ADiS CNC-maskin [Massa bilder]

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

ADiS CNC-maskin [Massa bilder]

Post by ADiS »

Om: Detta är ett projekt jag länge vilja att klara av och äntligen fick ja chansen. Kom nämligen åt en trasig liten cnc maskin med fullt fungerande axlar. Styrningen till denna maskin var då värdelös så det skrotade jag. Vet inte riktigt själv hur den fungerade. Men en sak vet jag och det är att den kommer att fungera bättre.

Uppbyggnaden: Denna maskin ska drivas av stegmotorer. Dessa motorer kommer då att vara placerade på en varsin axel (X, Y och Z). För att bearbeta material så kommer det även att finns en fräs placerad på Z axeln. Maskinen styrs genom parallellporten från datorn. För att följa en standard av styrsystem så används G-koder som alla Cad program genererar. Dessa G-koder skickas genom parallellporten till stegmotorstyrningen och den utför jobbet.

Detta var väldigt kortfattat. Följ projektets gång så kommer även du att ha kunskaperna att bygga en sådan maskin.

Projektets gång:

20051108

Image
Självklart ska man ha en logga till det hela ;)

Image Stor bild
Här ser vi själva maskinen som inte fungerar. Det ända som blir kvar efter att jag pillat är X, Y och Z axlarna.



Image
Ska det verkligen se ut på detta sätt? Tur att jag är något ordningsam.


Image
En ett rackmonterat chassi med dator i så klart. Detta är ett väldigt rymligt chassi som passar utmärkt. Inne i detta kommer inte bara datorn att vara utan även all hårdvara till maskinen.


Image

Image

Image
Detta är alltså fräsen. Inte mycket att säga om den förutom att den fräser/bearbetar :)

Image
Där jag håller till. Oj så mysigt!


Image
Används tre stycken identiska stegmotorer på 1Ampere.

Image
Här ser vi GS-D200 som är styrningen till stegmotorerna. Det övre kortet är klart som är skapat av mig. Det undre kortet väntar på att genom gå en avlödning av GS'en.

20051109


Image

Image
En ringkärnetrafo. 2x110V på primära och fyra olika på sekundära sidan. Väger cirka 2,4Kg. På den sekundära sidan har jag fått ihop 28V. Men efter likriktarbryggan och kondensatorn på 2200μF så ska det bli ca 40V enligt formeln: √2 ∙ 28V = 39,59V ~ 40V. Den uppmätta spänningen på som jag fick var då cirka 39V. Utmärkt!


Image
Fina och högklassiga kondensatorer. Varför jag tog två stycken vet jag inte men en kommer att användas till att jämna ut spänningen efter likriktarbryggan. Likriktarbryggan ser ni också där, en fyrkantig liten klump.


Image
Jag upptäckte att inne i chassiet så fanns det korthållare som var till för något jag inte vet vad. Vart lite förvånad att mina kort ja gjort passade utmärkt där. Som ni ser så är ett drivsteg redan där. Men det är ej klart än.


Image
Samma som ovan men en annan vinkel.

Image
Detta är det andra drivsteget som jag gjorde klart idag.

Image
Nja, lödningarna vart lite ojämna men dom duger.


Image
Klart. Nästan i alla fall. Det som saknas är säkringshållare och en säkring på 1A.


20051110

Image
Lite röra bara.


Image
När jag ska tillverka ett kretskort så använder jag mig av Multisim 8 och Ultiboard 8. Som ni ser på skärmen, så kommer kretskortet att se ut.



Image
Detta är nu utskrivet på ett OH-papper.


Image
Tyvärr så fick jag inte med någon bild när jag belyste kretskortet med OH-pappret mellan UV ljuset och kretskortet. Efter detta så ska det framkallas och det är då som ni ser som mönstret framträder tydligt.


Image
Nu har den legat i vattnet med etsmedel i ca 15 min. Vattnet är ca 50 grader för bästa etsning.


Image
Efter etsningen så har kortet tvättats. Som du ser nu är kortet även borrat.


Image

Image
Borstat kortet lite med sprit, va fint! :)


Image

Image
En kondensator samt en diodbrygga på. Var tvungen att sätta dit en kondensator på 2200μF för att få jämnare strömmar vid större belastning då 1000μF inte räckte.


Image

Image

Image
Här har jag använd cat5 kabel. Jag har även parallellkopplat två och två lindningar i stegmotorn för att få mer kräm i den ;)


Image
Ja! Då var detta kort klart. Som ni ser har jag satt på en kylfläns och det på grund av att "bryggan" blir så het av dom höga effekterna. Denna brygga klarar av max 5A men jag tar bara ut som max 3,6A.


Image
Ska man säga att Z-axeln är klart? - Nästan iafl. Saknas lite inkoppling av kablar till drivstegen men annars är det klart! :)


Image
Om ni minns från de förra bilderna så fanns det ett bakstycke som hänge på stolparna som Z-axeln hänger på. Detta är nu borta på grund av ingen funktion. Men nu vart det mycket mer åtkomligt.


Image
Japp, här satt det första kortet. Men nu gör den inte det mer. Korten kommer nämligen att flyttas några snäpp så att ringkärnetrafon får plats där. Passar utmärkt!


Image
Vilken kabelordning! Så det ska vara ;) Detta kort är en bantad version av dom stora stegmotordrivningarna. Denna ska då användas till Z-axeln där kraft till motorn inte behövs lika mycket som till andra axlarna.


Image
Z-drivkortet.


Image
Där Z-motorn kopplas in. Fint... :) Denna kontakt ska då fästas i chassiet.


Image
Förr hade jag cat5 kablar på motorerna men detta är nu utbytt mot mjukare kablar men även grövre.

20051124
Har inte haft tid att skriva så mkt om de senaste bilderna så jag låter dom tala för sig själva...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Btw, min server som jag äger har jag tänk att bli av med men jag vill kolla intresset först. Annars blir det en media maskin. Bild på den:
Image
Image
Image

PM:a vid intresse.

-----------
Fler bilder kommer nästa vecka på själva projektet.
Last edited by ADiS on 2007-04-12 13:28:33, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Fint :)

Korthållarna i framkanten är till för att stadga upp fullängdskort som räcker genom hela chassit. :)
Sådana hållare finsn även på nya ATX-chassin. I chieftechs lådor är det en lila plastbit.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

MadModder wrote:I chieftechs lådor är det en lila plastbit.
Nu ljuger du allt! Min sådan där plastbit i mitt chieftec-chassi är datorvit/grå.


Intressant bygge, ADiS, håller på med ett liknande projekt i skolan som projektarbete (en schackrobot, med y, X och z-led). Fixar verkligen de små stegmotorerna att pressa en fräs genom grövre plåt?, jag får intrycket av att den är något klen.
DIM kalsonger As String
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

MadModder, där ser man! fan att jag inte tänkte på att det var till det :)

Dynamitsven, vilken maskin som hellst kan fräsa i hur tjock metall som hellst, men grejjen är då att man får ta det väldigt försiktigt. Jobbar man på det sättet slits fräsen ut mkt fortare. Därför tar man lite i taget fast fortare... Att dom där är klena kan man direkt inte säga, jävligt fina motorer är det faktist!

(spara mål som...)
Film 1 10.8Mb
Film 2 11.2Mb
Last edited by ADiS on 2007-04-12 13:31:26, edited 3 times in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Dynamitsven wrote:Nu ljuger du allt! Min sådan där plastbit i mitt chieftec-chassi är datorvit/grå
Nej jag ljuger inte. Min är lila, och alla bilder jag sett som folk tagit på sin chieftech-plastbit och frågat vad det är har det varit just en lila plastbit på, så jag talar bara från egna erfarenheter. Sen att nyare chassin har andra färger på sina plastbitar kan väl inte jag hjälpa? ;)
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

min e också lila :D
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Fräckt bygge, blir lite avis :P
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
schon
Posts: 689
Joined: 2004-08-12 0:56:18
Location: Sölvesborg
Contact:

Post by schon »

Avancerad apparat det där......
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

vad gör den ? :P
The town where i was born...
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

AntzZ| wrote:vad gör den ? :P
Sammlar damm
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

AntzZ| wrote:vad gör den ? :P
Om du ser på denna och denna så kommer du se var en CNC maskin är... Detta är då farsans på jobbet... men ett mer än mkt bra exempel ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det var en hel massa skärvätska som flödade där ;D
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

MadModder wrote:Det var en hel massa skärvätska som flödade där ;D
Japp, behållare på 3000L under maskinen. För dom som inte vet så är det inte ny vätska utan det kretsar runt hela tiden. Under processen så separeras olja/fett från den.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

tja, säöjer du rackchassit löst? ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Fenix, löst? haha detta är inte som lösgodis då du handlar det på Kg ;D

Ny bilder idag då. En misslycka hände men i den misslyckan så kom lyckan också :)
Jag visade förr kretsen L298 för Z drivningen. Det var meningen att jag skulle använda den samt två st sådana GS-D200 (1200kr/st Elfa). Eftersom jag trodde att ena GS'en var trasig så köpte jag in en ny. Ida när ja skulle få igång L298 drivningen så funkade det fint. Men så som jag ska pilla på allt så brände jag mig på L298 eftersom jag ej hade kylfläns på den. Den stod på i ca 15sek innan ja brände mig rejält på fingret! Visst fixade feting fläns (bild finns nere). Av någon anledning så vart ett par resistorer varma (ska ej gå in på detaljer) så det fräste om kabel som råka ligga på dom. Stängde fort av allt. Över dessa resistorer ska det vara max 1V. Så då starta jag allt för att mäta spänningen över dom. Fick upp det till 1.34 V och så resten behöver jag inte förklara, ni får se bilderna längre ner vad som hände. Så något slog i mitt huvud att ja skulle testa den där GS'en igen som jag trodde var sönder. Och jävlar, den fungerade fast jag hade testa den förr :S ;D . Så då hade man 3st GS (3600kr för motorstyrning) och då struntar jag i L298 :) .

Bilder:

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

Image Stor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild

ImageStor bild
Last edited by ADiS on 2007-04-12 13:35:58, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Jag undrar om ni kommer märka något nytt, inte i själva projektet ;) Får väl se :)

Bilder:

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild

Image
Stor bild
Här värmde jag flatkabeln med värmepistol. Pressade på med en linjal och vips så står formen kvar som den ska vara :)

Image
Stor bild

Image
Stor bild
Last edited by ADiS on 2007-04-12 13:37:45, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

ADiS mej din kunskap vill ha ;) Blir så grymt avis :P

Kommer du att kunna köra AutoCAD ritningar rakt av ? eller vad planerar du att använda för program till ritningarna?
Last edited by IronBull on 2005-12-04 22:41:23, edited 1 time in total.
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hehe jasså ;D Kostar dyrt ;)

Javisst går det med AutoCad men bara jag får fram G-koder. För att göra ett program så använder jag MasterCam X, farsans jobb som köpt den åt mig. Denna bla många andra skapar G-koder direkt samt även simulering av bearbetningen... :) Kommer till det senare så kommer du se ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

Ja nästan så man blir lite upphetsad av att se de :P

Okey.. själv så har jag 2st AutoCAD kursser bakom mej och ska snart börja med en i CNC-Teknik.. så jag är grymt intresserad av dit bygge
Väntar tålmodigt på ressultatet ;D
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
Fagge
Posts: 26
Joined: 2005-04-14 10:11:56
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Fagge »

Det ser snyggt ut !.
Hur mycket skiljer sig MastercamX ifrån tidigare 9an?.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Rätt så mycket i utseende. Nu liknar det mer AutoCad om man säger så... Det finns även nya funktioner som gör det lättare osv... Den är arbetsvänligare helt enkelt. :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Pschh, inte mycket att hänga i julgranen eller 8)

;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Nya bilder igen då! Projektet börjar lida mot sitt slut :( Men pessetiva är att det är ju fan klart snart och man kan leka! ;D känner mig som ett litet barn :-*

Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild

Här under ser ni bara en ic-krets, ULN2003. hmm, why? joo för att jag ska kunna driva 3st reläer på 12V. En ULN skickar inte 12V till reläerna utan den drar mot jord bara. Simpelt :)
Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild

Här under ser vi ett antal kontakter. Först den fyrstiftiga; 12V-GNG-GNG-5V. Som om från datorn, och det är från datorn också. 12V är till för reläerna, 5V för GS'ens logiska drivning (TTL). Sedan under den hittar vi en kotakt med två stift. Som ni ser så är det 40V (39).
Image Stor bild

Image Stor bild

Image Stor bild
Last edited by ADiS on 2007-04-12 13:40:01, edited 2 times in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Maskinen går bra?

;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

_JesteR_ wrote:Maskinen går bra?

;D
haha där kom den ja ;D jodå fan, men inte kört igång alla axlarna än så spänningen stiger ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply