Följderna av att överbelasta ett nätaggregat

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Följderna av att överbelasta ett nätaggregat

Post by Aelrik »

Jag har precis beställt nya grejor (ASUS A8N-e, Venice 3200+, A-DATA 2x512mb RAM, Connect3D x800GTO).
Mitt nätaggregat är på 300W och jag tänkte se om det går att köra nya konfigurationen i det gamla chassit tills jag köper nytt.
Sen fick jag höra att om ett nätaggregat är för svagt matar den ut en högre spänning för att kompensera (jag greppade aldrig riktigt...).

Är det så, och kan det då bränna något?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Inte riktigt sant

Ett billigare nätagg som blir överlastat kan skicka ut för höga spänningar när det går sönder och därmed förstöra allt i din dator, men det kommer inte "kompensera genom att skicka ut högre spänning".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Aelrik
Posts: 410
Joined: 2002-03-18 8:13:03
Location: Umeå

Post by Aelrik »

Ghlargh wrote:Inte riktigt sant

Ett billigare nätagg som blir överlastat kan skicka ut för höga spänningar när det går sönder och därmed förstöra allt i din dator, men det kommer inte "kompensera genom att skicka ut högre spänning".
Men PSU'n kan väl inte gå sönder (och därmed bränna allt annat) av att man pluggar in för mycket?
"When my fist clenches crack it open,
before I use it and lose my cool.
And if I swallow anything evil,
stick your finger down my throat." The Who
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Aelrik wrote:
Ghlargh wrote:Inte riktigt sant

Ett billigare nätagg som blir överlastat kan skicka ut för höga spänningar när det går sönder och därmed förstöra allt i din dator, men det kommer inte "kompensera genom att skicka ut högre spänning".
Men PSU'n kan väl inte gå sönder (och därmed bränna allt annat) av att man pluggar in för mycket?
Jodå :<

Inte allt annat, men iaf något.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

rokk wrote:Jodå :<

Inte allt annat, men iaf något.
Det KAN bränna allt annat i datorn och kopplat till daton om man har otur, men det är inte jättevanligt nej.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ghlargh wrote:
rokk wrote:Jodå :<

Inte allt annat, men iaf något.
Det KAN bränna allt annat i datorn och kopplat till daton om man har otur, men det är inte jättevanligt nej.
Jo, självklart kan det, men chansen är inte alltför stor att ALLT skulle gå åt skogen. Ett Codegen som brann upp för mig tog med sig en fläkt ner i graven :(.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Lord^Airow
Posts: 200
Joined: 2005-06-28 13:00:03

Post by Lord^Airow »

rokk wrote:Jo, självklart kan det, men chansen är inte alltför stor att ALLT skulle gå åt skogen. Ett Codegen som brann upp för mig tog med sig en fläkt ner i graven :(.
Haha jag har en kompis som äger ett 350W codegen. Det sjuka är att fläkten sitter helt löst på den där bak i agget ;D :o .
Ser hur galet ut som helst när den snurrar på, haha.
Låter som en flygplansmotor från en jumbojet eller airbus typ. ;)

PS. Undrar om hans PSU kommer att "råka" brinna upp någon gång? ::)
Post Reply