kommer inte in/ut på ftp

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

kommer inte in/ut på ftp

Post by pozz2 »

ingen kan komma in på min ftp och jag kan inte komma in på någon annans. Kan de ha med portarna att göra? Och isåfall vilka o hur öppnar ja dom.
Andra program som ja kör som använder portar på "informationsspridning" funkar

kör win xp pro swe sp2
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

FTP använder oftast port 21, som kan behövas öppnas i hård- eller mjukvarubrandväggen.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Till att börja med så måste programmet som du pratar om vara lagt i listan över program som ska få ha åtkomst till internet i SP2. Efter det så ska portarna öppnas i SP2, 21 både UDP/FTP. Sen så ska du öppna portarna i ev. hårdvaru brandvägg eller annan ev. mjukvarubrandvägg.

Detta ska du först testa, sen om det inte funkar så får du gärna skriva det också. Och att tänka på i framtiden är nog att ge lite mer info om ev. hårdvarubrandvägg ;)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

windows brandväggen är avstäng. har ingen annan brandvägg heller. Använder norton 2005 swe. Hur öppnar jag portarna i sp2 då?
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

-SE- wrote:Till att börja med så måste programmet som du pratar om vara lagt i listan över program som ska få ha åtkomst till internet i SP2. Efter det så ska portarna öppnas i SP2, 21 både UDP/FTP.
Öh, nä. UDP har inget med det att göra. Deesutom får man väl anta att du menade
TCP ist FTP där i slutet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

IcePic, det kan hända. Var ett tag sedan jag pillade i det där.

Pozz: Ähh, SP2 behöver du inte bry dig om så vidare Windows-brandväggen är avstängd. Tycker istället du ska säga lite mer om ditt Norton. Om det är ett helt internet security eller om det bara är virusskydd.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

-SE- wrote:IcePic, det kan hända. Var ett tag sedan jag pillade i det där.

Pozz: Ähh, SP2 behöver du inte bry dig om så vidare Windows-brandväggen är avstängd. Tycker istället du ska säga lite mer om ditt Norton. Om det är ett helt internet security eller om det bara är virusskydd.
bara antivirus.
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

ingen som hade nån ide om detta
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

Testa byta port..!

Och vad använder du för serverprogram?
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

Ix wrote:Testa byta port..!

Och vad använder du för serverprogram?
använder serv-U
hur byter ja port.
o måste ja göra de i både serv-U och cuteftp isåfall eftersom ja varken kommer ut eller in
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Asså, om du ska fråga för varenda liten grej så kan det nog bli en aning jobbigt. Och ja, om du ska byta port i FTP-servern så får du givetvis göra det i klienten också, annars är det rättså svårt o komma in ;)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

hehe
innan hade ja sp2 som en seperat installation o då funkade de perfekt men nu har jag en win med integrerat sp2 o då funkar de inte. de e samma program som ja använde innan så ja tror inte de har me dom o göra utan de måste ligga i win på nåt sätt
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

pozz2 wrote:
Ix wrote:Testa byta port..!

Och vad använder du för serverprogram?
använder serv-U
hur byter ja port.
o måste ja göra de i både serv-U och cuteftp isåfall eftersom ja varken kommer ut eller in
Jag är inte riktigt hemma på dessa program, men jag kör också FTP och jag hade problem när jag använde port 21. Titta i help eller nått :)
Testa med nån av portarna 5359-5396 [Portlist], och gör samma sak i cuteftp.

btw, -SE-; Behöver nån hjälp ska den naturligtvis få det. Spela roll vad :) Fråga så mycke du vill pozz2 ;)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Ix: Ja och nej. Om det är riktiga idiot frågor som "Hur stänger jag av datorn" så blir man juh trött. Detta var ingen idiot-fråga, men den var väldigt självklar. Men alla är vi nybörjare ibland.

Pozz2: Japp. Jag tycker du gör så här, skippa serv-u och använd Quick and Easy FTP-server. Den brukar jag använda om det ska vara simpelt, men ändå rättså bra ändå. Guide: http://ronnebywebb.no-ip.com/-se-/ - Där klickar du på gudier och sen läsaer du guiden till Quick and Easy FTP-server. Den guiden kan iallafall hjälpa dig lite på traven.

Edit: Den guiden börjar bli gammal. Men det är ungefär samma till de nyare versionerna tror jag.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Post Reply