Insider om FI

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Insider om FI

Post by elvenman »

I kvällens insider på tv3 granskar de FI (Feministiskt Initiativ).

Fina ord och meningar:
"Ledande företrädare för feminismen hävdar att kvinnor som ligger med män är förrädare och hyllar boken SCUM-manifestet, där män kallas djur och rekommenderas att begå självmord."

Vad anser du om FI och saker i dess närhet?

En fin wapdrive.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Insider om FI

Post by Dissident »

Jag är lite kluven när det gäller FI. Visst är de fullständigt galna, men samtidigt kanske ett starkt FI hade dragit röster från vänstern och bidragit till en borgerlig valseger.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag har inte sett insider men jag såg dokumentären om ROKS för ett tag sen. Och min uppfattning är att dessa kvinnor är mansfientliga och helt galna.

I den dokumentären sa i alla fall Ireen von Wachenfeldt (ordförande för roks) att "män är djur". Tänk om någon med den positionen sa nått liknade om finländare eller typ hantverkare, vilket liv det skulle bli.

[edit: Ett ord slank in tokigt.]
Last edited by Eruku on 2005-10-13 21:43:20, edited 1 time in total.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Eruku wrote:I den dokumentären sa i alla fall Ireen von Wachenfeldt (ordförande för roks) att "män är djur". Tänk om någon med den positionen sa nått liknade om finländare eller typ hantverkare, vilket liv det skulle bli.
Eller ännu värre, folk från t.ex. forna Jugoslavien.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Jag tycker också att några inom FI verkar vara fullständigt galna, men samtidigt får man komma ihåg att det inte är alla eller ens en majoritet av alla feminister som har sådana här åsikter. Det är endast de mest extrema som får publicitet i den etablerade median.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

egar wrote:
Eruku wrote:I den dokumentären sa i alla fall Ireen von Wachenfeldt (ordförande för roks) att "män är djur". Tänk om någon med den positionen sa nått liknade om finländare eller typ hantverkare, vilket liv det skulle bli.
Eller ännu värre, folk från t.ex. forna Jugoslavien.
Räkna inte in mig där ;D
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag tycker att FI är ett bra påhitt, de uppmärksammar jämstäldhets frågorna och får de andra partierna att känna sig tvugna att ta ställning och lägga ner mer vikt på dem.

Däremot skulle jag absolut inte vilja se ett parti som FI vid makten, det känns fånigt att bilda ett parti med jämstäldhet som utgångspunkt enligt mig.

Feminist betyder för jämnstäldehet. Men jag önskar att man bytte namn på det för det låter nog illa i många öron, särskilt med tanke på alla dessa dokumentärer som gjorts på sistone.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Deras galenhet besudlar själva feminismen. Detta gör så att man lätt får intryck av att alla feminister är idioter. Detta kan jämföras med invandrare. "Alla invandrare är brottslingar" men bara för vissa utför brott så blir hela "bunten" anklagade. Är man så lättmanipulerad så är det lätt att tro på sånt här trams.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Sitter och tittar nu, och jag måste nog påså att jag aldrig sett en så löjlig diskussion. Tjatter i hönshuset. Jag blir trött på sådant skitsnack.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

ADiS wrote:Räkna inte in mig där ;D
Haha, kommer inte från nån självständig liten stat? Typ som Vatikanen, fast som va grannland med ex-Yu? ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Som en vis man en gång sa "Populär feminism är som bajs, en biprodukt av något gott."

Sen måste det påpekas att det är bara "galningarna" som får utrymme i media. Reportrar förintervjuvar dem de skall prata med och om personen inte stämmer överens med den bild av "feminism" som reportaget vill främja så svalnar intresset snabbt.

Det bör tilläggas att jag hatar Robert Aschberg och hans vidriga knöggliga och skrynkliga huvud och således vägrar se på några av hans dokumentärer eller något där han ens nämns i samanhanget.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Fi är tokiga manshaterskor hela högen, det kommer man aldrig ifrån.
Men erkänn att det är lite roligt med en mer färgglad politisk debatt som för en gång skull inte bara handlar om bugdetering och arbetslöshet.

Den här typen av populistiskt parti har vi väl knappt sett sedan Ian och Bert och även om jag hellre dör än ser Fi komma till makten så visst bidrar det väl med ett element som gör den annars så gråa politiken lite intressantare.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

spite wrote:Fi är tokiga manshaterskor hela högen, det kommer man aldrig ifrån.
Men erkänn att det är lite roligt med en mer färgglad politisk debatt som för en gång skull inte bara handlar om bugdetering och arbetslöshet.

Den här typen av populistiskt parti har vi väl knappt sett sedan Ian och Bert och även om jag hellre dör än ser Fi komma till makten så visst bidrar det väl med ett element som gör den annars så gråa politiken lite intressantare.
Absolut, skulle tom. va lite kul med ett parti bestående av endast män som hatar kvinnor ;D Bara för att kontra lite 8)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Ja varför inte, ska vi starta eget?

Men ärligt talat så kan det ibland vara skönt att se att inte alla svenskar är så mellanmjölk utan att vissa fortfarande vågar stå upp och säga all möjlig dum skit.
Parental Advisory - Explicit Content
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Ni har ju alltid Germanskt Initiativ..
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Dissident wrote:Ni har ju alltid Germanskt Initiativ..
Damn tänkte skriva det men nån annan han visst före ;) Riktigt grym sida, med allt från Püsselkammaren, herr gårtysk och panzerkampfwagen! Lol vad jag skratta åt skiten går.. jaja :)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Till att börja med är det dumt att blanda ihop FI och ROKS, då dessa är skilda entiteter.

Sen kan man väl också säga att Robban Aschberg har tappat stinget då han med pukor och trumpeter introducerar ett inslag som hade varit meningsfullt för cirka två månader sedan, men som idag känns som rätt trött drevjournalistik. Fast till och med efter att det vanliga drevet gått förbi. Insider är jägaren som drack för mycket kvällen innan och vaknade med huvudverk, sodomerad med vapenfett och gevärspipa, i en unken stuga och nu traskar runt på måfå i skogen för att skjuta någon. Kamraterna eller älgarna, det spelar ingen större roll.

Min personliga åsikt om FI är att grundidén var bra. Visserligen ett enfrågeparti, men de skulle kunnat fungera för att föra upp jämstäldhetsfrågor på agendan på samma sätt som miljöpartiet tvingade alla partier att krama sälar och Ny Demokrati förde in öppen rasism i svensk riksdagspolitik för första gången sedan 30-talet.

Felet man gjorde var att låta Tiina Rosenberg vara med och ställa krav. Hon är säkerligen en gudabenådad föreläsare och en duktig professor (anklagelserna i Expressen var ju bara nys) men hon är en akademiker och har på akademikers vis ingen förståelse för den verkliga världen. Den där alla människor bor.
Vad FI hade behövt, för att profilera sig på bästa sätt och få maximalt genomslag, är faktiskt de hetronormativa borgarkärringarna som Ebba Witt Brattström. Visserligen föraktar jag i grund och botten någon som är gift med Horace Engdal, men att blanda in Queerfrågor i partiets agenda redan från början var generalfel och skar ner på antalet potentiella väljare. Dessutom är det vansinnigt dumt att ta ett tvärpolitiskt koncept och profilera in sig som ett rent vänsterparti. Det är som att säga: "50% av väljarkåren är för mycket. Vi vill appelera till högst 25%"

Nåja, det har varit en spännande cirkus. Och om några år, när skadan förhoppningsvis läkt, så kanske feministerna i Sverige kan lära sig något på kuppen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mickey
Posts: 29
Joined: 2005-02-23 10:40:07

Post by mickey »

ett jävla kacklande på dem!
User avatar
Benke
Posts: 16
Joined: 2005-10-14 9:39:57

Post by Benke »

Jag höll på att kräkas när de läste upp citat ur den där boken. Jävla idioter.
Och sen den dumma kärringen som blev intervjuad för ett tag sedan, som fick frågan "Tycker du att män ÄR djur?" Och hon bara "JAA! Män är djur. Tycker inte du det? VA? Tycker inte DUU det?"
Såg rött där ett tag... usch.


Nej... FI är ett jäkla skämt. Feminismen känns så otroligt lam. Det går bara ut på att hata män så mycket som möjligt, och att dra alla över samma kam. Män är män, och kvinnor är kvinnor. Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara. Om kvinnor hade haft det fysiska övertaget, så tror fan att det hade blivit vi killar som blivit våldtagna, och haft problem med att gå genom parken från pubben en sen lördagkväll. Det är ju knappast nån djurisk instinkt i varenda kille att vi bara vill stoppa k*ken i en kvinna.

Men visst, det är kul med något färgstarkt i vår trista politik. Nu saknas bara att två extrema vänster - höger partier bildas, så de kan kriga lite i studior Sverige över.
Anställd
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Jag hoppas ni alla har sett den här!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Benke, FI != ROKS
Just FYI.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Big_Bird wrote:Benke, FI != ROKS
Just FYI.
Det är inte så stor skillnad.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Dissident wrote:
Big_Bird wrote:Benke, FI != ROKS
Just FYI.
Det är inte så stor skillnad.
tja, att tänka och argumentera på det sättet ger ju bara konspirationsteoretikerna inom de bägge förbunden vatten på sin kvarn, så jag tycker man bör bemöta dem bägge på sina egna vilkor och utifrån varje organisations premisser.
Inte klumpa ihop dem lite så där lagom insiktslöst och hänga på fördomsfulla idiotier om hur man läste en gång i FIB-Aktuellt att feminister är.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

ziimzallabiim wrote:Jag hoppas ni alla har sett den här!
Den säger ju ganska mycket om deras ambitioner ;D
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

ziimzallabiim wrote:Jag hoppas ni alla har sett den här!
Fint att dom inte generaliserar :P
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Post Reply