en dag innan maken drömde, då hade hon tveklöst kvävts.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
pimen

Re: Skrämmande historier

Post by pimen »

Nicke wrote:
ADiS wrote:När han sov en natt så drömde han att hon skrek:
– Jag lever, jag lever. Släpp ut mig.
Han tvingade folket som hade hand om det där att gräva upp henne. När dom öppnade kistan så fann dom en död kvinna vars naglar på fingrarna var helt böjda bakåt. Dom fann också riv märken på kistan.
Begraver man någon levande har de inte många timmar att leva innan de kvävs till döds. Jag tolkar din text som att det dröjde minst en dag innan maken drömde, då hade hon tveklöst kvävts.

Om han drömde det betyder ju inte att hon levde när han drömde det...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Grejen är att när man sover eller liknande förbrukar man väldigt, väldigt lite syre. Då hon vaknade och så att hon var instäng vart hon säkerligen panikslagen och hennes hjärta började pumpa blodet fort och adrenalinet sprutade. Då förbrukar man väldigt mkt syre så kan inte ha överlevt i mer än 2h iafl.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Redan Poe skrev en skräckhistoria om detta. Angående varför det skulle vara en myt, ja, varför inte? Folk hittar på saker, och rykten går. En i grunden skeptiskt inställning kan nog vara bra för att undvika en allt för "överbelastad" världsbild.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Två timmar är mer än nog för att klösa sönder fingrarna mot insidan av kistlocket.
Om man nu hamnar i en kista under jorden och fortfarande lever.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
pimen

Post by pimen »

Frågan är: varför ska man klösa mot insidan av locket? Man har ju inte skuggan av en chans att klara sej på det sättet, och det gör ju bara ont i naglarna, jag hade hoppats på att dom begravt en med mobiltelefonen så man kune spela lite spel i det sista.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag har en känsla av att man kanske inte tänker så klart om man vaknar i en kista.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Konstaterade de huruvida det var en myt eller inte?

Angående båthistorien, tror man kan komma rätt högt upp om man är minst tre personer i vattnet. Och om båten var större än vad du kan hjälpa någon att hoppa upp för att få tag på relingen och kravla sig upp i så borde det funnits fler ombord. (Tror inte alla på ostindienfararen Götheborg och liknande fartyg tar badpaus samtidigt.)
Men det är bara min totalt oinformerade teori, eftersom jag inte kunde avstå från att tänka på det.
Vi trodde också det, men det är ett helvete för 3 personer att få upp någon på en 1 meter hög klippkant i vattnet, relingen på en inte för stor yatch utan stege bak kan vara ett par meter, jag skulle säga att det är mer eller mindre omöjligt att ta sig upp på en sån utan rep eller nåt sånt.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Vi trodde också det, men det är ett helvete för 3 personer att få upp någon på en 1 meter hög klippkant i vattnet, relingen på en inte för stor yatch utan stege bak kan vara ett par meter, jag skulle säga att det är mer eller mindre omöjligt att ta sig upp på en sån utan rep eller nåt sånt.
Åh fan. Bra att veta. Jag trodde faktiskt det skulle gå.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

coolkingZ wrote:Frågan är: varför ska man klösa mot insidan av locket? Man har ju inte skuggan av en chans att klara sej på det sättet, och det gör ju bara ont i naglarna, jag hade hoppats på att dom begravt en med mobiltelefonen så man kune spela lite spel i det sista.
har man någon mottagning så långt under jord?
Parental Advisory - Explicit Content
pimen

Post by pimen »

du behöver ju ingen mottagning för å spela, om man nu skulle ha sån tur så e de ju bra.

Förresten, läste om en typ som dog, på begravningen så låg mobilen i fickan å börja ringa, vet inte om det e sant, man brukar ju inte ha samma kläder på begravningen som man hade när man dog, men om han hade finköäderna på, så varför inte?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Big_Bird wrote:Åh fan. Bra att veta. Jag trodde faktiskt det skulle gå.
Archimedes princip gäller vilket ställer en ganska så bra begränsning på en tyvärr. Om man vill ha upp någon ur vattnet är väl guppande (alltså trycka sig ner i vattnet för att få en sorts fjädereffekt upp igen) enda bra hjälpmedlet jag har använt, vilket i sig är oerhört begränsat. (Om nu någon undrade varför det är så svårt, heh)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

coolkingZ wrote:Förresten, läste om en typ som dog, på begravningen så låg mobilen i fickan å börja ringa...
Även om det väl knappast är rent omöjligt, så luktar det vandringssägen lång väg.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

ADiS wrote:Om det är eller inte kan man spekulera själv. Men dom sa att detta var sant men grejen dom skulle göra var att kolla hur man betedde sig begravd i en kista då dom testade det. Men varför skulle det vara en myt? Tänker man efter så förr i tiden hade dom inte dessa elektroniska apparater där man kan se om det finns någon aktivitet i hjärnan och på så sätt fastställa döden.
Jag har läst lite medicin, även en mycket svag puls känns fortfarande, och inga kroppar begravs levande såpass tidigt, vidare så inträffar flera saker när man dör för att man skall förklaras som död, och bara en kort tid därefter inträffar saker som tydligt markerar definitiv död (rigor mortis, kemiska förlopp som missfärgar ögonen, mm.) - dessutom, även femtio år tillbaka i tiden hade man metoder för att höra hjärtat slå, och om sägnen är äldre än så så är den troligtvis lika sann som de flesta gamla skrönor.

Så, förutsatt att inte läkarna var mindre utbildade än mig (vilket jag har mycket svårt att tänka mig), så kan de inom minst en 50-årsperiod med 100% säkerhet avgöra om en människa är död eller inte.

Dessutom, en människa som ligger i det djupaste koma, så till vida hon inte har artificiell syresättning, andas fortfarande. Det är lite svårt att missa.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

spite wrote:har man någon mottagning så långt under jord?
Jag fick mottagning ibland, tillräckligt för att kunna ta emot ett sms när jag var i ett berg 30 meter under marken :)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
pimen

Post by pimen »

Så varför inte begrava alla med en mobiltfn?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

coolkingZ wrote:Så varför inte begrava alla med en mobiltfn?
Därför att du skulle då fråga varför dom gjorde det när dom är död ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

coolkingZ wrote:Så varför inte begrava alla med en mobiltfn?
Vissa begravdes med ett rör att få luft genom samt ett litet snöre till en klocka att dra i om man vaknade... Detta hände vad jag läst i brytpunkten mellan gammalt samhälle där man hade likvaka och nytt samhälle där läkare bestämde om du var död och man försökte gräva ner folk relativt fort.

Jag skulle kunna tänka mig att likvakan från början kom till för att man inte skulle råka begrava någon som bara svimmat då metoderna för att kolla om någon levde, var rätt begränsade på den tiden. Det plus alla gamla vandringssägner om folk som just begravts levande.

Att begravas levande är dessutom en av dom vanligare obefogade rädslorna folk har.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
pimen

Post by pimen »

Ghlargh wrote: Att begravas levande är dessutom en av dom vanligare obefogade rädslorna folk har.

Ja, när jag var typ 8 låg jag några veckor och hade skitsvårt o sova för att jag var rädd för det, användes inte det typ på medeltiden som ett hemskt dödsstraff?
Post Reply