Märklig känsla

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Märklig känsla

Post by syntetisk »

Ibland så tänker jag på en ganska specifik sak eller kanske får reda på något helt nytt som har undgått mig hela livet. Plötsligt så dyker det upp dagen efter.

Till exempel häromdagen (igår eller i förrgår). Jag stog och väntade på tåget och så kom jag att tänka på en händelse som jag fick höra om när jag var runt 5 år. Det var ett par barn som hade klättrat upp ovanpå ett tåg och dött. Idag så läste jag om en liknande sak (se http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=49450), och det är ju inte något som händer varje dag.

Det här händer ett par gånger per år, tyvärr kommer jag inte på något mer specifikt exempel just nu. Jag hoppas ni förstog vad jag menade och undrar om det är någon som känner igen känslan.
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

känner igen det där.. man tänker på nåt, en pryl kanske som inte är så vanlig och vips så dyker den upp, strax efter man funderat.. Kan även vara ord som man inte hör ofta men som ibland man kan höra flera gånger på en dag. Eller en person. Skumt!
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
ziimzallabiim
Posts: 687
Joined: 2004-11-03 14:29:45
Location: Södermalm

Post by ziimzallabiim »

Faktiskt, händer rätt ofta, och det är lika fascinerande varje gång, till exempel när man precis har hört ett nytt ord (man har alltså aldrig hört det förut) man tar reda på vad det betyder, samma kväll stöter man på det ordet tre ggr! Märkligt!
YOU CANT FIGHT IN HERE, THIS IS THE WAR ROOM!
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Det är nog bara en slump :)... tänker du så här. Det är 365 dagar på ett år och det händer låt oss säga 5 sådana saker under året. Då har slumpen på sig 73 dagar att slumpa något sådant random. Och om du nu tänker på hur många saker du reflekterar och tänker över varje dag så blir det en väldans massa kategorier och områden. Och det lever ~8 miljoner människor i sverige och många fler på hela jorden, alla gör vi olika saker varje dag, hur stor chans tror du det är att det någon gör en sak som du har tänkt över under dom där 73 dagarna? det är nog väldigt stor risk.. Du får nog addera några detaljer för att det ska bli unikt, typ om du hade tänkt dagen innan att en man i 30års åldern skulle snubbla över en sten och ramla ut på rälsen och så kommer ett rattfyllo med en moppe på järnvägen och kör över hans stortå på kirruna fjälltopp, +plus en bonus att mopedchaffören hade en slips bakochfram +plus en nål rak igenom pungen av någon anledning .. Om du hade tänkt den tanken dagen innan och det hade inträffat, då kan man börja snacka kusliga grejer :P

Annars tror jag nog att många har upplevt det du säger flera gånger under sitt liv. Det är inte alls ovanligt, och det är inte heller något övernaturligt :D sorry...
Last edited by EvilGhozt on 2005-10-31 17:49:51, edited 1 time in total.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

perhaven wrote:känner igen det där.. man tänker på nåt, en pryl kanske som inte är så vanlig och vips så dyker den upp, strax efter man funderat.. Kan även vara ord som man inte hör ofta men som ibland man kan höra flera gånger på en dag. Eller en person. Skumt!
Det där med att man hör ordet flera gånger dagen efter är nog för att man inte har reflekterat över ordet tidigare, först man tänker på det och sedan hör det dagen efter så blir det ju att man tänker "Oj, vad fräckt det där ordet/saken tänkte jag på mycket igår", fast än personerna i fråga har använt ordet flera gånger tidigare så märker man inte det först man har anmärkt det i huvudet..
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Slartiblartifast - "Oh no, that's just perfectly normal paranoia, everyone in the universe gets that."
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Samma sak hände för mig idag. Jag kom av någon anledning in på Battle Royale, och strax efter gick en viss del av Bachs Air igång på TV:n. Det kan tyckas långsökt men jag har aldrig hört den utom i just Battle Royale.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

EvilGhozt wrote:Annars tror jag nog att många har upplevt det du säger flera gånger under sitt liv. Det är inte alls ovanligt, och det är inte heller något övernaturligt :D sorry...
Att det var övernaturligt trodde jag inte ;) Och att jag inte var ensam är bara kul att höra :)

Har "fenomenet" ett namn? Inte helt olikt deja vu.
User avatar
Foolo
Posts: 45
Joined: 2003-03-03 15:25:59
Location: Bovallstrand
Contact:

Post by Foolo »

En SJUK grej som hände mig en gång:
Jag var på en byggfirma och skulle intervjua en kille för ett skolarbete.
Vi går runt på bygget, och någon gång under samtalet säger han att "ekmaterial har blivit mycket populärare de senaste åren".
Typ fem sekunder senare går jag förbi en vanlig radio, och i radion säger någon "ja, ekmaterial har ju blivit mycket populärare de senaste åren". Höll fan på att skita på mig!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Foolo wrote:En SJUK grej som hände mig en gång:
Jag var på en byggfirma och skulle intervjua en kille för ett skolarbete.
Vi går runt på bygget, och någon gång under samtalet säger han att "ekmaterial har blivit mycket populärare de senaste åren".
Typ fem sekunder senare går jag förbi en vanlig radio, och i radion säger någon "ja, ekmaterial har ju blivit mycket populärare de senaste åren". Höll fan på att skita på mig!
Det kanske beror på att ekmaterial, just den minuten, blev oerhört populärt? :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Bombardier
Posts: 73
Joined: 2004-04-16 20:16:50
Location: Stockholm

Post by Bombardier »

ziimzallabiim wrote:Faktiskt, händer rätt ofta, och det är lika fascinerande varje gång, till exempel när man precis har hört ett nytt ord (man har alltså aldrig hört det förut) man tar reda på vad det betyder, samma kväll stöter man på det ordet tre ggr! Märkligt!
Nu e man alltså inte ensam längre :o
Annars brukar jag få en slags bild i huvet. Sen kanske 4år senare händer de nått. "WTF. De ja vu". Man känner sig ganska synsk då :-/
Stationär: Athlon XP2500+ | 1.5Gb | Geforce 6800LE@NU | 360Gb | TT Soprano
Laptop: Lenovo T60 | Core Solo T1300 | 1Gb | GMA950 | 40gb | 14"
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Bombardier wrote:Nu e man alltså inte ensam längre :o
Annars brukar jag få en slags bild i huvet. Sen kanske 4år senare händer de nått. "WTF. De ja vu". Man känner sig ganska synsk då :-/
Det beror ju som sagts upprepade gånger i tråden på att du endast kommer ihåg gångerna du får rätt.

Men att man som zim säger ofta hör väldigt sällsynta ord flera gånger precis efter att man fått reda på vad de betyder tycker jag är desto underligare.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

De ja vu är jävligt skönt när man är med om det... men det underliga är ju när det handlar om ord... Detta förblir ett mysterium iafl.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

För någon vecka sedan låg jag i min säng och tittade på 24 på min portabla dvd-spelare samtidigt som jag hade TVn igång i bakgrunden, eftersom jag väntade på att Will & Grace skulle börja. När programmet började pausade jag dvd-spelaren och satte på ljudet till TVn. I första scenen diskuterar de 24 och att det var konstigt att Jack Bauer inte hade behövt pissa på 14 timmar. Gissa vilket avsnitt av 24 jag tittade på.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jajjemän! Känner igen fenomenet. Händer rätt ofta här på forumet faktiskt! ;D
När våra "Big Writers" använder sina svåra ord som är rätt få till antalet.
Upprepningar eller kalla det "de ja vu", dagarna i ända! 8)
Post Reply