Skruvat CF-kort

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Skruvat CF-kort

Post by syntetisk »

Har precis kommit hem från lettland och upptäcker att alla bilder jag har knäptt är mer elller mindre borta då CF-kortet har blivit helt skruvat. Först testade jag i datorn, såg inga bilder men jag kunde se bilderna i kameran. Sen testade jag att reparera filsystemet med hjälp av ngt windows verktyg men det hjälpte inte, nu kan jag inte ens se bilderna på kameran. Det står att det ar utrymme utnyttjat.

Kan det ga att radda? Finns det recovery program som funkar med CF-kort? Jag vill verkligen ha de här bilderna :(
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Finns firmor som tar hand om sånt om du är beredd att betala.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

xerxes wrote:Finns firmor som tar hand om sånt om du är beredd att betala.
Hehe jajo. värdefulla är inte korten, de där firmorna brukar ta runt 10000:- om jag inte är helt ute och cyklar
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Skruvat CF-kort

Post by GuessWho »

syntetisk wrote:Finns det recovery program som funkar med CF-kort?
Det finns CF<->IDE adaptrar
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=121280
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307430

Med en sådan adapter så kan du istället fråga dig "Finns det recovery program som funkar med IDE enheter?"
En annan fråga man då kan ställa sig är "Vad använder IDE enheter för filsystem?"

Om du tittar på dessa länkar kan du se att det finns mer än ett filsystem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Filsystem
http://susning.nu/Filsystem

Filsystemet är inte bundet till om du kör IDE, SCSI, USB eller vad du nu använder för gränssnitt för överföring av data mellan datorn och ditt lagringsmedia.

Då kan man fråga sig "vad använder kameran för filsystem?"
FAT (FAT16 eller FAT32) verkat sannolikt, men jag vet inte vad din kamera använder för filsystem. Jag vet åtminstånde att det finns program för att rädda information som finns på FAT partitioner. Bl.a så fanns det ett program som hette Get Data Back som fanns i en version för FAT partitioner och en annan version för NTFS partitioner. Det finns andra program också som kan rädda data från FAT partitioner, det var bara ett exempel. Sen om din kamera använder FAT filsystemet eller om du lyckas få något meningsfullt ur ditt CF kort kan jag inte svara på.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Skruvat CF-kort

Post by Ghlargh »

syntetisk wrote: Sen testade jag att reparera filsystemet med hjälp av ngt windows verktyg
Ooops... Windows "räddningsverktyg" är kända för att rasera filsystem och fildata totalt så att vettiga räddningsprogram inte kan fixa det.

Hade du inte kört windowsprogrammet hade det antagligen varit rätt enkelt att fixa det då bilderna kunde ses i kameran.

:(
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: Skruvat CF-kort

Post by syntetisk »

GuessWho wrote:Då kan man fråga sig "vad använder kameran för filsystem?"
Det hade kanske varit bra att skriva ;) ...jag tror att kameran använder sig av FAT
Ghlargh wrote:
syntetisk wrote: Sen testade jag att reparera filsystemet med hjälp av ngt windows verktyg
Ooops... Windows "räddningsverktyg" är kända för att rasera filsystem och fildata totalt så att vettiga räddningsprogram inte kan fixa det.

Hade du inte kört windowsprogrammet hade det antagligen varit rätt enkelt att fixa det då bilderna kunde ses i kameran.

:(
Det låter riktigt illa ;( Vad finns det för program då? Det är ju iaf värt ett försök!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Testade du aldrig att föra över bilderna med kabel från kameran, som ju faktiskt kunde läsa in bilderna?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

MadModder wrote:Testade du aldrig att föra över bilderna med kabel från kameran, som ju faktiskt kunde läsa in bilderna?
Hur menar du?

Jag kopplade in kameran med kortet, men datorn kunde inte se något. Det går inte att skicka bilderna från kameran till datorn, det är datorn som måste "anropa" kameran.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ah, ok. Det var så jag menade. Det var ju jäkla skumt att kameran såg men inte datorn då. Tycker att det borde vara samma interface som läser av kortet till kamerans inerna minne som skickar det till datorn...
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Jag har varit med om samma sak. Fick tips då av en fotobutik att formatera kortet ofta. Det skulle minska risken för skriv/läs-fel. Då gick det inte att rädda, men efter formatering, med jämna mellanrum, har kortet fungerat bra.

Får man fråga vad du har för modell på kamera och CF-kort?

Jag har använt GetDataBack på ett USB-minne och lyckats få tillbaka filer:
http://www.runtime.org
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag brukar köra "format card" när jag tömmer mer än ~15 bilder, det går snabbare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Antar att du kopplat ur kameran medan den fortfarande fanns som enhet i Windows? Jag har sabbat en mp3-spelare på det sättet. Fast tjejen jag pajade den för brydde sig inte speciellt mycket. Var så jääävla mycket mekk att försöka fixa den.

Med min nuvarande mp3-spelare så glömmer jag aldrig "Säker borttagning av maskinvara".
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply