Firefox växer

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: IE är säkert......

Post by staretsen »

Turboknekten wrote:Hur säker en webläsare är beror väl på var du surfar. När jag håller på och handlar med aktier under dagarna så använder jag IE uteslutande för det fungerar på alla sidor jag surfar på. Eftersom jag vet att dessa sidor inte innehåller någon skit så är IE 100% säkert för mig. Tyvärr så har jag inget behov av att besöka diverse suspekta sidor som innehåller både det ena och det andra.

IE är för mig 100% stabilt. Varför ska jag då byta? Jag har allt provat både Opera och FF. FF tyckte jag var dåligt jämfört med Opera. Hade Opera fungerat på de sidor som jag måste använda så kanske jag hade använt mig utav den webläsaren istället för IE. Det kanske beror på vilka sidor jag surfar på men jag upplever som IE är den snabbaste av de tre. Sedan gillar jag hur IE använder lagrade lösenord för sidor. Med Opera måste man använda den där trollspöt....eller? Jag har inte hittat något annat sätt att få fram användarnamn och lösenord för sidor.

Så för mig fungerar IE bäst än så länge. Alla sidor visas korrekt. IE är 100% säkert.
1. Hur du surfar har ingenting med webbläsaren att göra. Uttalandet "hur säker en webläsare är beror väl på hur du surfar" är ganska dumt, om jag ska vara ärlig. Självklart är det möjligt att du inte behöver en säker webbläsare om du inte är inne på dessa suspekta sidor - men att du har bra surfvanor gör inte att webbläsaren som sådan på något sätt skulle vara säkrare.

2. När det gäller snabbheten: Har du provat att optimera Firefox? Har du provat version 1.5?

3. Du tycker att Firefox är "dåligt" jämfört med Opera, utan att utveckla.

4. Firefox lagrar lösenord likadant som IE.

5. Att alla sidor visas korrekt i Internet Explorer är för att det är mer tolerant gentemot felkodade sidor - något som i längden hämmar utvecklingen eftersom standardiseringen inte fungerar som den ska. Det är med andra ord webbsidorna som är felaktigt kodade och inte Firefox eller Opera som visar fel.

6. Ditt påstående om att Internet Explorer är 100% säkert ter sig ganska löjligt med tanke på alla de säkerhetshål som hela tiden hittas.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

whiz wrote:Om du inte kör något speciellt tema eller extension som inte fungerar i annat än 1.0.x kan du testa att uppgradera till 1.5 Beta 1. Jag har kört 1.5 sedan RC1 och den har inte kraschat för mig.
RC1 är ju helt nysläppt? Och varför Beta 1? Uppgradera hellre från din 1.0.7 till RC1 direkt nu. Många extensions fungerar redan i 1.5.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: IE är säkert......

Post by elvenman »

Turboknekten wrote:IE är för mig 100% stabilt. Varför ska jag då byta? Jag har allt provat både Opera och FF. FF tyckte jag var dåligt jämfört med Opera. Hade Opera fungerat på de sidor som jag måste använda så kanske jag hade använt mig utav den webläsaren istället för IE. Det kanske beror på vilka sidor jag surfar på men jag upplever som IE är den snabbaste av de tre. Sedan gillar jag hur IE använder lagrade lösenord för sidor. Med Opera måste man använda den där trollspöt....eller? Jag har inte hittat något annat sätt att få fram användarnamn och lösenord för sidor.
Vem har sagt att du MÅSTE byta? Hur länge testade du FF? Sen är det väl tråkigt att vissa sidor ENDAST funkar i IE, mao webbmakaren struntat fullkomligt i W3C´s specefikationer ang hur en sida bör kodas för att funka "bra" oavsett webbläsare.

Du har alltså totalmissat hur man sparar användarnamn och lösenord i FF, det är mer eller mindre samma grej som i IE, om du dissar FF pga detta som delanledning får väl väl nöja dig med IE.
Turboknekten wrote:Så för mig fungerar IE bäst än så länge. Alla sidor visas korrekt. IE är 100% säkert.
Visst är du nöjd så är det juh ingen som tvingar dig till att byta.
IEanvändaren wrote:Vi har IE på alla Windows-maskiner i företaget och det har ALDRIG någonsin varit på tal att byta till något annat, tvärtom. För att enklare kunna serva användarna med olika tjänster har det utvecklats web-baserade tjänster som bara går att köra på IE för att IT-företaget skall kunna garantera kvaliten och tillgängligheten på dessa tjänster.
Jag tycker att det känns lite väl dumt att utveckla saker som BARA funkar på IE, men det är juh bara min lilla åsikt.
IEanvändaren wrote:Om IE vore ett säkerhetshål skulle IE varit ute från vårt företag för länge sedan.
IE är inget säkerhetshål, iaf inte om man tillser att patcha den ofta, vilket inte alla tenderar att lyckas med. Visst går det att lösa med tex SUS och trycka ut patchar och fixar.
IEanvändaren wrote:Personligen adderar jag Avant, http://www.avantbrowser.com på IE för att inte missa den någor hypade firefox-vågen (IT avdelningen muttrade lite då de upptäckte det)
Usch! Den körde jag ett tag och den verkade helt ok i början med tabbar å massa annat skojs. Men för mig kraschade den stup i kvarten och bara bråkade, så jag la ner.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Jag blandade ihop betorna och RC.
» the empire never ended
rokk (utloggad)

Re: IE är säkert......

Post by rokk (utloggad) »

Turboknekten wrote:Alla sidor visas korrekt. IE är 100% säkert.
Dagens lögn :)
Locked