Palm TX

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Palm TX

Post by Fenix »

Jag funderar på att byta upp mig några steg från min nuvarande Tungsten T.
TX-modellen har just det som jag suktat efter.. nämligen wifi. Skärmstorleken på 320x480 är väl inte i största laget men det är inte så viktigt.

Är det nån som har nån erfarenhet av den modellen?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har en Palm Lifedrive vilken påminner en del om den modell du tittar på. Den stora skillnaden är att Lifedrive har en 4 GB HD istället för 128 MB Flash (?) och en snabbare CPU. Skärmen är den samma och den har bra bildkvalitet fast upplösningen kunde vara lite högre. Wifi-implementeringen är den bästa jag har varit med om - enklare kan det inte bli. Dessutom är ljudkvaliteten vid mp3-lyssning riktigt bra, det kan gott och väl matcha en bättre mp3-spelare. PDA'n kan utan problem agera portabel web-radio och med 4 GB går det in en del musik. Det enda som egentligen stör mig är att OS'et inte är multitaskande och att HD'n gör att program tar lite längre tid att starta jämfört med en flash-baserad PDA.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Nu slår nån säkert mig på fingrarna för att jag återupplivar en gammal tråd ;)

Jag står och väljer mellan Tungsten T5 och TX. 3200 för en Ultimate Wifi Edition TX är inte så farligt.. min gamla TT kostade 2300 när jag köpte den.

Hurpass mycket roll spelar det att TX har 300mhz cpu medans T5 har 400mhz? Min TT har 144Mhz så båda alternativen är ett steg uppåt.
Sen efter lite lusläsning så verkar det som om T5 inte har inbyggd wifi (men klarar det med sdcard-adapter) medans TX har det integrerat.

Efter att ha läst lite recensioner så verkar T5-modellen vara lite buggig.

Jag är trots allt nöjd med min gamla Tungsten T. Det enda jag saknar är wifi-möjlighet. Skall man vänta på PalmOS 6 och en nyare palm-modell, eller skaffa en TX eller T5 (eller rentav lägga lite extra på en Lifedrive)?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Välj den med integrerat W-Lan - kortplatsen behövs för extra minne i och med att bara 128MB finns inbyggt. LifeDriven är ett bra val om man vill lagra mycket media i PDA'n, annars är en flash-modell smidigare.

Jag hoppas också på PalmOS 6 och att då kunna uppgradera min LifeDrive. PalmOS 5 har lite brister som sagt var och känns lite gammalmodigt jämfört med vart Windows CE har utvecklats till.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ok. 128 meg är ändå rätt mycket eftersom jag e van vid 16mb på min TT :P
Kommer man kunna uppgradera till 6.x på TX?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Huruvida det blir någon version 6 av PalmOS är för mig fortfarande okänt - jag har inte hört eller sett något från Palm den senaste tiden. När det väl kommer (om det nu gör det) borde de nyare PDAerna kunna uppgraderas. Tidigare modeller har kunnat uppgraderas ett eller två versionssteg utan problem.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
B-O Gavne, Västerås
Posts: 95
Joined: 2005-03-27 23:31:05
Location: Västerås

Post by B-O Gavne, Västerås »

FÖRLÅT NÅGRA SMÅ UNDRAN

: Vad är skillnaden mellan försäljaren Dustins, 3 olika versioner av PALM TX; PALM T/X, PALM T/X + 512 MB, och PALM T/X ULTIMATE WI-FI EDITION?

: Det handlar alltså om, när det gäller wlan-anslutning till Internet, en radioapparat. Och sådant kan ju otvivelaktigt variera i radiokapacitet: sändareffekt och mottagare känslighet. ...skall man inte tänka på detta när man väljer handdator?

: Faktiskt är ju wlantekniken IEEE 802.16 / WiMAX på gång, rejält i USA.
Inte väl? är dessa handdatorerna med wlan i Sverige idag, också anpassade för WiMAX frekvenserna. Och hur kan man möjligen –då- uppgradera dessa till WiMAX?

: Om jag nu vill ha också mobiltelefon till, vad PALM T/X handlar om, alltså särskilt stor skärm, vad kan jag då ha för valmöjligheter.

...tackar på förhand :)
Post Reply