Småsladdar i moderkortet.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Småsladdar i moderkortet.

Post by KlosterKatten »

Tjena mors igen, jag har satt ihop min dator, allt utom små små sladdar som ska sitta längst ner, Data-1 Data+1 VCC & något annat, det fanns speaker o sånt men det stog ju hur dom skulle vara kopplade, jag har absolut ingen aning om vart dom ska sitta, finns det någon som kan hjälpa mig ?
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Oftast står det under piggarna vad som ska vara ikopplat i dom. Om du inte vet så läs manualen till moderkortet så ska du se...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

manual har jag ingen... och dom 4, bara dom står inte vart de ska sitta.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

KlosterKatten wrote:manual har jag ingen... och dom 4, bara dom står inte vart de ska sitta.
Det räcker om du har power-knappen ansluten, allt annat är egentligen onödigt för att den ska starta. Passar på att flytta till hårdvarudelen, är inte direkt en mod-fråga.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

übermensch wrote:
KlosterKatten wrote:manual har jag ingen... och dom 4, bara dom står inte vart de ska sitta.
Det räcker om du har power-knappen ansluten, allt annat är egentligen onödigt för att den ska starta. Passar på att flytta till hårdvarudelen, är inte direkt en mod-fråga.
Varför finns då allt annat skräp som speaker osv. ?
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
R1 Uffe
Posts: 91
Joined: 2003-10-12 14:02:18

Post by R1 Uffe »

KlosterKatten wrote:
übermensch wrote:
KlosterKatten wrote:manual har jag ingen... och dom 4, bara dom står inte vart de ska sitta.
Det räcker om du har power-knappen ansluten, allt annat är egentligen onödigt för att den ska starta. Passar på att flytta till hårdvarudelen, är inte direkt en mod-fråga.
Varför finns då allt annat skräp som speaker osv. ?
Speakern sitter där för att pipa om tex din cpu fläkt tex snurrar för sakta pga att du har den kopplad till 7Volt eller kör med fläkt kontroller. Speakrn sitter där oxå för att tex pipa till när du startar datorn
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

KlosterKatten wrote:Varför finns då allt annat skräp som speaker osv. ?
Högtalaren ger olika typer av pip beroende på om datorn startar OK, grafikkortet är löst, processorn överhettas osv.. Vad de olika pip-meddelandena betyder står i manualen och är delvis standardiserade.

Reset, HDD-led och power-led kan du säkert själv lista ut vad det är till för.

Det jag tror blir över på ditt moderkort är en extra USB-port, brukar följa med en lite plåt med några USB-portar på som går att ansluta där.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Okej, nu startar iaf datorn, men efter några sekunder så stänger den av sig själv, någon som vet varför ?
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

übermensch wrote:Det jag tror blir över på ditt moderkort är en extra USB-port, brukar följa med en lite plåt med några USB-portar på som går att ansluta där.
Dessa sitter aldrig ihop med I/O-pinnarna då en felkoppling kan förorsaka kortslutning. Men han kan dock ha pinnar för inbrottslarm till chassit (finns på de flesta Mobon, hemskt onödigt dock) eller nåt annat...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Stuggi wrote:Dessa sitter aldrig ihop med I/O-pinnarna då en felkoppling kan förorsaka kortslutning. Men han kan dock ha pinnar för inbrottslarm till chassit (finns på de flesta Mobon, hemskt onödigt dock) eller nåt annat...
Jag har inte sett dem på exakt samma ställe som pled/power/reset/osv.. men jag har sett pinnarna nära nog för att orsaka en lättare förvirring.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

JAg Har USB2 pinnar, USB3 Pinnar, och sen rest hdd osv., dock förstår jag ingeting för när jag kopplar som det står fungerar det några sekunder sen dör hela datorn.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
Igelkotten
Posts: 59
Joined: 2005-12-03 19:36:01

Post by Igelkotten »

jordfel? antinge jordas moderkortet med chassit för du satt skruvarna fel som håller kortet? eler kankse som jag fått att de var glapp i floppy sladden(3,5" strömsladden), eller någon anna sladd? gå genom all montage.

Ps! de små sladdarna, viktigt är att inte sätta gnd, vcc o liknade fel för kan skada kortet(säger MSI). Power kan vändas hur som helst
User avatar
Mr.LeNo
Posts: 219
Joined: 2003-06-09 12:30:32
Location: Arlöv

Post by Mr.LeNo »

Hämta manualen hos moderkortstillverkaren så får du allt rätt kopplat...
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Nej, jag har skruvat i rätt, det ska fungera, och glapp i floppyn var det inte. Börjar bli riktigt irriterande :-[
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Mr.LeNo wrote:Hämta manualen hos moderkortstillverkaren så får du allt rätt kopplat...
Precis, annars kan man googla moderkortsbeteckningen (oftast stämplat på moderkortet mrf ganska tydliga bokstäver) och lägga till sökord som manual eller .pdf beroende på sökresultat.

Manualer är heliga när det gäller felsökning och installation ;)
Kan inget om mycket
wannabiepro
Posts: 32
Joined: 2004-06-23 12:44:54

Post by wannabiepro »

Testa att bara kortsluta powerpinnarna någon sekund(med tex en skruvmejsel) ifall att det skulle vara fel på powerströmbrytaren.
sorgligt trög dator: 900mhz AMD duron
graffe: geforce4 mx 440
ram:256 MB
nätagg (skäms):codegen 300w
Den andvänds som server numer... (inte nätagget dock:()
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

wannabiepro wrote:Testa att bara kortsluta powerpinnarna någon sekund(med tex en skruvmejsel) ifall att det skulle vara fel på powerströmbrytaren.
Förstod inte riktigt hur du menar, och tänker inte pröva mig på något sånt eftersom jag är rädd om mina _enda_ komponenter.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Då ska du veta hur oförsiktig MarcMc var på mitt Excel 2000 (För PIII).
Han drog en skruvmejsel länst listen till frontpanelen. Gnistor slog de fan. till slut starta den med en något bränd lukt. Nu har Chybber de i sin server. Så en del mobo är sega när de gäller kortslutning. och en skrumejsel på POWER SW kan inte skada. (sålänge du inte nuddar något annat med den)
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Prövade det, samma sak hände, har dock prövat ett annat nätagg och det är samma problem, prövat koppla ur 2 ramminnen, hårddiskar, floppyn, DVDn & brännaren. Fortfarande samma problem :(
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
IronBull
Posts: 332
Joined: 2005-02-05 0:03:02
Location: Tierp
Contact:

Post by IronBull »

1. Ta bort alla kablar som sitter på moderkortet.
2. Skaffa en Manual och koppla in allt efter den.
3. Koppla bara det som behövs för att datorn ska starta.

Fungerar det inte efter det så är risken stor att moderkortet är trasigt..
Game: MSI K8N SLI Platinum, AMD 64 3700+ "SanDiego", Corsair TWIX 2x1024, MSI GeForce 7900GT0 512MB, Tagan 480W, Cinergy 1400 DVB-T, Chieftec BH-02.

Logitech G15
Logitech MX 518 @ Icemat
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

Fixxade datorn vid 7-tiden idag, tydligen för mkt kylpasta ::)
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
iAlex
Posts: 42
Joined: 2005-12-03 19:16:19
Location: Höganäs aka hålan

Post by iAlex »

KlosterKatten wrote:Varför finns då allt annat skräp som speaker osv. ?
och om du skulle få för dig att tanka ner det första duke nukem spelet som kör sitt ljud via den speakern ;D
There are 10 types of people in this world:
Those who understand binary, and those who don't
Post Reply