Köpa hehatpipes i lösvikt?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Köpa hehatpipes i lösvikt?

Post by Illuwatar »

Är detta möjligt och i så fall var? Skulle vara lite kul att bygga en helt passivt kyld maskin enligt Zalmans princip (en fet kylfläns till låda). Tricket ligger i att få värmen från de varma delarna på moderkortet till lådans vägg.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

hmm, om du menar rör med fläns runt om så ska jag fråga farsan vart dom får tag på det dom hade på jobbet... Sådant lär vara jävligt dyrt...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Jag tror han menar de där rören som har två block i ändorna, ena fäster man på den värmegenererande punkten, den andra på en fläns/kylblock eller whatever. Skulle tror att de är dyra då de har nån sorts gas inuti som sköter värmeöverföringen
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Som Stuggi säger innehåller rören en gas (eller vätska, beroende på vilken temperatur det är), därför är det högst osannolikt att du kan hitta heatpipes i "lösvikt".

Däremot har jag sett lösa heatpipes i fasta längder lite här och där, ex. på ebay. Det krävs dock en del arbete för att få bra värmeledning mellan ett runt rör och en platt kylfläns/kylblock.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

på tal om det; nån som vet vad det är för gas/vätska i heatpipes då? diskuterade det på jobbet då vi har en del ibland (främst bärbara datorer) men ingen fick fram nåt. typ om det är hälsovåldligt etc?

köp bromsledning annars i koppar ;D
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det är vanlig ånga. Vatten under lågt tryck, på så sätt får man den att koka vid en lägre temperatur som därmed förflyttar värmen...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Heatpipes består av ett rör som leder värme bra, en "veke" som suger upp värmeledningsmediat samt ett värmeledningsmedia.

Heatpipes funkar allra bäst när den kalla sidan ligger under vätskans kokpunkt och den varma sidan ligger över kokpunkten.

Vilken vätska det är beror på vilka temperaturer man arbetar med samt med vilket tryck man fyllt röret.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

vatten? huh låter farligt!
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

För arbetstemperaturer mellan 0 - 130C så används Etanol, från 10 - 130C Metanol och för vatten så är det 30 - 200C. Det är alltså när dom utsätt för tryck osv...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

gött då fick man reda på det. kan vara bra att veta om man klipper nån pipe. tack adis och glargh.
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Jo det borde ju finnas för dom e ju plomberade i ändarna.

Edit: Sen om dom går att böja mm. Det vetefan för att värma dom e nog rena bomben het ånga mitt i nian.
Mac mini
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Vid tillverkning så böjjs som till innan... så jag tror inte att det går.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Vad jag kan få ut av detta är att heatpipes är något som måste specialtillverkas. Frågan är då vad det finns för alternativ. Jag kan se två metoder som alternativ till heatpipes:

1. Ett slutet vattenbaserat system som jobbar med självcirkulation.
2. Massiva kopparbitar.

Tanken är att koppla en VIA C3 till en (för ett mini-itx-kort) stor kylfläns. Så det handlar inte om några monstergrejer direkt.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Det första laternativen låter Mycket billigare än det andra men det andra kyler bättre.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det vore minst sagt intressant att testa ett sådant kylsystem. Tanken är i så fall att göra två block i koppar - en för CPU'n och en för kopplingen mot kylflänsen. Dessa binds samman med kopparrör (typ bromsrör) som bildar en sluten slinga. Ett lämpligt media fylls på i röret. Tanken är att värmen från processorn får mediat att röra sig uppåt (blocket på kylflänsen ligger högre än CPU'n) där det kyls av och på så sätt går tillbaka. Frågan är då vilket medium är bäst att fylla rören med? Sedan får datorn inte ställas upp och ned, då sätts systemet ur funktion...

Solid koppar må vara dyrare men det är nog enklare att få och fungera. Det gäller bara att hitta någon med en CNC kababel att fräsa detta block.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Tycker att det där med rören låter alldeles för mycket. För mycket men ändå så ger det lite.

Hur stora bitar handlar det om som du behöver?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det finns ju processorkylare med massa heatpipes på. Jag har sett en modd där en person har sågat/klippt bort flänsarna runt om, så bara själva bottenblocket och rören var kvar. Sen tillverkade han egna mindre block med ett urfräst spår i form av ett halvt rör. Dessa klämde han runt rörändarna och bultade fast småblocken runt om på en stor kylfläns. Han kunde alltså böja rören utan att de veckades eller fick hål.
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Annars kan man ju böja till kopparrör i de former man vill ha, och sedan fara till en kylservice och trycktesta/fylla dem. Med lite övertalning fyller de nog rören med vadsomhelst under vilket tryck som helst (förutsatt att din konstruktion håller för det.)
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Tänk på att man ska ha i en veke också...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

Illuwatar wrote:Vad jag kan få ut av detta är att heatpipes är något som måste specialtillverkas. Frågan är då vad det finns för alternativ. Jag kan se två metoder som alternativ till heatpipes:

1. Ett slutet vattenbaserat system som jobbar med självcirkulation.
2. Massiva kopparbitar.

Tanken är att koppla en VIA C3 till en (för ett mini-itx-kort) stor kylfläns. Så det handlar inte om några monstergrejer direkt.
De har heatpipes i "lösvikt" på icd i skellefteå... de har postorder så du kan säkert få dom att skicka hem till dig..
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Illuwatar wrote:1. Ett slutet vattenbaserat system som jobbar med självcirkulation.
Det där låter nästan som en förenklad beskrivning av heatpipes. Även om "vätskebaserat" hade kunnat vara bättre ordval, eftersom det kan vara andra vätskor än vatten.


Biograf wrote:De har heatpipes i "lösvikt" på icd i skellefteå... de har postorder så du kan säkert få dom att skicka hem till dig..
Ghlargh wrote:Däremot har jag sett lösa heatpipes i fasta längder lite här och där
Jag kan ha fel, men jag tror att ni menar samma sak.


Illuwatar wrote:2. Massiva kopparbitar.
Jag har inte någon större koll på kilopriser för olika metaller. Men om aluminium är billigare och/eller lättare att jobba med så tror jag faktiskt att det duger.
Åtminstånde har jag sett sådan lösning med massiva aluminium block användas till passiv kylning av Tulatin Pentium III processor. Har svårt att tänka mig att en C3 kräver mer kylning än en Pentium III. Men klart, lägre temperaturer på komponenterna är ju alltid trevligt.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Koppar är löjligt mycket lättare att arbeta med än aluminium.

Koppar man man bearbeta med vanliga verktyg, aluminium kladdar ofta igen vanliga verktyg, särskilt filar och fina fräsar.

Sen att aluminiumblock är billigare är en annan sak.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Biograf wrote:De har heatpipes i "lösvikt" på icd i skellefteå... de har postorder så du kan säkert få dom att skicka hem till dig..
Är det detta företag du tänker på? http://www.icd.se/

Jag kan då inte hitta några heatpipes som inte ingår i en kylare av något slag.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Biograf
Posts: 362
Joined: 2003-12-13 16:21:19

Post by Biograf »

japp det stämmer, de har heatpipes i butiken, du får nog ta o maila... verkar som sagt vara så att de inte har det på webshoppen, men i butiken finns det, de har jag sett med egna ögon..
Ansvarig
Posts: 2
Joined: 2005-10-27 20:20:09
Location: Göteborg

Post by Ansvarig »

Jag Ska posta en liten länk nu!

http://www.frozen-silicon.de/catalog/de ... de0bb61900

Är plana heatpipes som du böjer med ett skruvstäd och en tång!
Hyffsat billiga också!
Dock ifrån tyskland.

/Ansvarig
-Sjörövare?
-Nej,Revolutionist ala Robin Hood!
-Missförstådd sjörövare då?
-Ja!
Post Reply